Szent István király, az Anyaszentegyház oltalmazója
Ugyan!
Melyikünk nem volt még úgy, hogy elutasította azt a tanítást, mely belülről
unszolt ellenkezve azzal, amire vágyam volt? A mai példabeszéd arra világít rá,
hogy akkor, engem, a gonosz lélek rángat el attól a hangtól, mely bennem a
Lélek figyelmeztetése, tanítása! Mert nem szabad magamat bekorlátozni azzal a
szóval, hogy „tanítás”. Minden, mit súg nekem a Lélek, az a jóra való
iránymutatása. Mert engem, aki alapvetően a világ „cselszövéseinek” vagyok
alávetve, szüntelen kell, hogy a Lélek tanítson a jóra. Ellenében a világnak.
Azt
gondolom, hogy én, a jó keresztény, tőlem ez a történet idegen. Pedig bizony
nem. Én vagyok a megszállott, akkor, amikor ellenkezem, elaltatom, vagy gőggel
rá sem hederítek a belső hangokra! Itt jön be Szent Ignác pedagógiája! Az
elcsendesedés szükségessége, melyet bizony nap-mint nap gyakorolni, alkalmaznom
kellene, hogy ráismerjek hibáimra, bűneimre, gyarlóságaimra, gyengeségemre!
Amiért tudatában vagyok annak, amiről Pál beszél, de azért beszél róla, mert
tudja, hogy minduntalan megfeledkezem róla! Hol van hát a hitem, és a hitem
ereje? Mely képessé tenni lehet engem arra, hogy értsem: „Mi azonban nem a
világ lelkét kaptuk, hanem azt a Lelket, amely Istentől van, hogy megismerjük,
amit Isten nekünk ajándékozott.”
Mert
gyengeségünk nem az, amit fizikai erővel nem bírunk. Hanem az a gyengeségünk,
amivel a szellemünkön, az egónkon, nem vagyunk képesek uralkodni. Felülemelkedetten,
alázattal engedni, hogy a Lélek eszközévé legyek! Ez a pszichés sérülésünk,
sértettségünk, abban mutatkozik meg, hogy szüntelenül keresünk valakit, akit
okolhatunk, aki a bűnbak szerepében lehet, hogy magunkat felmenthessük!
Erre
figyelmeztet Richard Rohrnak egy tanítása. Előbb idézi Simone Weil-t, nagyon
találóan: „Minden hiba ugyanaz, hiszen valójában csak egyetlen hiba létezik:
az, hogy képtelenek vagyunk fényen élni”, majd később mondja: „Amíg nem
ismerjük meg magunkat, és nem vetjük meg a lábunkat az igaz transzcendenciában,
addig természetszerűleg bizonytalanok vagyunk, és keressük, ki mást okolhatnánk
a saját boldogtalanságunkért. Isten nélkül vagy hamis istenekkel az emberiség
elkerülhetetlenül megbántottnak és erőszakosnak tűnik.
Természetesen
sokkal többet beszélünk magunkról, mint a másik csoportról. Azt mondjuk, nem
tudjuk, kik vagyunk. Ha egyszer megismertük a saját lelkünket, ha megtaláltuk
Istenben való azonosságunkat, nem kell többé bűnbakká kikiáltanunk másokat.
Elég nagyok, elég kicsik és elég biztosak vagyunk ahhoz, hogy elviseljük a
dolgok sötét oldalát önmagunkban. Jób történetében egy ember útját kísérjük
figyelemmel, amint a nagyságba, a kicsinységbe és a végső biztonságba tér.”
(idézet a Jób és a szenvedés misztériuma c. könyvből)
Senki
ne mondja nekem azt, hogy nem kell egy jó adag nagyvonalúság, lazaság,
megengedő képesség arra, hogy megérthessem azt, amit Isten nekem akar mondani!
Ez után
jövök én: mit kezdek azzal, amit megértettem szavaiból? Képes vagyok véremmé,
anyagi valóságommá változtatni, vagy egyszerűen elgőzölög a fejemből? Hát
bizony, sajnos, a hatékonyságom, az eredményességem rátája nem túl jó! Rá kell
ismernem itt is a magam töredékességére, gyengeségére, erőtlenségemre! Igen,
Atyám, szükségem van a Te irgalmas és alázattal rám kiáradó türelmedre, mellyel
egyedül képes lehetsz rajtam változtatni! Gyúrj, formálj, faragj a maga képére
engem, akkor is, ha az fájni fog nekem! Mert akarok Neked tetszeni, és a Te
megajándékozó szereteted elfogadására, befogadására képessé válni! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése