Az én szeretett Fiam
Előfordulhat,
hogy gyengébb hitű testvéreink elcsodálkoznak ezen az atyai nyilatkozaton, és
azt gondolják, hogy akkor talán mégsem vagyunk mi, egyszerű emberek, olyan
fontosak Istennek, mint ahogy olvashattuk, hallhattuk, ahogy állandóan én is
hirdetem. Egész pontosan mit is jelent ez a kifejezés? Az Atya Isten, mert az
öröktől való isteni természetet, amely végtelenül okos, vagyis mindentudó,
végtelenül hatalmas, vagyis mindenható öröktől fogva saját magáénak tudja,
birtokolja. Isten végtelen Szeretet: diffusívum sui, saját magának szétosztása,
kiöntése. Ez tökéletesen megvalósult akkor, amikor isteni szüléssel abszolút
tökéletesen megismeri önmagát, és ki is mondja: Logos, Verbum, Ige (Szó). Ez
nem időben történt, vagyis nem a világ teremtése után, amikor megjelent az idő
és a tér, hanem a soha nem változó örökkévalóságban:ezt a zsoltáros így
érzékelteti: „A hajnalcsillag előtt szültelek téged” (Zsolt 110,3) A konkrétan
létező időt a napokkal méri az ember, mégpedig eredetileg az éjszaka (este
6-reggel 6-ig) és a nappal (reggel 6-este 6-ig) A születő Második Isteni
Személynek az Atya az abszolút egyszerű, bonthatatlan, darabolhatatlan
isteni természetet, amely az Atyáé volt kizárólag a történelem indulása előtt,
egyetlen ajándékként odaajándékozta a Fiúnak. Ő ezt végtelen örömmel el is
fogadta, mert a személy lényeg (természet, állag) nélkül nem létezhet. De az
elfogadás pillanatában azonnal (idő-tartam nélkül) vissza is ajándékozta
Atyjának, mert Ő sem lehet ugyanennek a lényegnek híján. Ez az ajándékozás
tökéletes, állandó. Az isteni lényeg birtoklása, ajándékozása és
visszaajándékozása teremtmények között nem lehetséges, de az istenségben igen.
A mindent odaadás és ennek visszaajándékozása az atyai kinyilatkoztatás alapja:
„Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik”.(Mt 3,11) A Fiúisten a
visszaajándékozással adja az alapját az Atya kijelentésének: Istenben ugyanis
nincs semmi változás, még árnyéka sincs a változásnak. Amikor az isteni működés
történik, csak az előre, öröktől fogva tudott, elhatározott és pontos
megvalósulása teljesül az örökké érvényes isteni akaratnak. Az Atya és a Fiú
együttesen akar mindent, és származtatja a Harmadik Isteni Személyt, a
Szentlelket, neki ajándékozva az immár közös isteni természetet, Ő pedig ezt a
közös ajándékozást ugyanúgy egyetlen lehelettel viszonozza, adja vissza az
Atyának és a Fiúnak.A teremtésben az Atya a teremtett dolgoknak és emberi és
angyali teremtményeknek csupán a végtelen szeretet parányi vonatkozásait
adhatja. Ám azt akarja, hogy a végtelen ajándékozásnak isteni fénye ragyogja be
ezeket a teremtményeket is. Ezért akarta már kezdettől fogva a teremtés
megkezdésétől, hogy a Fiú vegye fel isteni természete mellé az egyetlen kettős
természetet, az emberekét. Ezt az isteni természetéhez kösse hozzá
elválaszthatatlanul és rendelje Isteni Személye irányítása alá. Így
istenségének fénye átragyogja emberi természetén keresztül az összes anyagot,
emberi lelkén keresztül pedig az angyalokat és az emberek lelkét. Az Ő emberi
lelke így lesz ősmintája az angyaloknak és minden ember lelkének, az Ő emberi
teste pedig ősmintája az emberek testének és minden anyagnak. A Fiú ezt az
atyai tervet megértette és örömmel vállalta velünk, az emberekkel való
testvériséget. Az Atya pedig a megkeresztelkedés alkalmával gyermekévé, Fia
testvéreivé, a mennyország örököseivé tesz minden embert, aki megérti az Atya
meghívó szavát és igyekszik élni Atyánk kegyelmével a szeretet egyre tökéletesebb
életét. Arra törekedjünk mindnyájan, hogy ennek az istengyermeki életnek egyre
magasabb fokára jussunk fel, és ezzel szólítson maga elé Atyánk a mennybe
érkezésünk pillanatában: jöjj elém, szeretett gyermekem!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése