Kik Krisztusnak bizonysági és minden titkainak
értői voltatok (Lukács 22).
Ments meg, Uram minket!
Ma,
bizony, ezek a gondolataim: sikerül megvennem, amit szeretnék? Mit fogunk ma
enni? Kivel kell találkoznom? Oda kell érnem időben. Mindjárt itt a Karácsony,
még előbb a Mikulás, mivel szerezhetek örömöt az unokáimnak, és mennyit
költhetek rájuk? Minden aktuális, és minden tárgyszerű. Ebben a pillanatban,
nekem tűnik csak annak. Mert itt és most, vagyis: abban a térben és időben,
melyben azonosítani képes vagyok magam szerepeit, ez látszik, ezt tekintem a
legégetőbb kérdéseimnek.
De,
van, ha más dimenziókba helyezem magam, egy perspektivikusabb szerepköröm is.
Képes vagyok ahhoz igazítani a feladataim fontosságát?
Milyen
szerepeim vannak, és a szerepeim között képes vagyok bölcs és értékrendi
sorrendet felállítani? Képes vagyok rá, hogy a felismert értékrendek szerint
soroljam be feladataimat, dolgaimat?
Tékozló
az ember. Képes eltékozolni, elodázni, vagy érzelmeiben bízva átértékelni
korábban kimondott, meghozott döntéseit. Nem kell hozzá más, csupán az, hogy
valaki olyannal találkozzon, vagy olyan valakire gondoljon, aki érzéseit,
érzelmeit újra motiválhatja.
Amikor
engedek kényszereimnek, függőségeimnek, akkor abban a pillanatban kialakul
bennem a kétség, az aggódás, a bűntudat: már megint csalódni kell magamban!
Nem
vagyok képes tenni azt, ami mellet már az előbb elköteleződtem; vagy éppen,
amitől elhatárolódtam, azt teszem.
Pedig,
az biztos, hogy el fog jönni az idő, ami után már többet nem lesz. Valaminek
vége fog szakadni, az addig volt időmmel el kell számolnom, és a térben többé
nem lesz mozgásterem arra, hogy változtassak.
Milyen
döbbenetes az, hogy a bizonyossággal, amivel ott, az idő végén fogok szembe
találkozni, szembesülni, biztos, hogy úgy fog hatni rám, hogy ’na látod, nem
tetted, pedig érezted, hogy úgy kellene tenned’. És akkor úgy fogom gondolni -
tudom, hogy nem is lett volna nehéz azt tenni, úgy tenni, másképpen dönteni.
Sőt, úgy fogom érezni, hogy tulajdonképpen, most már, visszafelé tekintve, az
lesz a véleményem, hogy voltaképpen mindegy lett volna, hogy hogy döntök, mert
az a döntés sem érintett volna másképpen, mint amit elfogadtam, megléptem.
Tehát: visszatekintve ráébredhetek arra, hogy egyik döntésem sem hatott volna
rám másképpen. De, akkor, ez azt is jelenti, hogy bizony, nem is a döntéseim a
lényegesek, hanem az, hogy a döntéseim iránt hogyan viseltetek, hogyan reagálok
azokra, milyen lelkülettel élem meg döntéseimet. Mi a döntéseim indítéka és
döntéseimmel a szándékom. Azaz: kinek az ügyét akarom szolgálni döntésemmel?
Akkor,
azt kell megállapítanom, hogy nem a tettekben van a bűn, hanem az
indíttatásban, a szándékban! Hibás tehát az a felfogás, hogy mert ezt vagy azt
tettem, azért bűnös vagyok! Amit tettem az milyen szándékból lett tetté – ez
az, amit egyedül Isten lát helyesen, tisztán. Még én sem, mert semmi sem
vegytiszta. Reálisan megítélni, mérlegelni önmagamat, vagy másokat ugyan, ki
lehet képes egyedül, ha nem Isten, aki belelát a legmélyebb valómba,
indítékaimba.
„Aki
meg akarja menteni életét, elveszíti azt” – voltaképpen, nem a megmentésemért
kell tennem, hanem Isten dicsőségére, hogy hitelességét ne gyalázzam. Ahogy a
minap olvastam: jaj annak, aki megbotránkoztat egyet is a kicsinyek közül! (Mt
18,7)
„Ahol a
test van, oda gyűlnek a sasok is.” – De ahol a Lélek munkálkodik, oda a testnek
érdeme, vagy érdeke nem férkőzhet! Talán ez az egyetlen mentségünk, hogy anyagi
létünk, és e világ szerinti haszontalanságaink Isten előtt mit sem érnek! Aki a
Lélek szentségében ítél meg mindent! Legyen áldott az Ő Neve, ki megítél
mindent, és mérlegel mindent! Nem csak, aki vagyok, hanem azt is, aki lenni
vágyom! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése