Kik nagy ínségből jöttetek
és a ti stólátokat a Bárány vérében megmostátok (Hebr.
11).
Ments meg, Uram minket!
Ha nem a
mi dolgunk tudni, akkor mi dolgunk e tanítással? Nem elfelejteni,
emlékezetünkben megőrizni, tovább adni, hogy akkor, amikor elérkezik,
csalhatatlanul az idő, akkor az, akinek kell, felismerni képessé lehessen!
Ugyanakkor
nem kell huhogni, jajongni, és minduntalan „farkas után kiáltani”. Nem a jelek
a legfontosabbak, hanem a hit, melyet, jaj, ha nem talál az Úr, mikor
megérkezik. „Mondom nektek: hamarosan igazságot szolgáltat nekik. De amikor
eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?” [Lk 18,8] Úgy tűnik, hogy még
csak nem is az igazság a legfontosabb. Hanem a hit! A hit az én feleletem Isten
kinyilatkoztatására, míg a jel, és az igazság olyan dolog, mely arra való, hogy
én hitemben fejlődhessek, vagyis: eszközök csupán! A hit fényében lehet esélyem
rá, hogy az idők jeleit megértsem.
Egy
részletet idéznék ide Adalbert Hamman, Így éltek az első keresztények c.
könyvéből (Szent István társulat 2016), talán nem áll messze a mai evangélium
tanításától, és értelmezni segít abban, hogy mi legyen számomra a lényeges: „A
mindennapi feladat, amelyet a keresztény ember családjában, hivatásában,
városában betölt, mindenekelőtt nem személyes alkotótevékenységének
felmagasztalását jelenti, hanem azt, hogy szabadságát abba a gazdagságban
illeszti bele, amelyet Isten irányít. Ami a keresztény embert és üzenetét
alkotja, szüntelenül meghaladja az emberi megvalósításokat, mégha azok az
apostoloktól is származnak. A kereszténység a remény egyházaként jelenik meg,
vagy pedig elveszti létének célját.
A jelen
és a jövő, a hétköznapi élet és az ígéret közti feszültségben élő keresztény
ember Ireneusz szerint csak abban a mértékben alkot tartósan, amennyiben egész
lényével azután áhítozik, hogy Istent lássa és vele találkozzon. Ennek a
reménynek a súlya nem akadályozza a földi kötelességeket, hanem áthelyezi
súlypontjukat, hogy ahhoz a láthatatlan kézhez kösse őket újra, amely
kezdetüket és végüket jelenti.
Ignátios
és Blandina, Jusztinosz és Perpetua, az összes névtelen lyoni, római vagy
karthágói tanú lehetővé teszi, hogy megértsük: a keresztény esemény
rendkívülisége nem a csoda, amely annak ellenére bőven előfordul a „pasiókról”
szóló elbeszélésekben, hanem a hit, mely átragyog a hétköznapi életben és át is
alakítja, s a remény, mely megszelídíti a tragédiát és áthatol az éjszakán.
Aki az
első keresztény nemzedékekkel, különösen a naponta fenyegetett, a holnap felől
teljes bizonytalanságban levő vértanúkkal találkozik, életörömük s ugyanakkor a
halál színe előtti derűjük döbbenti meg. Ahol a filozófia csak sűríteni tudja a
szorongást, az evangélium az éjszakán túl „felkelti a hajnalt”. Sem a lyoni
pogányok, sem Marcus Aurelius császár nem tudták vagy nem akarták elolvasni ezt
a tanúságot.”
A
felelősségünk tehát, nem az idők végezetére eljutásunkról szól, hanem arról a
hitből fakadó cselekvő életért, ami nem takarja ki szemünk elől a mindenség
működését és értünk való létét. Közösségben kell lennünk és maradnunk, minden
időn túl, Istennel! Erre kell felnevelnünk, segíteni felnőni, minden soron
következő nemzedéket. A folyamatosság és a szüntelen megújulás képességének a
megőrzése, mely a hitben kap esélyt és reményt, ez az üzenete a mai
evangéliumnak!
Magamévá
tenni, magunkénak ismerni segíts Istenem a tanításodat, hogy hitünkben
növekedni, Hozzád egyre közelebb és Veled közösségre lépni képesek legyünk!
Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése