Kik bővölködni és
szűkölködni tudtatok (Filip. 4).
Ments meg, Uram minket!
Mi volt
Mária motivációja arra, hogy útra keljen egy nagy útra? Arról nem szól a hír,
hogy egyedül ment-e, vagy Józseffel. Nem ez, ezek szerint a lényeg. De akkor
mi? Számomra, számunkra, akik ma olvassuk ezt az evangéliumot? Az biztos, hogy
ennek a két asszonynak, ami velük történt, az nem volt egy közönséges eset. Ezt
az eseményt, nem lehetett bárkivel is megosztani, bárkivel is kitárgyalni,
megünnepelni. Azt nem merem mindjárt kijelenteni, hogy örömüket kellett
megosztaniuk, hiszen ebben az állapotban még nem hiszem, hogy örömről
beszélhetünk. Én legalább is, úgy gondolom, hogy ebben az időszakban, a
döbbenet állapota lehetett még számukra a meghatározó: a felelősség, a
kötelezettség, a velük szembeni isteni hatalom erejének megnyilvánulása a
félelmet, a féltést válthatta ki. Mit akar ugyan tőlem az Isten? Mire tart
engem méltónak, képesnek? Mire akar engem használni, képes lehetek megfelelni
szándékainak? Úgy gondolom, hogy egy egyszerű földi halandóban előbb ezeket a
kérdéseket kell helyre tenni, megválaszolni, és elrendezni, hogy majd az öröm,
és a boldogság édes leheletét ízlelgethesse. Talán, ezért volt Mária számára
fontos az, hogy sietve felkeresse Erzsébetet. No meg talán az is, hogy tudta,
Erzsébet kora miatt biztos, hogy nem fog eljönni hozzá, ugyanakkor Neki is szüksége
lehet ebben az esetben a Máriával való közösségre.
Mária
esetében érzem azt a felelősséget, a gondoskodó szociális érzékenységet – ma
így mondanánk – is, mely társult a fiatalos hevületéhez, és lelkesedéséhez, ami
nem hagyott nyugtot Neki, indulnia kellett. Mennie kellett.
Úgy
gondolom, hogy Istennek van emberi természete. Erről bizonyosság az is, hogy
Fiát emberként küldi el közénk. De úgy is értem ezt, hogy Isten számol és
igényli is, igénybe is veszi mindannyiunk emberi természetét, emberi motivációinkra
építi üdvösség tervét, melyet velünk, emberekkel közösségben akar végrehajtani,
véghezvinni. És erre a két asszony esetében is bizonyosságot nyerhetünk. Ne
próbáljuk elvakultan, szenteskedve megélni hitünket! Ne váljon szét életünkben
az Istennel való létünk, és az evilági létünk! Attól válunk hiteltelenekké, ha
kettős életet élünk. És sajnos, én magamról tudom, hogy ez neveltetésemtől
ketté válik, és képtelen vagyok a hiteles életre! Nehéz, talán ebben a
legnehezebb megfejlődni magamat. Mert szemérmes vagyok, és szemérmesek vagyunk,
és úgy gondoljuk, hogy az én gondom az enyém és nekem kell megoldanom. De ez,
egoizmus, önközpontúság. Vallom, hogy csak közösségben szemérmességemen felül
emelkedve, gyengeségemet felismerve és felvállalva a másik előtt, van esélyem
csak a magam teljességén munkálkodni! Ez a szerzetes élet rettenetes nagy
előnye lehet, úgy gondolom. Még a házasság sem alkalmas ennek a kérdésnek a
megoldására minden esetben. Legnagyobb bűnöm ez! Vállalom, és beismerem. Sajnos
legtöbbünknek ez a bűne, még a papoknak is. Nem vagyunk képesek beismerni, hogy
vannak kérdéseink, nem vagyunk bizonyosak bizonyos dolgokban, kérdéseinket
félre toljuk, talán azzal, hogy ez nem fontos. De eljön az ideje, amikor ezek a
félretolt kérdéseink szakadnak a nyakunkba, és nyomnak össze bennünket. Mária
lám, ebben is bölcsességét, érettségét bizonyította.
No, de
próbáljunk tanulni Máriától és Erzsébettől. A tanulság számomra, e mai esemény
szemlélésében az, hogy nekünk, embereknek, szükségünk van egymás megerősítésére,
egymással való eszmecserére, a közösségre, gondjaink megvitatásában! – A
gyémánt is attól válik értékes kővé, hogy csiszolják, csiszolódik mindaddig,
míg értékessé nem lesz, míg az értékes ki nem alakul belőle a csiszolás által.
- Hiszem, hogy Isten a szentek társaságában jelen van, és bennünket, a magunk
kiteljesedésére segít ebben a személyes együttlétekben. Amikor intim
együttléteinkben bármiről beszélhetünk, minden kérdésünket megoszthatjuk
egymással, miközben megérezhetjük Isten Lelkének jelenlétét, és kérdéseinkre
adandó válaszait. Persze, ha nyitottak tudunk lenni rá, hogy egymást Isten
jelenlétében szemléljük, és fogadjuk el. Tehát, képesek vagyunk közösséget
alkotni egymással, de Istenben. Ez nagy titok!
Ugyanakkor,
ez imádságos együttlét. Közösség jött létre Mária és Erzsébet között, melyben
ők is elmondhatták, hogy jó nekünk itt lenni, így lenni, megtapasztalni Isten
jelenlétét. Persze, könnyű volt Nekik, mondhatom. De nem akarom mondani, inkább
a hiányából táplálkozni, és keresni az alkalmat, hogy gondjaimmal szembesüljek,
úgy, mint amelyekben nem vagyok egyedül, hanem Istennel vagyok közösségben. Aki
el akar vezetni, közösségre akar vezetni engem azzal a másik emberrel, akivel
istenes gondjaim kérdéseit tisztázhatom. Bölcsességet vonva magamra: nem azt
várva el, hogy igazoljanak, hanem azt várom el a másik embertől, hogy segítsen
tisztán, jól és helyesen látni, Isten alázatos szeretetében gazdagodni!
Úgy
gondolom, hogy valójában a két asszony tartalmas, és tartós együttléteinek
eredménye volt az, hogy örömükre lelhettek! Amikor aztán, már az örömükben is
képessé lettek osztozni, nos, akkor érhetett véget Mária látogatása.
Távozásakor lehettek képesek hálát adni, hálát mondani, azért a bölcsességért,
ami megteremhetett közöttük, közösségükben Istennel. Békességükre rálelve!
Ha én
valóban készülök Jézus második eljövetelére, akkor úgy gondolom, hogy még
szükségem van sok kérdésem tisztázására. Közösségre lelni azokkal, akikkel
személyes beszélgetésekben teljességemet munkálhatom, és munkálhatja az is, ki
számára én tudok adni személyes találkozásra lehetőséget.
Mennyei
Atyám, öltöztess engem a Te szeretetedbe, bűnös emberi voltom ellenére is, hogy
szolgálatodra lehessek, és elnyerhessem a Veled való közösséget! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése