Világ Győzelmes Királynője
Istennek szent anyja
Könyörögj érettünk!
Rendszerint
egy belső feszültség él bennem, ami szüntelenül vitára képes. Két énem áll
egymással szemben, az egyik rettenetes nagy érzékenységgel, türelmetlenséggel,
és erővel keresi Isten jelenlétét abban, ami éppen történik bennem és
körülöttem. A másik énem pedig ugrásra kész, hogy vitába szálljon: biztos, hogy
ez az, ami? Mi van akkor, ha ennek az ellenkezője az igaz? Mert az az állítás
áll e két énem között, hogy minden, ami történik a jelenben, egyszerre van benne
Isten szándéka, misztériuma, ugyanakkor az a mítika, vagyis mítosz, mely
hitrege, vagyis vallási jelleggel bíró, már az embertől való bölcselkedés. Ez
utóbbi az, ami a hitet félre viszi, az ember hitképességét, hit érzékenységét
eltéríti, vakvágányra tereli. Ez utóbbi a nevelés, a neveltetés, a történetiség
során rakódik rá ősökre, és öröklődik át az utódokra, de ami egyben öregíti,
viszont nem teszi értékesebbé azt a hitigazságot, melyre a személyes hit
rábízhatja magát. Általában erre játszunk rá, ha nem a gyökerekből
táplálkozunk, hanem egyszerűen a levegőből – csupán – próbáljuk az Igazságot
kiszűrni. Ez utóbbira nagyon jó példa az, hogy szinte minden valláskárosult
embernek van saját jézuskája, krisztuskája. Igen, isteneket gyártunk, akit
próbálunk eladni is, mert mi emberek közösségre törekszünk, közösségre vágyunk,
de olyan közösségre, amiben mi vagyunk a meghatározó személyiségek, mi
mondhatjuk meg másoknak, hogy miben higgyenek! Ezzel, lehetőleg bennünket
erősítsenek meg a magunk fabrikálta hitünkben. Például, amikor egy pap nem
rendelkezik kellő emberi méltósággal, alázattal, és szelídséggel – és ma egyre
több az ilyen „félig művelt” pap – Isten szolgálata iránt, akkor bizony sűrűn
téveszti meg az egyszerű, puritán híveit. Mert nem Krisztusnak nevelnek
híveket, hanem maguknak akarnak közösséget szerezni. Péter levelének mai
gondolata talán pontosan erre utal: „legeltessétek Isten nyáját, amelyet rátok
bíztak. Viseljétek gondját, (…) Isten szerint”. És bizony, erre is Jézus hívja
fel a figyelmünket, kik ártatlanok, de könnyen megtéveszthetők vagyunk, amikor
azt mondja: „Vigyázzatok, nehogy valaki félrevezessen titeket. Mert sokan
fognak jönni az én nevemben és azt mondják: ‘Én vagyok a Krisztus’, és sokakat
félre fognak vezetni.” [Mt 24,4-5]
Akkor, amikor
Jézus Péter kijelentésére úgy válaszol, hogy „Te Péter vagy, és én erre a
kősziklára fogom építeni egyházamat”, akkor, voltaképpen elárul egy titkot.
Jézus kinyilatkoztatást közöl, mely az Atya akaratából az: ahogy eddig is, úgy
ez után is, Isten közösségben akar építkezni, az emberiség közösségében és
közösségéből akarja felépíteni Isten országát. Majd megdicsőülése előtt
pontosítja Jézus az Atya szándékát: ez a közösség az egész világra, az egész
teremtésre kiterjedő szándéka Istennek! Mely Jézussal, de onnan a megfeszített,
és feltámadt Krisztustól, vagy úgy is kifejezhetjük, hogy Krisztusból indul el!
Ráépülve arra, ami már a prófétáktól ígéretként, jövendölésként már elhangzott!
Ebben az összefüggésben válhat az ember számára, a teremtett világ számára
világossá az, hogy Isten terve öröktől való, nem holmi légből kapott, éppen
most kigondolt, rögtönzött, improvizált ötlete. Ráadásul, bele van építve Isten
tervébe az ember szabad akaratának ingoványossága is! Amikor én, Jézussal lépek
közösségre, akkor annak az egyháznak szeretnék, és törekszem a tagjává lenni,
amiről Ő beszél. És nem annak, amit éppen az adott történelmi pillanatban annak
neveznek! Ugyanis, ha ez sikerülhet, akkor én, a magam személyében a
Szentlélekkel köteleződök el arra, hogy általam a változás dinamizmusa által
válhasson az egyház azzá, ami Jézusban az Isten szándéka volt ezzel az
egyházzal!
Én azzal
a tudattal vagyok Krisztus egyházának a része, hogy én Krisztus
jelenvalóságában, de az egyházának jelenvalóságában is egy pillanat vagyok.
Sőt, egy pillanatának csak a töredéke vagyok. De, ha cselekvőn, a Léleknek
megengedőn vagyok a része a közösségnek, akkor bennem és általam alakul,
változik, és bontakozhat ki Isten monumentális, az egész világot alakító terve.
Maga a teremtés csodája!
A
Krisztus által alapított Egyházról ide idézek egy részletet a Vatikáni rádióban
2010 nyarán elhangzott elmélkedés sorozatból, mely a Jezsuita Távlatok
folyóiratban került leközlésre. Ebben a fejezetben az előadás arról elmélkedik,
hogy az egyházat Krisztus alapította: »A katolikus egyház katekizmusa a zsinati
tanításra hivatkozva így határozza meg a Jézus által alapított Egyházat: „Az
’Egyház’ szó (ekklészia, a görög ek-kaleinből, hívni kívülről) egybehívást
jelent. Ez a szó a nép általában vallási jellegű gyűléseit jelöli. (…) Önmagát
’Egyháznak’ nevezve, a Krisztusban hívők első közössége elismerte, hogy örököse
ennek /utalás az ószövetségi választott népre/ a gyülekezetnek. Benne Isten
’egybehívja’ népét a föld minden határáról.” (751) – „A keresztény
szóhasználatban az ’Egyház’ szó a liturgikus gyülekezetet jelenti, valamint a
helyi közösséget vagy a hívők egész, egyetemes közösségét. Ez a három jelentés
valójában elválaszthatatlan. ’Az Egyház’ az a nép, amelyet Isten egybegyűjt az
egész világon. A helyi közösségben létezik, és mint liturgikus gyülekezet,
főleg, mint eucharisztikus közösség valósul meg. Krisztus igéjéből és testéből
él, és így válik ő maga Krisztus Testévé.” (752) – „Az Úr Jézus közösségének
szervezetet adott, ami az ország /Isten országa/ végleges beteljesüléséig meg
fog maradni. Ez mindenekelőtt a tizenkettő kiválasztását jelenti, Péterrel,
mint vezetőjükkel Izrael tizenkét törzsét megjelenítve, ők az új Jeruzsálem
alapkövei. A Tizenkettő és a többi tanítvány részesednek Krisztus küldetésében,
hatalmában, de sorsában is. Krisztus ezekkel a tettekkel előkészítette és
felépítette Egyházát.” (765)«
Jézus, a
feltámadása után, amikor még negyven napig tanítványai között volt, és beszélt
nekik Isten országáról, emlékeztette őket a következőkre: „János csak vízzel
keresztelt, ti azonban néhány nap múlva Szentlélekkel fogtok
megkeresztelkedni.« Erre az egybegyűltek megkérdezték tőle: »Uram, talán most
állítod helyre Izrael országát?« Ő azonban azt mondta nekik: »Nem a ti
dolgotok, hogy ismerjétek az időket és a korszakokat, amelyeket az Atya saját
tetszése szerint határozott meg. A rátok lejövő Szentlélek azonban erővel tölt
majd el benneteket, hogy tanúságot tegyetek rólam Jeruzsálemben és egész
Júdeában, Szamariában, egészen a föld határáig.« [ApCsel 1,5-8] Számomra Jézus
kioktatása arról szól, hogy nekünk a dolgunk, hogy ma megéljük a Vele való
közösséget, a meghívottságunkat, az egyházat. Azt az egyházat, mely Belőle
árad, és terjedni kész. De, melyhez hinnem, és a hit által megtapasztalnom kell
a Szentlélek erejét, bölcsességét, bátorságát, alázatát, és szelídségét,
kibillenthetetlen állhatatosságát a szeretetben, hűségét, bizalmát; vagyis azt
a személyiségét, Aki lenni akar általam, hogy épüljön Isten országa! Úgy, ahogy
Krisztusban jelen volt, úgy bennem is jelenlévő legyen! Isten, engem tudatos,
kősziklaként szilárd hitben akar megtartani, használni, és majd dicsőségében
részesíteni! Így kéri minden kereszténytől azt, hogy itt a földön Krisztus
által kiajánlott egyház tagjai legyünk. Nem törődve a világ kicsinyességével, a
világias kicsinyeskedőkkel! Hát legyen Istenem a Te dicsőséged részemmé,
mindörökre! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése