2017. július 27., csütörtök

Jézus Szíve, benned reménylők üdvössége, Irgalmazz nekünk!



Jézus Szíve, benned reménylők üdvössége,

Irgalmazz nekünk!


Ezt a kérdést csak az teheti fel, aki Jézussal együtt van. Jézus válasza meghökkentő számomra: hogy lehet valaki ilyen lenéző, megalázó? Jézus magát többre tartja a tömegnél, azért beszél így?
Elhessegetem magamtól e feltételezéseket. Legalább is, megkísérlem e kérdésekre tőle kérni a választ: hogy kell szavaidat értenem, Uram? Természetesen, Vele lépést tartva, figyelek a válaszára. Mernem kell kérdezni, mert érteni és ismerni szeretném gondolkodását, vélekedését, szavainak szándékát. Nem akarok olyan következtetésekre jutni, melyek eltávolítanak Tőle! Hiszem, hogy Ő Isten Fia, a kinyilatkoztató, és megnyilvánulni akaró Isten, számomra!
Mi az, hogy „nekik nem adatik meg”? - Isten nem kirekesztő, és nem személyválogató, azaz, szeretetét nem egyeseknek tartogatja. Ugyanakkor, úgy tartom, hogy Isten … és ide tartozik az a félmondat is, hogy „akinek nincs, attól még azt is elveszik, amije van”. A Van mindenki része a Van! A kérdés úgy lehet helyes, hogy ki, és mit kezd azzal, amije van? Ha én isteni létemet nem fogadom el, méltóságomat lerúgom magamról, akkor ne várjak Istentől olyan dolgot, amire azt mondja, hogy „ne adjátok a szent dolgokat kutyáknak, és gyöngyeiteket ne dobjátok a disznók elé” [Mt 7,6] Van valamim, amiről először is tudomást kell vennem, majd mikor már tudomást vettem róla, kezdenem kell vele valamit. Mit kezdek kincseimmel, igazgyöngyeimmel, amikről tudomást sem vettem eddig? Igen, ha én nem tisztelem a magam Istentől kapott emberségét, akkor ne várjam azt, hogy Isten, felülírva szabad akaratomat, magamon felül tisztelettel vegyen körül! Isten az abszolút realista, azaz, aki a dolgokat olyannak tudja elfogadni, amilyenek azok a valóságban, és nem táplál róluk illúziókat. Amikor azt mondja ki az általa teremtett dologról, hogy az jó, akkor azzal reálisan képes értékelni a teremtést. Nem kezd el azon filozofálni, hogy, de hát lehetne jobb is, meg próbáljunk rajta egy kicsit javítgatni még. Isten határozott is, tudatos, és következetes is.
Jézuson is fel lehet ismerni ezeket a jegyeket, tulajdonságokat. Ami tökéletes, az nem attól az, hogy annak lett teremtve, hanem attól tökéletes bármi, mert Isten jelenül meg általa, és benne.
Amikor Jézus azt mondja övéinek, hogy „a ti szemetek azonban boldog, mert lát, és a fületek, mert hall”, akkor arra utal, hogy azt látják meg, és azt hallják meg, ami csak annak látható, és csak annak hallható, aki elviseli, tudomásul veszi, és hasznára lesz az, hogy benne Isten akarja magát kifejezni! Ez már az isteni kegyelemmel való lét állapota! Benne élünk, mozgunk és vagyunk! [ApCsel 17,28]
Áldalak Istenem, hogy Jézus Krisztusban tanítasz, és Lelked által felerősíted bennem azokat a hangokat, melyek Téged hirdetnek! Ámen


  

A palesztinok továbbra sem imádkoznak Jeruzsálem óvárosában az al-Aksza-mecsetnél



A palesztinok továbbra sem imádkoznak Jeruzsálem óvárosában az al-Aksza-mecsetnél

Noha az izraeli hatóságok eltávolították az al-Aksza-mecsethez vezető utakról a fémdetektoros kapukat, és leszerelték a biztonsági térfigyelő kamerákat, a palesztin hívők kedden is a jeruzsálemi óváros falain kívül, az utakon tartották meg esti imájukat – számolt be egy izraeli tévécsatorna.

