Interjú Zuppi bolognai érsekkel az Amoris laetitia lelkipásztori alkalmazásáról
Matteo
Zuppi bolognai bíboros érsek
Rádiónk
olasz tagozatának egyik munkatársa interjút készített Matteo Maria Zuppi
bolognai érsekkel Ferenc pápa Amoris laetitia k. apostoli buzdítása értelmezéséről.
Figyelemre méltó tény, hogy három hónappal a dokumentum közzététele után már
megjelent egy kötet értelmezéseiről: „A család tükörben: a szinódusi út
szövegválogatással az Amoris laetitia-ból.” A kötet szerzője Giovanni
Panettiere író/újságíró (Gabrielli Editore).
E
kiadványhoz kapcsolódott a kérdéses olasz interjú M.M. Zuppi új
bolognai érsekkel. A főpásztor elmondta, hogy egyházmegyéikben folytatják a
dokumentum tanulmányozását, különösen is figyelve a megkülönböztetésre, ami
lelkipásztori módszerük megváltoztatására ösztönzi őket. „A kihívás, amellyel a
pápa szövege szembesít bennünket éppen ez: túlhaladni a rendezett
és rendezetlen házasságok kategóriáin, minden házasságra figyelni, éspedig
elsősorban a személyekre.” Ennek az elvnek az alkalmazása a különböző konkrét
esetekre megköveteli a megkülönböztetés alkalmazását. Nem kazuisztikáról van
szó, hanem arról, hogy meghallgatjuk, igyekszünk megérteni minden egyes személy
történetét a személyes kapcsolat kialakításával. Ez a kapcsolat új módszer
kipróbálása, mert az Egyházban hozzászoktunk a kazuisztikához, és kevésbé
gyakoroltuk a találkozást és a meghallgatást.
Az
érsek megjegyezte: veszélyes az, ha az egyház nem tud kommunikálni, ha nem
értik prédikációját. „Az Amoris laetitia éppen azt akarja, hogy érthető legyen
üzenetünk, hogy megértsük és megkülönböztessük azt az igazságot, amely az
üdvösség és az irgalmasság útja lehet a személyek számára.
A
következő kérdés az elvált újraházasodottak áldozására vonatkozott. Az érsek
szerint is ez a buzdítás recepciójának vitatott pontja: „áldozhatnak-e vagy
sem?” A baj az, hogy kezdettől fogva – talán túlzottan - a szinóduson is
és a dokumentum értelmezésekor erre a vitatott pontra összpontosult a
figyelem. „Így második szintre került Ferenc pápa felhívása: megélni a
családban a lehetséges és nem az eszményiesített szeretetet.” E felhívás
fontos, mert hajlamosak vagyunk arra, hogy megfeledkezzünk a házasság-család
öröméről, szépségéről, gyakran - a problémák közepette – védekező álláspontra
helyezkedünk. A pápa szempontja konkrét, szenvedélyesen pozitív, és ez segíthet
bennünket.
Az
Amoris laetitia recepciójával, fogadtatásával kapcsolatban az interjúban
idézték Maria Elisabetta Gandolfi újságírónő, az Il Regno c. folyóirat
főszerkesztője megszívlelendő véleményét: „Azt hiszem, hogy ez a
recepció-folyamat olyan mértékben lesz sikeres, amennyiben az egyes püspöki
karok sorra megvizsgálják a buzdítás egyes fejezeteit, hogy hogyan ültethetik
át azokat a gyakorlatba. Tudom – fűzte hozzá – hogy London érseke, Nichols
bíboros összeállított a buzdításból egy lelkipásztori útmutatót. Más
püspökök is dolgoznak az egyes fejezetek aprópénzre váltásán, túlhaladva
a sokat vitatott nyolcadikon. Azt hiszem, sok még a teendő, hogy a dokumentum
recepciója jó legyen.”
Nem
csak a nyolcadik fejezetet kell tanulmányozni (itt szól a pápa a nem rendezett
házasságokról, sebzett családokról). Az ismertetés elején említett könyv
szerzője, Giovanni Panettiere óvatos véleménye: „Úgy látom, az olasz
egyházmegyékben nagy fáradsággal szemináriumokat, összejöveteleket szerveznek
az Amoris laetitia elmélyítésére. A sajtónak köszönhető, hogy talán túlzott
figyelmet fordítottak a nyolcadik fejezetre, és így a többi fejezet háttérbe
szorult. Gondolok itt a hetedikre, amely nagyon szép leírást/eligazítást
ad a gyermekek neveléséről, a lelkipásztori kísérésről vagy férj és
feleség kapcsolatáról. Az elvált újraházasodottak szentséghez járulása és az
együttélések problémájának központba állítása lelassította a dokumentum
fontos lelkipásztori irányelveinek tanulmányozását, elfordította a figyelmet az
országos püspöki karok feladatairól vagy pl. a lelkiismeret szerepéről a
megkülönböztetésben.” Eddig az interjú a bolognai érsekkel.
Kiegészítésül
idézünk az Amoris laetitia most már magyarul is olvasható fordításában a fent
emlegetett nyolcadik fejezetből, ahol a „szabálytalan” helyzetekben élő házasok
lelkipásztori kíséréséről van szó. Ferenc pápa rövid utalásokkal kis kaput nyit
az elvált újraházasodottak esetleges szentségekhez járulásához – a Schönborn
bíboros által megmagyarázott, múltkor itt ismertetett szükséges
megkülönböztetésekkel – konkrét, egyedi esetekben, belső fórumon, lelki vezető
segítségével. Idézzük a vitatott 305.pontot (a 351-es jegyzettel):
„A
feltételek, vagyis az enyhítő körülmények miatt lehetséges, hogy az objektív
bűn helyzetében - amely szubjektív szempontból nem vétkes, vagy legalábbis nem
teljesen az - valaki Isten kegyelmében élhet, szerethet, és növekedhet is a
kegyelem és a szeretet életében, megkapva ehhez az Egyház segítségét.351
Ide a
351. jegyzet:
Hivatkozás
a Püspöki Szinódus XIV. Rendes Közgyűlésének Záróbeszéd- ére. Majd a pápa
ezt fűzi hozzá a jegyzetben az Evangelii gaudium-ra való hivatkozással:
„Bizonyos esetekben ez a szentségek jelentette segítséget is magába
foglalhatja. Ezért ’emlékeztetem a papokat, hogy a gyóntatószék nem lehet
kínzókamra, hanem az Úr irgalmassága helyének kell lennie’ (Evangelii gaudium,
44). „Hasonlóképpen jeleztem, hogy az Eucharisztia ’nem a tökéletesek jutalma,
hanem nagylelkű gyógyszer és táplálék a gyengék számára’ (uo., 47) – Eddig a
lábjegyzet.
Folytatódik
a főszöveg:
„A megkülönböztetésnek segítséget kell nyújtania ahhoz, hogy megtaláljuk
a lehetséges utakat az Istennek adandó válaszhoz és a korlátok általi
/közötti?/ növekedéshez. Ha azt hisszük, hogy minden vagy fehér, vagy fekete,
azzal olykor elzárjuk az utat a kegyelem és a növekedés előtt, és elvesszük a
kedvet a megszentelődés útvonalaitól, amelyek megdicsőítik Istent.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése