Kisebbik Szent Jakab, Szent Anna unokafia
A mélységből a magasság felé tartó, a földi élet
viszontagságaitól, durva igazságtalanságaitól, és a mulandóság tapasztalatától
megfáradt, de az örökkévaló Istenre tekintő ember látásmódja szerint minden
hiábavalóság az ég alatt. Ebben a magatartásban azonban egyoldalúság van, azt
jelentené, hogy sohasem jutunk el Jézus Krisztusig, aki ugyan visszautasította
e világ fejedelmének hármas kísértését, és hangsúlyozta, hogy mennyei kincsek
után vágyakozzunk, ugyanakkor szerette ezt a földet, és kedvét lelte az emberek
fiainak társaságában. A mezők liliomaira és az ég madaraira, a kánai menyegzőn
az ifjú párra, a hozzá vitt gyermekek arcára nem a Prédikátor rezignáltságával
nézett, hanem Isten gyermekének szabad, tiszta, derűs tekintetével.
A mai
Evangélium gazdagja éppen az ellenkező magatartást testesíti
meg. Gyakorlati materialista, távol tart magától minden kérdést az élet valódi
értelmével kapcsolatban, s csak anyagi javainak gyarapításával és őrzésével van
elfoglalva, s a legjobb úton halad, hogy saját maga által előidézett lelki
halállal az önzésbe fulladt test kimúlásával véglegessé, visszafordíthatatlanná
váljon. Már régen betonbiztos bunkerre változtatta házát, emberi kapcsolatait
(ha egyáltalán voltak), s előre megjósolható (maga is tudja), hogy nem a
másokért való izgalom miatt, hanem pusztán a zabálás jutalmaként fog
jelentkezni nála a cukorbetegség, fenyegeti a szívinfarktus, miközben
elnehezült, lomha testét tönkrement lábai egyre keservesebben hordozzák.
A Prédikátor keserű – bár életünk egy-egy korszakában
hiteles – spiritualizmusa és az evangéliumbeli gazdag hedonizmusa között van az
igazság. Pontosabban nem is. A végső igazság nem középen van: közepe csak a
felületnek van, az ember szívében nincs közép és szélesség, csak mélység, mely
egyszersmind az isteni magasságok kapuja.
Maga a feltámadt Jézus, aki már testével is az új
teremtésben van, küld minket vissza a földre, s elküldve Szentlelkét belénk
árasztja Isten örökkévalóságát. Az örök élet megkezdődött, s amíg levetjük a
régi embert szokásaival együtt, az új ember napról napra megújul bennünk. Az
örök élet megkezdődött, csak még együtt van az idővel. Mennyire más így a föld
íze: egy jó ebéd, a jól végzett munka utáni kellemes fáradtság, egy testvéri
tekintet, baráti mosoly, de még a szenvedés és a magány sötétsége is más, mert
mindent átjár az örökkévalóság íze, színe, illata, világossága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése