Hogy a bizonytalan
gazdagságokban ne bízzunk, hanem az élő Istenben (1 Tim.
6).
Ments meg, Uram minket!
Az
Egykor és a Most között, vajon van különbség? Vagy, már annyi idő eltelt, a
kettő között, hogy akár lehet párhuzam is közöttük? Hiszen azt el kell
ismernünk, és le is rögzíthetjük, hogy az emberiség történelmi fejlődése
ciklikus, éppen ezért ismétlődik, és újra, meg újra felfedezhetők benne
azonosságok, hasonlatosságok. Persze, ha az idő megengedi azt, hogy ez a
ciklikusság bekövetkezhessen. Mert én azt állítom, hogy csak azon múlik az,
hogy valami megismétlődik az emberiség történetében, hogy milyen
időintervallumban szemléljük, illetve, vizsgáljuk az eseményeket. Amiből azt a
következtetést vonom le, hogy egyén fejlődése is ciklikusan ismétli önmagát.
Tehát, a természet éves forgásában megjelenő négy évszak, ahogy ciklikus,
ismétlődő, úgy van ez az emberiség történetében is. A különbség annyi, hogy az
egyik évben történő ciklikusság szerint változik, míg az emberiség története
évszázados, talán évezredes ciklusokkal. Ami akkora távlat, hogy még sokan,
általában fel sem figyelnek. Hiszen az emberöltők sorát foglalja magába egy
ciklus. Ugyanakkor, azt már tudjuk, hogy kultúrák jönnek, és elmúlnak, olyan
távlatokba tűnnek, hogy már csak sejtésünk van az adott kultúra minőségéről,
értékéről.
Minderről
ma, miért elmélkedek, gondolkodom? Tulajdonképpen azért, amiért én sok
mindenben látok párhuzamot Jézus kora és a mai kor vallásossága között. A
zsidóság akkori hanyatlása és a kereszténység mai hanyatlása között. A
civilizáció bizonyos szintjén elkerülhetetlennek látszik a lelki értékvesztés.
Pontosan azért, mert a fejlődés értelmezése számunkra, a világi lét
vonatkozásában nyer értelmet, és nem a transzcendens vonatkozásában. Vagyis,
nem lelki értelemben értelmezett a fejlődés, társadalmi szinten! Abben nem
érdekelt egy olyan társadalom, mely számára a kézzel fogható és a világ
értékítélete szempontjából minősíthető a fejlődés. Statisztikákkal, számokkal
és eredményekkel bizonyíthatók az embernek önmagának. Amíg én magam akarom a
magam eredményességét regisztrálni, rögzíteni, vagyis a magam biztonságát a magam
bizonyosságával, bizonyításával akarom megteremteni, addig e világi a fejlődés
és az ember érdekérvényesítése. Nem pedig arra a bizonyos örökérvényűségére
irányul, melyet Krisztus tanításából, reménységből és hitből kellene
felépítenie, kimunkálnia az egyénnek, a személynek, és közkinccsé tenni!
Bizony,
ma az emberi fejlődés a személyiségfejlődés és az öncélúság irányában halad,
kiábrándultan közösségből és közösségi létből! De miért? Mert egymás farkasaivá
lettünk, vagyis nem a szeretet hatalmát szolgáljuk, hanem az önérvényesülést.
Senki sem jó, csak én vagyok a jó – mindenki az ellenségem, mindenki engem akar
megvenni. Nincs már, mit adnánk egymásnak, de mindent követelünk magunknak. Ez
a civilizációnk fejletsége! De, hol vannak a keresztények, akik a Krisztus
követői? Hát, bizony, felolvadtak ebben a tégelyben, melybe önként és dalolva
ugrottak fejest, ugrottunk fejest. Mi mind ezek közé tartozunk, akiket Jézus
farizeusokként tisztelt a maga korában. Bizony mi mind farizeusok vagyunk, azok
lettünk, intézményesített vallásos emberekként. Ha nem így volna, akkor a világ
gyűlölne, kivetne magából, vagy, lennének követőink. Ezzel szemben, akik
követnének, de nem bíznak már bennünk, inkább alapítanak új egyházakat. És jön,
erőnek erejével nyomul az Iszlám, a hindu vallás, a muzulmán vallás. És tudják,
miért van ez a felfordulás? Mert minden vallás a maga hazájában már
leértékelődött, mert elértéktelenítették azok, akik a maguk vallásának
tekintették eddig. Mindenki keresi magának a missziós területet, mert, egyrészt
úgy gondolkodnak, hogy máshol van keresni valójuk, ahol a maguk vallásában
megfeneklettek már az emberek. Másrészről, vannak olyan fanatikus vallásos
emberek, akik azt hiszik, hogy nekik másokat kell megtéríteniük. Jézus egyszer
sem mondta azt, hogy térítsetek meg, de azt mondta, hogy térjetek meg! És azt
is mondta, hogy menjetek el a világ végére is, és mindenkinek mondjátok el, mi
a ti örömötök! A tanúságtétel nem térítés!
Akinek
szüksége van a ti örömötökre, arra rá száll Isten békéje, de akinek nincs rá
szüksége, onnan sürgősen menjetek tovább, vissza se nézzetek, felejtsétek is el
őket!
Bátorkodom
Pállal is vitába szállni: Jézus nem üresítette ki önmagát, az Istennel való
egyenlőségét nem állítanám, hogy olyan dolognak tartotta volna, amelyhez ne
kellene ragaszkodnia (Fi 2,5-7). Én úgy gondolom, hogy igenis ragaszkodott,
amennyiben minden elképzelhető emberi életet, ami az Isten Igazságában
elképzelhető volt, és beleférhet, bele élte három évbe! Mintát adott minden
ember számára ahhoz, hogy minden ember, a maga személyiségét kimunkálhassa
Isten dicsőségére, és a Vele való közösségre szánva!
De én, a
keresztény, így fogadom el Őt, a Krisztust? Az embertől – tőlem is -
elfogadott, vállalt szenvedését; értem való halálát; és nekem bemutatott feltámadását?
Vagy, talán én vagyok az, aki kiüresítem Őt, mert nem tulajdonítok nagy
jelentőséget mindennek. Annyira nem, hogy képtelen vagyok megváltozni,
elszakadni a világnak kiszolgáltatottságomtól, ahelyett, hogy Isten szolgálatát
vállaljam, Krisztus mintája alapján?!
Vádolom
magam, bűnösnek vallom magam, vagy felmentem magam? Ha felmentem magam, nem
vagyok keresztény! De ha bűnösnek vallom magam, Isten előtt, akkor megvallom,
hogy vágyakozom a Vele való kiengesztelődésre.
Csak
vágyakozással tudok csatlakozni Pál szavaihoz, mert e világ emberei között
forgolódom, és nem élem meg a Vele való feltámadás, a megtérés örömét. Pedig
óhajtom, vágyom, és szenvedem, hogy nem vagyok képes azt élni, amire Krisztus
hív meg engem! Erre a részre utalok most: „Egykor mi is mindnyájan ezek között
forgolódtunk, mikor követtük testünk vágyait, és teljesítettük a test és az
érzékek kívánságait. Természetünknél fogva a harag fiai voltunk, akárcsak a
többiek. De Isten, aki gazdag az irgalmasságban, igen nagy szeretetéből, mellyel
szeretett minket, noha bűneink miatt halottak voltunk, Krisztussal együtt
életre keltett – kegyelemből üdvözültetek –, vele együtt feltámasztott, és a
mennyeiek közé helyezett el Jézus Krisztusban, hogy megmutassa a jövendő
időkben kegyelmének bőséges gazdagságát hozzánk való jóvoltából Krisztus
Jézusban. Mert kegyelemből üdvözültetek a hit által. Ez nem tőletek van, hanem
Isten ajándéka: nem tettek által, hogy senki se dicsekedjék. Hiszen az ő műve
vagyunk, Krisztus Jézusban jótettekre teremtve, amelyeket Isten előre
elkészített, hogy azokat gyakoroljuk.” [Ef 2,3-10]
Reményemben
tarts meg engem Istenem, hogy egyszer, amikor annak ideje eljön, eljuthatok
arra a lelki érettségre, amikor örömömben, a Te örömöddel egyek lehetünk! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése