Ferenc
pápa: Hányszor engedünk a képmutatás kísértésének!
Április
20-án Ferenc pápa a Jézus lábát könnyeivel mosó bűnös asszony és a másokat
megítélő Simon farizeusról szóló evangéliumi szakaszról tartotta katekézisét.
Rámutatott a képmutatás veszélyére, valamint az üdvösség útjára, melynek első
lépése, hogy elismerjük bűnös voltunkat.
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
Ma az irgalmasság egyik olyan szempontjánál szeretnénk elidőzni, amelyet
nagyszerűen mutat be Lukács evangéliumának imént hallott szakasza [Lk 7,36–50].
Egy olyan eseményről van szó, amely akkor történt, amikor Jézus egy Simon nevű
farizeusnál vendégeskedett. Ez a farizeus azért akarta meghívni Jézust házába,
mert jókat hallott róla, nagy próféta hírében állt. Asztalhoz telepednek,
ebédelnek, amikor egyszer csak belép egy nő, akit a városban mindenki bűnös
nőnek tartott. Anélkül, hogy egy szót szólna, Jézus lábához megy, és sírásban
tör ki. Könnyei Jézus lábát mossák, hajával megtörölgeti, aztán megcsókolja,
sőt a magával hozott illatos olajjal meg is keni Jézus lábát.
Elénk tárul a két alak közötti ellentét: a Simon, a buzgó törvénykövető,
valamint a névtelen bűnös nő alakja. Míg az első a látszat alapján ítél meg
másokat, a második tetteivel őszintén feltárja szívét. Simon, bár meghívta
Jézust, nem akar bajba keveredni, nem akarja, hogy életének köze legyen a
Mesterhez; a nő ellenben teljesen rábízza önmagát, szeretettel és hódolattal.
A farizeus nem érti, Jézus miért engedi, hogy a bűnösök „megfertőzzék”. Azt
gondolja, ha valóban próféta volna, fel tudná ismerni a bűnösöket, és távol
tudná tartani magát tőlük, nehogy tisztátalanná váljon, mintha azok leprások
lennének. Ez a magatartásmód a vallás felfogásának egyik tipikus módja, az a
tény a mozgatórugója, hogy Isten és a bűn szöges ellentétben állnak egymással.
Isten igéje azonban azt tanítja nekünk, hogy tegyünk különbséget a bűn és a
bűnös között: a bűnnel nem szabad megalkudni, míg a bűnösök – vagyis mi,
mindannyian – olyanok vagyunk, mint a betegek, akik gyógyulásra szorulnak, és
ahhoz, hogy meg lehessen őket gyógyítani, az orvosnak el kell mennie hozzájuk,
fel kell őket keresnie, meg kell őket érintenie. A betegnek pedig természetesen
el kell ismernie, hogy orvosra van szüksége!
A farizeus és a bűnös nő közül Jézus az utóbbi oldalára áll. Előítéletektől
mentesen, melyek meggátolnák, hogy kinyilvánulhasson az irgalmasság, Jézus
engedi az asszonynak, amit tesz. Ő, Isten szentje, engedi, hogy az asszony
megérintse, és nem fél attól, hogy beszennyezi magát. Jézus szabad, mert közel
van Istenhez, aki irgalmas atya. És ez az Istenhez, az irgalmas Atyához való
közelség adja meg Jézusnak a szabadságot. Sőt, kapcsolatba lépve a bűnös nővel,
Jézus véget vet annak az elszigeteltségnek, amelyre a farizeusnak és társainak
kegyetlen ítélete kárhoztatta őt (ezek az emberek használták ki az asszonyt!):
„Bűneid bocsánatot nyertek” (Lk 7,48). Az asszony most már „békében” mehet el.
Az Úr látta hitének és megtérésének őszinteségét, ezért mindenki előtt
kijelenti: „Hited megmentett” (Lk 7,50). Egyfelől itt van a törvény ismerőjének
képmutatása, másfelől pedig az asszony őszintesége, alázata és hite.
Mindannyian bűnösök vagyunk, és hányszor engedünk a képmutatás kísértésének,
különbnek tartjuk magunkat másoknál, és azt mondjuk: „Vedd észre a bűnöd…”
Pedig mindannyiunknak észre kell vennünk bűneinket, bukásainkat, hibáinkat, és
az Úrra kell tekintenünk. Ez az üdvösség irányvonala: a kapcsolat a bűnös „én”
és az Úr között. Ha igaznak tartom magam, akkor az üdvös kapcsolat nincs meg.
Ezen a ponton az asztaltársak még jobban elámulnak: „Ki ez, hogy még a bűnöket
is megbocsátja?” (Lk 7,49). Jézus nem fogalmaz meg választ, ám a bűnös asszony
megtérése ott van mindenki szeme előtt, és azt bizonyítja, hogy Jézusban Isten
irgalmasságának hatalma ragyog fel, amely képes átalakítani a szíveket.
A bűnös asszony a hit, a szeretet és a hála közötti kapcsolatra tanít
bennünket. Neki „sok bűne” bocsánatot nyert, és ezért nagyon szeret; „akinek
viszont kevés bocsáttatik meg, az kevésbé szeret” (Lk 7,47). Simonnak is el
kell ismernie, hogy az jobban szeret, akinek többet engedtek el. Isten
mindenkit belefoglalt az irgalmasság egyazon titkába; és ebből a minket mindig
megelőző szeretetből tanulunk meg mindannyian szeretni. Ahogy erre Szent Pál is
emlékeztet: „Krisztusban nyertük el a megváltást vére árán, és a bűnök
bocsánatát kegyelme gazdagsága szerint, amelyet bőségesen árasztott reánk” (Ef
1,7–8). Ebben a szövegben a „kegyelem” kifejezés gyakorlatilag az irgalmasság
szinonimája, amelyet „bőségesnek” mond, vagyis az minden várakozásunkat
felülmúlja, hiszen Isten mindnyájunkra vonatkozó üdvözítő tervét valósítja meg.
Kedves
testvérek! Adjunk hálát a hit ajándékáért, és köszönjük meg az Úrnak, hogy ily
nagyon és érdemtelenül szeret minket! Engedjük, hogy Krisztus szeretete belénk
áradjon: a tanítvány ebből a szeretetből meríthet és erre támaszkodhat, ebből a
szeretetből mindenki étkezhet és táplálkozhat. Így azzal a hálás szeretettel,
amellyel testvéreink felé fordulunk otthonunkban, a családban, a társadalomban,
mindenkinek továbbadjuk az Úr irgalmasságát.
* * *
Ferenc
pápa az általános kihallgatás során ismét felhívást intézett Ukrajnáért,
emlékeztetve a Szent Péter téren összegyűlt híveket, hogy a kelet-európai
ország lakossága hosszú ideje szenved a fegyveres konfliktus következményeitől,
mint mondta, sokak által elfelejtve.
A pápa
külön köszöntötte az Ukrajnából és Belorussziából (Fehéroroszország) érkezett
zarándokokat, akik a csernobili katasztrófa 30. évfordulója alkalmából
rendezett nemzetközi konferencián vesznek részt Rómában. Imádkozott a tragédia
áldozataiért, és háláját fejezte ki azoknak, akik a nukleáris baleset miatt
megbetegedett emberek szenvedéseit enyhítették.
Ferenc
pápa az audencia során spanyol nyelven kinyilvánította közelségét a
ecuadoriaknak, a dél-amerikai országot ugyanis a hétvégén erőteljes földrengés
sújtotta, melynek következtében több mint ötszázan életüket vesztették.