A palesztin muszlim hívők az al-Aksza-mecsetet felügyelő vallási tanács, a Vaqf felszólítására maradtak távol a Sziklamecsetnek és az iszlám harmadik legszentebb helyének, az al-Aksza-mecsetnek a területétől.
A Vaqf jelentést állít össze a változásokról, eszerint Izrael a muszlim imádkozók távollétében ásatásokat folytatott a Sziklamecset alatti barlangban.
A Jediót Ahronót című újság honlapjának, a Ynetnek nyilatkozó muszlimok azt nehezményezik, hogy túl nagy számban vannak jelen a rendőrök, és ezzel is magyarázták a mecsetek további bojkottját a detektoros kapuk és a kamerák eltávolítása után.
Izrael néhány hónap múlva okos biztonsági kamerák felszerelését is tervezi, amelyek képesek lesznek az arcfelismerésre és a ruhák alá rejtett fegyverek kiszűrésére. A palesztinok ez ellen is tiltakoznak távollétük meghosszabbításával.
Mahmúd Abbász palesztin elnök is bejelentette, hogy nem hajlandó visszatérni a kapcsolatok normalizálásához Izraellel, és továbbra sem gyakorolja a néhány nappal korábban a fémdetektoros kapuk felállítása miatt megszakított biztonsági együttműködést Izraellel.
„Ha nem térnek vissza a július 14. előtti állapotok Jeruzsálemben (ezen a napon öltek meg két izraeli rendőrt Jeruzsálem óvárosában a Mecsetek terén elrejtett fegyverekkel – a szerk.), akkor nem lesz változás” – hangsúlyozta Abbász kedden Rámalláhban.
Közben a The Times of Israel arról számolt be, hogy a palesztin közösségi médiában szárnyra kelt hír szerint Izrael röntgensugaras kamerák felszerelését tervezi az imádkozni készülők átvilágítására. Az izraeli rendőrség cáfolta ezt a hírt, és közleményt adott ki, amely szerint „a kamerák célja csakis a közbiztonság garantálása lenne, minden látogató, és köztük a nők magánszférájának legteljesebb tiszteletben tartásával”.
Az izraeli biztonsági kabinet hétfő éjjel döntött úgy, hogy a jeruzsálemi Mecsetek terére vezető utakról eltávolítják a július 14-i merénylet után odatelepített fémdetektoros kapukat, mert azok felállítása feldühítette a muszlimokat.
Azt is bejelentették, hogy helyettük más, fejlettebb technológiát, okoskamerákat fognak alkalmazni, de a tízes tévé kedd esti híradójának riportere szerint erre csak hónapok múlva, bizonytalan időpontban kerülhet sor, és jövőbeli alkalmazásuk valójában kérdéses.
Izrael és a muszlim országok viszonya az elmúlt napokban rendkívül feszültté vált a biztonsági kapuk és térfigyelő kamerák miatt, amelyeket a hatóságok Jeruzsálem óvárosában, a Mecsetek terére vezető utakon állítottak fel.
A zsidók által Templom-hegynek nevezett Mecsetek terén áll az iszlám harmadik legszentebb imahelye, az al-Aksza-mecset, de a tér a zsidó vallás számára is kiemelkedően fontos, mert az ókorban itt állt az ő legszentebb helyük, a jeruzsálemi Szentély. Izrael az 1967-es háborúban elfoglalta Kelet-Jeruzsálemet, az al-Aksza-mecset környéke azonban a történelmi megállapodások értelmében Jordánia gondnoksága alá került, és a szent hely körüli békét a kényes status quo megőrzésével igyekeznek biztosítani.


Évközi tizenhatodik hét csütörtökje



Évközi tizenhatodik hét csütörtökje


A tanítványokhoz vagy a néphez intézett tanításai alkalmával Jézus szívesen használt példázatokat, hasonlatokat. A példabeszédek a hétköznapi életből merítik témájukat. Olyan hasonlatok ezek, amelyeket az egyszerű emberek is könnyen megértettek. Legalábbis azok, akik megnyitották szívüket a tanítás előtt és annak mondanivalóját magukra vonatkoztatták. Akik viszont elzárkóztak, vagyis behunyták szemüket vagy befogták fülüket, azok nem értették meg. A megértés tehát nem a tartalomtól függ, hanem a hallgató készségén múlik.
Amikor a tanítványok arról kérdezik Jézust, hogy miért beszél példabeszédekben, a válaszból kiderül, hogy ennek elsődleges célja az, hogy az Isten üzenetére kíváncsi és azt megvalósítani kész hallgatóság megértse mondanivalóját, azok viszont, akik bezárják szívüket Isten előtt, ne értsék meg azt. A megértésnek ugyanis nem csupán az egyszerűség a feltétele, hanem az is, hogy az ember nyitott legyen a megismert igazságok befogadására. Ha valaki a hit által egyre inkább megnyílik Isten üdvözítő terve előtt, akkor a kinyilatkoztatott igazságokat egyre jobban fel tudja fogni s megérti azokat. Valóban boldog az, aki úgy fogadja el a tanítást, hogy megérti annak üdvözítő erejét. A történelemből vagy keresztény szóhasználattal az üdvtörténetből megérthetjük, hogy Isten mindent az emberekért, a mi üdvösségünkért tesz. Megérti-e ezt a szívem?
© Horváth István Sándor

Imádság

Hozzád fordulok, Atyám, mindenható Isten: őszinte szívvel és kicsinységem tudatában hálát adok neked, s egész lelkemmel kérlek, rendkívüli jóságodban fogadd jóakarattal könyörgésemet: hatalmaddal űzd el az ellenséget tetteimtől és cselekedeteimtől, erősíts engem a hitben, kormányozd értelmem, adj nekem bensőséges gondolatokat, és vezess el engem boldogságod birtoklására! Vezess el engem arra, hogy téged mindenkinél és mindennél jobban szeresselek!