Kik az
Úrnak édes igáját és könnyű terhét vígan hordoztátok (Máté
11).
Ments meg, Uram minket!
Erről a
mai evangéliumról, amit Keresztes Szent János kapcsán veszek elő, az a gondolat
jut az eszembe, hogy mennyire különbözik egymástól ez a két fogalom, hogy
várakozás, és készülődés. Miközben újra rácsodálkozom arra, hogy Jézus
logikája, gondolkodása. mennyire eltér a ma emberének a gondolkodásától!
Ilyenkor mindig felerősödik bennem az, hogy vissza kell csatolni, vissza kell
térni a kezdetekhez. Oda, ahol Jézus működni kezd, és mindent átminősíteni
próbál az ember körül, az emberben. Ráadásul: az emberért teszi, amit tesz! És
ez utóbbi kijelentés, megállapítás válik lényegessé, ahhoz, hogy megváltoztatni
próbáljam alapállásomat. Viszonyomat az Élethez.
Miben
látom ma, én, a különbséget, a lényeges eltérést, a várakozás és a készülődés
között?
Jézus
nem a várakozásra szólít fel, hanem arra, hogy valami felé induljak el,
készüljek valamire, amire megérkezni, lehet tervezni, lehet projektálni, tenni
azért, hogy a cél elérése ne váratlan esemény legyen, hanem öröm, és a készület
beteljesedése. A várakozás kifejezésében nincs dinamizmus, nincs cselekvés,
éppen ezért nem vagyok én a részese. A készület, ezzel szemben aktivitást vár
el tőlem. Cselekvésre inspirál, dolgom van vele, nem maradhatok ki belőle. A
készület a részemként lehet az! Miközben én a készületben teljesedhetek ki.
Valami olyan folyamat ez, melyben a test és a lélek egyként részt vesz. Tegnap
hallgattam meg egy tanítást, elmélkedést, Aqinói Szent Tamás-i filozófia és
teológia lélek-fogalmáról, szellemiségéről, François-Xavier Putallaz, a
Fribourgi Egyetem professzorától
(https://www.youtube.com/watch?v=zKkt1eHYWQI&index=3&list=FLEESBbCcdFgBntZKHOzaPPA&t=13s)
Úgy
gondolom, hogy az az ember méltósága, amiben a test és a lélek egyként van
jelen, lesz jelenvalóvá, képes kimunkálni, kitermelni, kifejleszteni az
istenarcú embert, ami az ember teljességére vezethet bennünket. Talán ez az az
isteni szándék, amiért teremt bennünket, a maga képére és hasonlatosságára.
Hogy az ember, a maga szabad akaratával és Isten irgalmasságával párosulva
igazolhassa vissza a Teremtés csodáját, a szeretet törvényének életrevalóságát,
ami mindeneket megdicsőíteni képes Istenben.
Jézus nem
teológus, nem dogmatikus, de nem is filozófus, csupán ember. Aki Istenségét
megalázva lett emberré, hogy az embert teológián, dogmatikán, filozófián,
pszichológián, antropológián, morálteológián, vagy éppen antropológián, és
metafizikai tudományosságon keresztül is, elvezesse Istenhez. Visszavezetni
kell bennünket ebből a világból, mely olyan jól sikerült teremtettség, olyan
jól érzi magát ebben az ember, annyira feltaláljuk benne magunkat, hogy már el
sem tudjuk képzelni azt, hogy lehet ennél tökéletesebb és természetesebb közeg
a számunkra. Pedig Isten ennél sokkal többet képes magából, a szeretetből,
megjeleníteni! Vágyakozom rá Istenem, Atyám, hogy megtapasztalhassam a Te
teljességed csodálatos, gyönyörködtető, és boldogságot jelentő mindenségét.
Vezess el engem, ne engedd el kezem, és kérem irgalmas szereteted gondoskodását
terjeszd ki rám! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése