Ferenc pápa: Döntenünk kell a világias és az evangéliumi életstílus között!
A szeptember 18-án délben tartott Mária-imádság előtt a Szentatya a szentmise evangéliuma alapján a jó és a rossz út közötti választás elkerülhetetlenségéről elmélkedett; külön is kitért a korrupció veszedelmére. Beszédét teljes terjedelmében közöljük.
Kedves
testvéreim, jó napot kívánok!
Jézus
ma arra hív minket, hogy gondolkodjunk el két egymással ellentétes
életstíluson: a világias és az evangéliumi életstíluson. A világ szelleme nem
Jézus szelleme. Jézus elmondja a példabeszédet a hűtlen és romlott intézőről,
akit becstelensége ellenére dicsér Jézus (vö. Lk 16,1–13). Rögtön érdemes
tisztáznunk, hogy ezt az intézőt nem követendő példaként, hanem a ravaszság
példájaként állítja elénk. Ezt az embert azzal vádolták, hogy rosszul
gazdálkodik gazdája vagyonával, ő pedig, mielőtt kirúgnák, igyekszik
furfangosan megnyerni magának adósai jóakaratát: elengedi adósságuk egy részét,
hogy így biztosítsa jövőjét. Magatartásához Jézus ezt a megjegyzést fűzi: „E
világ fiai egymás között agyafúrtabbak, mint a világosság fiai” (Lk 16,8).
Erre
az e világi ravaszságra nekünk keresztény okossággal kell válaszolnunk, amely a
Szentlélek ajándéka. Távol kell tartanunk magunkat a világ szellemétől és
értékeitől, amelyek olyannyira tetszenek az ördögnek, és az evangélium szerint
kell élnünk! Hogyan mutatkozik meg a világiasság? A világiasság a korrupció, az
átverés, a visszaélés magatartásformáiban mutatkozik meg, és a legelhibázottabb
utat jelenti – a bűn útját, mert az egyik bűn magával hozza a másikat,
láncszerűen –, még ha ez az út általában – tagadhatatlanul – a legkényelmesebb
is. Az evangélium szelleme ellenben komoly életstílust igényel – komolyat, de
örömtelit! –, komoly és elkötelezett életstílust, amelyet tisztesség,
egyenesség, mások személyének, méltóságának tisztelete és kötelességtudat
jellemez. Ez a keresztény okosság!
Életünk
útján szükségszerűen választanunk kell a két út között: a becsületesség és a
becstelenség, a hűség és a hűtlenség, az önzés és az önzetlenség, a jó és a
rossz között. Nem ingadozhatunk közöttük, mert eltérő és egymással ellentétes
logika szerint működnek. Illés próféta azért tett szemrehányást Izrael népének,
mert ezen a két úton botorkált: „Meddig akartok még kétfelé sántikálni?” (vö.
1Kor 18,21). Szép ez a kép! Fontos eldönteni, melyik irányba haladunk, miután
pedig a helyes utat választottuk, lendületesen és eltökélten kell
előrehaladnunk, rábízva magunkat az Úr kegyelmére és Lelkének támogatására. Az
evangéliumi szakasz egy erős és kategorikus kijelentéssel zárul: „Egy szolga
sem szolgálhat két úrnak: vagy az egyiket gyűlöli, a másikat pedig szereti,
vagy az egyikhez ragaszkodik, a másikat pedig megveti” (Lk 16,13).
Ezzel
a tanítással Jézus ma arra buzdít minket, hogy világos döntést hozzunk ő és a
világ szelleme között, a korrupció, a visszaélés, a kapzsiság logikája és a
becsületesség, a szelídség, a megosztás logikája között. Van, aki úgy van a
korrupcióval, mint a drogokkal: azt gondolja, akkor használja és akkor hagyja
abba, amikor csak akarja. Kevéssel kezdődik: egy kis borravaló itt, egy kis
csúszópénz ott… És ezek között lassan elveszíti szabadságát. A korrupció is
függőséget okoz, és szegénységhez, kizsákmányoláshoz, szenvedéshez vezet. És
milyen sok áldozat van ma a világban! Milyen sok áldozata van ennek az
elterjedt korrupciónak! Amikor viszont a feddhetetlenség, a szándék- és
viselkedésbeli tisztaság, a testvériség evangéliumi logikáját igyekszünk
követni, az igazságosság kézműveseivé válunk, és a remény távlatait nyitjuk meg
az emberiség előtt. Azáltal, hogy ingyenesen testvéreinknek adjuk magunkat, az
igaz gazdát szolgáljuk: Istent.
Szűz
Mária segítsen, hogy mindig és mindenáron a helyes utat válasszuk, hogy merjünk
bátran az árral szembehaladni, ha Jézust és az ő evangéliumát követjük.
A Szentatya szavai az Angelus után:
A Szentatya szavai az Angelus után:
Kedves
testvéreim és nővéreim!
Tegnap
Codrongianosban (Sassari mellett) boldoggá avatták Elisabetta Sanna
családanyát. Miután megözvegyült, teljesen az imádságnak, valamint a betegek és
a szegények szolgálatának szentelte magát. Tanúságtétele a hittől vezetett,
megélt evangéliumi szeretet példája.
Ma
befejeződik Genovában a nemzeti eucharisztikus kongresszus. Külön is köszöntöm
az ott egybegyűlt híveket, és kívánom, hogy ez a kegyelmi esemény élessze fel
az olasz népben a hitet az Oltáriszentségben, amelyben Krisztust imádjuk, az
élet és a remény forrását minden ember számára.
Kedden
Assisibe utazom a békéért esdeklő imatalálkozóra, harminc évvel a Szent II.
János Pál pápa által egybehívott történelmi találkozó után. Kérem a
plébániákat, az egyházi társulatokat és az egyes híveket az egész világon, hogy
békéért esdeklő imanapként éljék azt a napot. Ma jobban szükségünk van a
békére, mint valaha, hiszen háború dúl szerte a világban. Imádkozzunk a
békéért! Szent Ferencnek, a testvériség és a szelídség emberének példáját
követve mindannyiunknak világos tanúságot kell tennünk a világ előtt a béke és
népek közötti kiengesztelődés melletti közös elkötelezettségünkről. Kedden
tehát egyesüljünk mindnyájan imádságban: mindenki szánjon egy kis időt,
amennyit tud, arra, hogy a békéért imádkozzon! Egységben lesz az egész világ!
Szeretettel köszöntelek mindnyájatokat, rómaiak és sokféle országból
érkezett zarándokok! Külön is köszöntöm a kölni egyházmegye és Marianopoli
híveit.Mindenkinek szép vasárnapot kívánok! Kérlek, ne feledkezzetek el imádkozni értem! Finom ebédet! A viszontlátásra!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése