Hogy az Isten akaratjának
isméretivel bétöltessünk értelmünkben és bölcsességünkben (Kol.
1).
Ments meg, Uram minket!
A
testvéri szeretetről azok számára beszél Pál, akikről azt mondta másutt, hogy a
szentek társasága (l.: Ef 2,19). Mi valahogy, ezt szeretjük félre érteni.
Sokkal inkább próbáljuk ezt a tanítást általánosan érteni, mint szűkebb,
családi, baráti, vagy plébániai közösségünkre. Pedig írva van: „Ami a testvéri
szeretetet illeti, legyetek egymás iránt gyengédek, a tisztelet dolgában
egymással versengők” [Róm 12,10].
Talán
azért nem, mert a szűkebb környezetünkben szerzett tapasztalataink oly sok
csalódást okoznak számunkra, frusztrálnak, és mert az időigényes, munkás dolog.
Míg, a tágabb környezetünkben lehetünk sokkal felszínesebbek, és még könnyebb
magyarázatot, indokot találni miért nem vagyunk képesek ott helyt állni.
Szeretjük
a kényelmet, kerüljük a problémákat, ráadásul inkább végzünk el olyan
feladatot, amiért fizetnek is. Még akkor is, ha annak teljesítményével nem
lehetünk elégedettek, mások mégis fizetnek érte!
Bizony,
ezek a magyarázatok, indokok, és bizonyítékok is mind azt igazolják, hogy
elanyagiasodott, elvilágiasodott lett a vallásosságunk. Ha a vallásosságra
mondom ki ezt, akkor még a hitről nem is tettem említést!
A
Szentlecke hol kerül kapcsolatba a mai Evangéliummal? Ott, ahol a Heródes
ellentmondásosságát felfedezem: mert azt állítja a szöveg, hogy „Heródes
ugyanis tartott Jánostól. Tudta róla, hogy igaz és szent férfiú, figyelt
szavaira, sok dologban hallgatott rá, és szívesen hallgatta őt.” De meddig volt
ez számára fontos? Addig, amíg az egzisztenciális kérdésével ez a belső
igényessége nem került konfliktusba. Lelkét abban a pillanatban elhallgattatta,
amikor a pillanat haszna, kézzelfogható érdeke mást diktált a számára. Vagyis a
világi énjének sokkal inkább kész engedni az ember, mint isteni énjének! Én is
így vagyok, és talán többnyire mind így vagyunk ezzel. Van bűne az embernek,
vagy nincs?
Fel kell
tennem a kérdést, hol van az én hitem, és miben van az én hitem? Mivel ámítom
magam, amikor azt állítom, hogy hiszek?! Vagy, amikor azt hitetem magammal,
hogy nincs bűnöm, vagy, nem is olyan súlyos az.
Ilyenkor
érkezünk el ahhoz a jól bevált, szentírási hivatkozáshoz, hogy van mentségünk:
„Mert nem azért küldte Isten a Fiút a világba, hogy elítélje a világot, hanem
hogy üdvözüljön általa a világ.” [Jn 3,17] Bár nem mondom ki, de gondolom, és
ebben megnyugszom, hogy ha ezért jött el Jézus a világba, akkor van mentségem,
és én hátra dőlhetek, elég, ha hitetem magam, már hinnem sem kell. Hiszen, van
aki hitetlenségemet is majd kipótolja. Biztos, hogy jól manipulálok a
Szentírással?
Szóval,
azt akarom mondani, hogy bizony kereszténységünket is már rég kikezdte a
rozsda! A mérgesebben fogalmazok, akkor a Gonosz. De ha őszintébben fogalmazok,
akkor én vagyok az, aki annak nyitok ajtót, akinek nem kéne. És az előtt zárom
be, aki előtt nem kéne.
Bocsáss
meg Istenem! Hívlak jöjj, segíts meg engem tévedéseimben és kényelmes
kényelmetlenségemben! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése