A pápai lelkigyakorlat nyolcadik elmélkedése: Látni, megélni, megérinteni
Ermes Ronchi szervita szerzetes március 10-én délelőtt, a pápa és a Római Kúria nagyböjti lelkigyakorlatának ötödik napján Aricciában arról beszélt, hogy az egyház és minden keresztény irgalmas szamaritánusként legyen együttérző a világ sebeivel.
Vasárnap
hajnal van, három nap telt el, óriási űrt és rengeteg könnyet hagyva maga után.
Megviselt az arca az asszonynak is, aki a sírhoz lép, és az elgördített kő
látványa csak növeli a szorongást. Egy hang állítja meg: „Asszony, kit keresel?
Miért sírsz?” (vö. Jn 20,15) – Ermes Ronchi ebből a jelenetből indult ki, hogy
kifejtse: Isten miként viselkedik az emberi fájdalommal szemben.
Jézus
feltámadt, ő az élet Istene, akit foglalkoztatnak Mária Magdolna könnyei.
Pénteken, az utolsó órában a kereszten egy lator fájdalmával és félelmével
foglalkozott. A húsvét első órájában pedig Mária fájdalmával és szeretetével
törődik. Mindezt azért, mert Jézus ilyen, ő a találkozások embere: soha nem az
illető bűnét kutatja, hanem lehajol szenvedéséhez és ínségéhez.
Hogyan
lássuk, értsük, érintsük meg mások könnyeit és engedjük, hogy azok
megindítsanak minket? – tette föl a kérdést a lelkigyakorlat prédikátora. –
Úgy, hogy megtanulunk Jézus szemével nézni, az ő gesztusait átvenni, melyek az
irgalmas szamaritánus gesztusai. Látni, megállni, megérinteni – három
olyan ige ez, melyeket jól az eszünkbe kell vésnünk, hogy soha ne feledjük el.
A
szamaritánus látott, és szánalmat érzett. Meglátta annak az embernek a
sebeit, és megsebezve érezte magát. Az éhséggel kapcsolatban is kérdezhetjük,
„Miért?”, a migránsok mögött is áll egy sereg „Miért?”, az úgynevezett
„Tűzföld” (Nápoly és Caserta közötti terület, ahol nagy mennyiségű veszélyes
hulladékot ástak el – a szerk.) rákos megbetegedéseit látva szintén
azt kérdezzük, „Miért?”. Az okokról érdeklődni tanítványi magatartás. Ahogy ez
is: ott lenni, ahol az emberek sírnak, aztán együtt megkeresni és kiirtani a
rossz gyökereit.
Jézus
több evangéliumi jelenetben meglátja az emberi fájdalmat és együttérez. A „megesik
rajta a szíve”, „együttérez” kifejezéseket a görög szövegben úgy fejezik
ki, hogy „görcsbe rándul a gyomra”. Az igazi együttérzés tehát nem
elvont és nemes gondolat, hanem sajgó fájdalom. Ez az, ami arra készteti az
irgalmas szamaritánust, hogy ne lépjen tovább, ahogy a pap és a levita tették.
Annál is inkább, mert tovább nincsen semmi, még kevésbé Isten – tette hozzá
Ronchi atya.
A
valódi különbség nem a keresztények, a muszlimok és a zsidók között van, és nem
is a hívők vagy a magukat nem hívőnek nevezők között. Az igazi különbség azok
között van, akik megállnak a sebek előtt, és azok között, akik
továbbmennek. Ha csak egy órára is magamra vettem valakinek a fájdalmát, jobban
ismerem, többet tudok róla, mintha minden könyvet elolvastam volna. Az élet
tudója vagyok.
A
harmadik kulcsszó az érintés. Jézus valahányszor megrendül, mindig
megérint valakit – emlékeztetett rá Ronchi atya. – Hozzányúl az
érinthetetlenhez, a lepráshoz, a legelsőként kiselejtezett emberhez. Megérinti
a naimi özvegy fiát, áthágja a törvényt, olyat tesz, amit nem lehet: fogja a
halott fiút, fölkelti, és visszaadja anyjának.
A
szívtelen tekintet sötétséget hoz, és aztán egy még pusztítóbb folyamatot indít
be: a láthatatlanokat bűnösökké alakítja. Az áldozatokat – a menekülteket, a
migránsokat, a szegényeket – bűnössé és a probléma forrásaivá teszi – figyelmeztetett
a szervita szerzetes. – Ha látok, akkor megállok, és megérintem azt, aki
mellett megálltam.
Ha
letörlök egy könnyet, tudom, hogy nem változtatom meg a világot, nem
változtatom meg az igazságtalan rendszert, de megerősítem a gondolatokat: hogy
az éhség nem legyőzhetetlen, és hogy mások könnyei jogosak, előrébb valók a mi,
az én jogaimnál; hogy én nem hagyom magára azt, aki rászoruló; hogy a másokkal
való osztozás az emberhez szorosan hozzátartozik.
Az
irgalmasság ugyanis mindaz, ami lényeges az ember élete számára. Isten így
bocsát meg: nem egy dokumentummal, hanem kézzel, egy érintéssel, egy
simogatással – zárta csütörtök délelőtti elmélkedését Ermes Ronchi szervita
atya a pápa és a Római Kúria nagyböjti lelkigyakorlatán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése