Bizonyosságunk nem lesz nagyobb ebben a második
módozatban, de megízleljük, amit megígértek nekünk. Tévedés lenne azt állítani,
hogy a paradicsom biztosabban meg van ígérve annak, aki ötven éven át
jótettekben buzgólkodik, mint annak, akit nemrég kereszteltek meg. Egyszerűen
az az igazság, hogy az ígéret mindkettőjüké, és azonossága nem enged meg
fokozatokat igazság vagy tévedés terén. Az ígéret második módozata csupán
annyit tesz hozzá az elsőhöz, hogy itt ízlelés is történik. Képzeld el, hogy
ígérsz két embernek egy kancsó jófajta színbort, de a másodiknak hozzáteszed,
hogy meg is kóstolhatja; nyilván ez nem lenne hatástalan rá nézve. Az elsőnek
sem járna kevesebb, ha tisztességes az ajánlattevő, de a másodikban fölkelne a
vágy az ajándék iránt. Ezzel a második ígérettel az Úr az örök élet előízét
ígéri meg különleges barátainak, hogy egészen elszakítsa őket az élet múló
vigasztalásaitól. Ezt jelképezik Izrael gyermekei, akik addig nem kaptak mannát
a mennyekből, amíg tartott a liszt, amit Egyiptomból hoztak. Az az ember, aki
még ennek az életnek a pusztájában vándorol, és szeretné megízlelni az angyalok
kenyerét, annak meg kell tisztulnia a liszt legapróbb szemétől is: a legkisebb
evilági vigasztalásoktól. Dávid erre a második ígéretre utal, amikor azokhoz
szól, akik az elsőben részesedtek: "Ízleljétek és lássátok, mily édes az
Úr! Boldog az az ember, ki őbenne bízik. Féljétek az Urat, ti szentjei, akik őt
félik, nem szenvednek hiányt. A gazdagok nyomorognak és koplalnak, de aki az
Urat keresi, nem szenved hiányt semmi jóban." Mély értelmű szavak, de csak
később fejtem ki őket, egyelőre legyen elég, amit Dávid mond: "Boldog az
az ember, aki remél az Úrban, miután megízlelte őt. Még csak egyetlen képet
szeretnék hozni annak bemutatására, hogyan adnak hálát az ilyen emberek az
Úrnak. Dániel próféta elmondja, hogy amikor a három ifjú a kemencében volt,
melyet Nebukadnezár király fölfűttetett, egy angyal szállt le közéjük, aki
eltérítette a lángokat és a kemence kellős közepén hűs szellőt fújt a tűzbe
vetettek közé, megvédve őket, hogy egy hajszáluk sem perzselődött meg. Egy
emberként dicsérték, dicsőítették és áldották Istent a tüzes kemencében, és a
Szentlélek sugalmazta őket, hogy hálaéneket szerezzenek, amely így kezdődik:
"Áldott vagy Urunk, atyáink Istene, dicséretre méltó és magasztos
mindörökké. Áldott a te dicsőséges szent neved, dicséretre méltó és magasztos
mindörökké. Áldott vagy dicsőséged szent templomában, dicséretre méltó és magasztos
mindörökké. Áldott vagy királyi trónodon, dicséretre méltó és magasztos
mindörökké. Áldott vagy, aki belelátsz a mélységekbe, és a kerubok fölött
trónolsz, dicséretre méltó és magasztos mindörökké. Áldott vagy az ég
boltozatján, dicséretre méltó és magasztos mindörökké." Az Egyház ennek a
hálaéneknek nagy részét felajánlja az Úrnak a matutinum utáni dicséretben, és
egy szép zsoltárt csinált belőle, amellyel mindenben áldja az Urat és minden
teremtményt felszólít, hogy egész lényével áldja az Urat. Ez egyértelműen a
második ígéretre vonatkozik, amiről most beszélünk, mert a három ifjú a gőgös
király által felfűttetett kemencében jelképezi három lelki hajlamunkat, amelyek
rossz érzéki erőink gonosz tüzében égnek, és ezt a gőgösök királya, az ördög
gyújtja fel testünkben. A bölcs szerint a gonosz hajlam tüze soha nem mondja:
Elég. Erről a tűzről írva van:tüzet gyújtok benned és az elemészt majd
téged.Jegyezd meg, hogy az első sor mondja ki az általános ígéretet, amit az
apostolok minden kereszténynek közvetítettek, mivel a kantikum azzal kezdi,
hogy atyáink, vagyis az apostolok Istenét áldja, hiszen ők vették át nevünkben
az ígéretet. A további sorok pedig, ha jobban megnézed, hálát adnak az Úrnak és
áldják őt a mennyei dicsőség előízéért. Végül lásd meg, hogy a jelen betű
tanácsa szerint mindenben áldjuk az Urat, amit teszünk, és ami történik velünk,
mégpedig buzgón, az Úrnak tulajdonítva mindent a lehető legnagyobb szeretettel.
Dicsérnünk kell az Urat nem csak a magunk tetteiért, hanem másokéiért is, és ha
azt hallod, hogy mással történt valami, csak áldjad az Urat. Ha hallod, hogy XY
jól van, te azt mondd: "Áldott az Úr, aki megemlékezik róla". Vagy
tegyük föl, hogy szörnyű háborúk dúlnak valahol, te mondd: "Áldott az Úr,
aki megkímélt minket". Vagy ha valakiről hallod, hogy beteg: "Áldott
az Úr, aki alkalmat ad neki az érdemszerzésre a türelem által". Ha pedig
azt hallod, hogy már jól van: "Áldott az Úr, aki visszaadja az egészséget,
hogy szolgálhassuk őt". Nem tudnék mondani semmit az égvilágon, jót vagy
rosszat, amiért ne áldhatnánk az Urat, ha jobban megvizsgáljuk. (VIII. fejezet)
2016. január 17., vasárnap
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése