Az
előbbi elmélkedésben az Atya úgy mutatkozik be, amint öröktől fogva
birtokolja az isteni lényeget. Az istenség örökös és egyedüli birtokosa.
Az 1932.július elsejei üzenetében tovább fejtegeti, hogy nem akar
egyedül maradni végtelen gazdagságával, mert természete szerint, nemcsak
névleg Atya. Öröktől fogva meg akarja osztani végtelen gazdagságát,
hogy végtelen boldogságot árasszon maga köré. Ezt két síkon teheti meg: a
Szentháromság titkában és a teremtésben. A szó szerinti közlésben előbb
részletezi az emberteremtést, mint a Szentháromságot, hisz a
Szentháromság titkát 1900 éve ismertette a megtestesült Fiúisten,
viszont az ember teremtésének ilyen mélyen az örökkévalóságba
gyökerezését még nem hirdette meg. A sorrendet mi is ennek megfelelően
tartjuk, amit a logika is megenged ebben az esetben: az Atya ebben a
beszélgetésben előbb említi az emberi világot teremtő örök
elhatározását. A nicea-konstantinápolyi egyetemes zsinat (325)
hitvallása így kezdődik: „Hiszek az egy Istenben, mindenható Atyában,
mennynek és földnek, minden láthatónak és láthatatlannak Teremtőjében.
Hiszek az egy Úrban: Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában, Aki az
Atyától született az idő kezdete előtt. Isten az Istentől, Világosság a
Világosságtól, valóságos Isten a valóságos Istentől. Született, de nem
teremtmény: az Atyával egylényegű és minden általa lett. Értünk
emberekért, a mi üdvösségünkért leszállott a Mennyből” A zsinati atyák
precízen megfogalmazzák a második Isteni Személynek a származását:
„Isten egyszülött Fia, aki az Atyától született az idő kezdete előtt.” A
közelmúltban egy templomi szentbeszédemben elmondtam ezt a fontos
tanítást. Láttam a megrökönyödött tekintetekből, hogy megdöbbent a hívő
közösség: az Atyától született? Megmagyaráztam, többször szó szerint el
is mondtam a születés filozófiai meghatározását: Élő jön ki élőből a
természet hasonlóságára. Hangsúlyoztam: ezt a meghatározást mindenfajta
igazi születésre alkalmazni lehet. Istennél is érvényesen alkalmazzuk,
azzal a megfontolással, hogy Istennél is fennáll az önismeret, amint azt
önmagunkon tapasztaljuk. Az ember az önismeret kialakításánál mintegy
kilép önmagából, hogy kívülről figyelje meg, önkritikusan ellenőrizze
saját magáról alkotott véleményt (igazságot). Így próbálkozunk mi pontos
önismeretet kialakítani.Istennél is feltételezzük ezt a folyamatot, ami
nála mindig abszolút biztos megállapítás, tökéletes az önismerete.
Istenben csak két féle létmód létezik: lényeg és személy. Itt az
önismeret csak személyes lehet, tehát egy új Személy jelenik meg.Az
isteni Személynek is megfelelő lényegre, Isteni substantiára van
szüksége, mert a személy csak megfelelő lényegben élhet. Isteni
substantia csak az egyetlen, végtelen, mindentudó és mindenható
istenség, az újonnan született Isteni Személy ezt igényli. Itt van az
Atya végtelen szeretetének titka: az abszolút egyszerű isteni lényeget
az Atya odaadja megszülető Fiának, és Ő az elmondottakat teljesen
tisztán tudva elfogadja, de vissza is ajándékozza az Atyának. Ez az
ajándékozás a végtelen Szeretet műve, ugyanígy az azonnali
visszaajándékozás is pillanatról pillanatra. (Sőt hozzá kell fűznöm,
hogy tisztán álljon mindenki előtt az egész titok, aki ezt a legszentebb
titkot ismeri: „Hiszek a Szentlélekben, Urunkban és éltetőnkben, aki az
Atyától és a Fiútól származik. Akit épp úgy imádunk és dicsőítünk, mint
az Atyát és a Fiút. Ő szólt a próféták szavával”) A Szentlélek is
megkapja az Isteni lényeget egyetlen lehelettel az Atyától és a Fiútól,
és ugyanígy leheli vissza egyetlen lehelettel az első két Személynek) Az
Atya pedig azt kérte a Fiútól, hogy a fentebb leírt teremtmények
megteremtéséhez járuljon hozzá azzal, hogy majd egykoron az anyagból és
szellemből álló emberek közé testesüljön meg, de elvben engedje meg,
hogy felveendő emberi természete szellemi lelke lehessen már előre
ősmintája az angyalok és az emberi lelkeknek, emberi teste pedig
ősmintája az emberek testének. Így beavatja ezeket a lényeket önmagán
keresztül a mennyek egykori lakói közé.
2015. november 28., szombat
Zsolozsma CCCLXIII.
Szent Júdás apostol leveléből
1-8.
12-13. 17-25
Óvás a tévtanítóktól, és buzdítás a hívekhez
Óvás a tévtanítóktól, és buzdítás a hívekhez
Júdás, Jézus Krisztusnak a szolgája, Jakabnak meg a testvére (üdvözletét küldi) az Atyaistenben szeretett és a Jézus Krisztusnak megtartott meghívottaknak. Irgalomban, békében és szeretetben bőven legyen részetek! Szeretteim, minden igyekezettel azon vagyok, hogy közös üdvösségünkről írjak nektek. Szükségesnek véltem, hogy írásban kérjelek titeket, védjétek a hitet, amely egyszer s mindenkorra szóló öröksége a szenteknek. Mert bizonyos emberek befurakodtak közétek, akiknek az ítéletük már régen megíratott; ezek az istentelenek Istenünk kegyelmét kicsapongásra fordítják, az egyetlen Urat, Urunkat, Jézus Krisztust pedig megtagadják. Emlékezetetekbe szeretném idézni, bár egyszer s mindenkorra tudtok mindent, hogy az Úr Egyiptomból kiszabadította a népet, de később azokat, akik nem hittek, elpusztította. Az angyalokat is, akik nem becsülték meg méltóságukat, elhagyták lakóhelyüket, a nagy nap ítéletére örök bilincsekben, sötétségben tartja. Ugyanígy Szodoma és Gomorra, valamint a szomszédos városok, amelyek hozzájuk hasonlóan kicsapongó életet éltek, és természetellenes gyönyöröket hajhásztak, intő példák a számunkra: az örök tűz lett a büntetésük. Ennek ellenére ezek az álmodozók is ugyanúgy megfertőzik a testet, megvetik az (isteni) fölséget, káromolják az (égi) hatalmasságokat. Ezek szennyfoltok szeretetlakomáitokon, akik nem szégyellnek veletek enni, és csak hizlalják magukat; széltől űzött, esőtlen felhők; kétszeresen kiszáradt, gyökerestül kitépett, késő őszi, gyümölcstelen fák: saját gyalázatukat tajtékzó, vad tengeri hullámok; bolygó csillagok, amelyekre az örök sötétség homálya vár. Szeretteim, gondoljatok arra, amit Urunknak, Jézus Krisztusnak apostolai megjövendöltek. Megmondták nektek, hogy az utolsó időben lesznek majd, akik gúnyolódnak, akik istentelen szenvedélyeiktől vezettetve élnek. Ezek azok, akik szakadást okoznak, akik érzékiek, akikben nem él a Lélek. De ti, szeretteim, ti szent hitetek alapján épüljetek fel; imádkozzatok a Szentlélekben, tartsatok ki az Isten szeretetében, és várjatok Urunknak, Jézus Krisztusnak örök életet szerző irgalmára. Némelyeket utasítsatok rendre, mert még bukdácsolnak; másokat mentsetek meg, kiragadva őket a tűzből; a többieket pedig rettegve szánjátok, s még a testük megfertőzte ruhát is gyűlöljétek. Annak, akinek hatalma van, hogy megóvjon benneteket a bűntől, és bűntelen és örömtől ujjongó lélekkel odaállítson dicsőségének színe elé, a mi egyedül üdvözítő Istenünknek legyen Urunkban, Jézus Krisztusban dicsőség, magasztalás, erő és hatalom minden idő előtt, most és mindörökké! Ámen.
Ferenc pápa látogatása egy kampalai szeretetotthonban: Ne feledkezzetek meg a szegényekről
Ferenc pápa látogatása egy kampalai szeretetotthonban: Ne feledkezzetek meg a szegényekről
Ferenc
pápa a szeretetház nővérei között - AP
Ferenc
pápa szombaton délután látogatást tett egy kampalai szeretetotthonban, melyet a
főváros első érseke, Nsubuga bíboros alapított. Ő volt VI. Pál pápa 1969-es
apostoli útjának a létrehozója és ő alapította a szeretetotthont máig is
gondozó Irgalmas Szamaritánusok női szerzetesrendjét. A Szentatya meglátogatta
az otthon betegeit, köszöntötte őket, majd rövid beszéddel fordult a
nővérekhez, ápolókhoz és betegekhez.
A
rabszolgakiváltás helyén törődő szeretet
„Vágyva
vágytam arra, hogy meglátogassalak benneteket itt ezen a helyen, ahol kezdetben
még gyerekeket váltottak ki a rabszolgaságból és ahol a lányok vallásos
nevelést kaptak” – kezdte beszédét a pápa és hálás szavakkal emlékezett „főként
azok munkájára, akik AIDS betegekkel foglalkoznak. Ez a ház valóban otthon –
mondta – mert itt szeretetet és törődést találtok és mert itt érezni lehet
Jézus jelenlétét”.
Felhívás
a világ felé egy szegényházból: Meg ne feledkezzetek a szegényekről!
„Innét
ebből az otthonból fordulok felhívással minden ugandai és afrikai plébánia
felé, hogy meg ne feledkezzetek a szegényekről. Az evangélium arra indít
bennünket, hogy induljunk ki a központból a periféria felé, hogy Krisztust
megtaláljuk a szenvedőkben és a rászorulókban. A világban oly sok helyen
találunk önzést és közömbösséget, és milyen sokan áldozatai a „használd s dob
el” kultúrának, mely megvetést tanúsít főként a gyermekek és az idősek felé” –
hangsúlyozta a pápa.
Családjainknak
legyenek a türelmes és irgalmas szeretet jelei
„Keresztényként
nem nézhetjük ezt tétlenül, hanem a családjainknak kell még inkább a türelmes
és irgalmas szeretet jelévé válni és nemcsak a mieink iránt, minden szükséget
szenvedő felé. Ha valóban Krisztus nevében szolgálunk, akkor megmutatjuk, hogy
az emberi személy többet ér mint a dolgok, mint ahogy mi is több vagyunk annál,
mint amit birtoklunk. Ehhez kellenek a szeretet apró és hittel teli gesztusai a
kisebb testvéreink felé” – zárta beszédét Ferenc pápa a kampalai
szeretetotthonban.
Ősi advent
Azt
a kifejezést, hogy advent, minden katolikus hívő ismeri. Latin szó.
Advenire = idejönni a jelentése. Megszokta minden hívő testvérünk, hogy a
karácsony előtti felkészülési időt jelenti, Jézus Krisztus földre
születésének ünnepére készülünk. Megünnepeljük Urunk, az Atyaisten ősi
ígéretét, amit a bűnbeesett emberiségnek tett: elszakadt tőlem
gyermekeim egész közössége, bezárult a nekik készített mennyország (Mt
25,34) Az Atya maga siet segítségetekre. Elküldi hozzátok megváltónak
Egyszülött Fiát. Advenit = el is fog jönni. Az addigi hosszú-hosszú
várakozás ideje: adventus = eljövetel. Öröktől fogva csak az istenség
létezik, az isteni lényeg, a tiszta szellem, amely végtelenül okos,
mindentudó és végtelenül hatalmas, mindenható, és ezt az ugyancsak
mindörökké élő Isten birtokolja saját erejéből, kizárólagosan. Erre
hivatkozott már 1932.július 1-én egy kiválasztott, olasz származású ifjú
apácának, aki egy francia missziósrend legfőbb vezetője volt, Eugénia
nővérnek.„Az ÖRÖKKÉVALÓSÁG vagyok, és amikor egyedül éltem, már
gondoltam rá, hogy minden képességemet felhasználom arra, hogy
hasonlatosságomra lényeket teremtsek. De előbb került sor az anyagi
világ teremtésére, hogy ezek a lények a megélhetésükhöz szükséges
javakat megtalálják: akkor teremtettem a világot.”Megtöltötte mindazzal,
amiről tudta, hogy az embereknek szükségük lehet rá: levegő, nap, eső
és sok egyéb, ami a megélhetésükhöz nélkülözhetetlen. Végül
megteremtette az embert. Az ember elkövette a bűnt, de éppen akkor
nyilvánult meg végtelen jósága. Az Ószövetségben prófétákat választott
ki, hogy azok a teremtményei, az emberek között éljenek; mondják el
óhajaikat, aggodalmaikat, örömeiket, hogy mindenkivel közöljék. Minél
inkább növekedett a rossz, jósága annál inkább arra sürgetett, hogy
közölje magát az igaz lelkekkel, hogy továbbítsák rendelkezéseit
azokhoz, akik a rendetlenséget okozták. Ezért néha szigorúnak kellett
lenni, nem azért, hogy büntesse őket, mert ezzel csak fokozta volna a
rosszat, hanem azért, hogy visszatartsa őket a bűntől. Atyjuk és
Teremtőjük felé irányítsa őket, akit hálátlanságukban elfelejtettek és
félreismertek. Később a gonoszság annyira elárasztotta az emberek
szívét, hogy kénytelen volt csapásokat küldeni a világra, hogy az ember a
szenvedés (javainak pusztulása, sőt életének elvesztése) által is
megtisztuljon: vízözön, Szodoma és Gomorra pusztulása, az embernek ember
elleni háborúk.„A világ az emberiség iránti végtelen jóságom
következtében gyakran megtisztult romlottságától. Akkor újból néhány
lelket választottam ki, akikben örömöm tellett, az ő jó voltukból ismét
örülhettem teremtményeimnek, az embereknek. Megígértem a Megváltót. Mi
mindent meg nem tettem jövetelének előkészítéséért, megmutatva magamat
azokban az előképekben, akik Őt képviselték ezer és ezer évvel jövetele
előtt is. Mert ki ez a Megváltó? Honnan jön? Mit cselekszik majd a
földön? Kit jön képviselni? A Megváltó: Isten. Ki Isten? Isten az Atya, a
Fiú és a Szentlélek. Honnan jön, jobban mondva ki utasította arra, hogy
az emberek közé jöjjön? Én vagyok az, az Ő Atyja, Isten. Kit képvisel
majd a földön? Megismerteti és megszeretteti az Atyját: Istent. Vajon
nem ezt mondta: „Nem tudtátok, hogy nekem Atyám dolgaiban kell
fáradoznom? (Lk 22,49) „Csak azért jöttem, hogy Atyám akaratát
teljesítsem” (Az Atya szól gyermekeihez,23-24)
Évközi harmincnegyedik hét szombatja
Évközi harmincnegyedik hét szombatja
Az
egyházi év utolsó napjához érkeztünk, amely nap evangéliuma az előző napiak
gondolatát és témáját folytatva a végső időkről szól. Rövid és határozott
figyelmeztetés hangzik el Jézus részéről. Az evilági örömökben és teendőkben
elmerülő ember nem veszi észre az idők jeleit, Isten közbelépését, az Úr újbóli
eljövetelét. A kegyelem és az üdvösség ideje most van, az a nap, amiről Jézus
beszél, az ítélet napja lesz. Mindenki az Emberfia elé fog állni, hogy
beszámoljon arról, miként használta fel a neki adott kegyelmi időt, kegyelmi
segítséget, és hogyan haladt előre az üdvösség útján. Jézus nem félelmet akar
kelteni, hanem személyes felelősségünkre szeretne ráébreszteni minket. Azt
akarja, hogy a végső ítéletet szem előtt tartva életünk folyamán helyes
döntéseket hozzunk, olyanokat, amelyek lelkünk javát szolgálják.
Szent Pál apostol ezt írta egykor a korintusi keresztény közösség tagjainak: „Figyelmetekbe ajánlom az evangéliumot, amelyet hirdettem nektek. Elfogadtátok, és szilárdan kitartotok benne. Általa elnyeritek az üdvösséget, ha megtartjátok úgy, ahogy hirdettem nektek” (1Kor 15,1-2). A holnap kezdődő új egyházi évben is olvassátok, éljétek és hirdessétek az evangéliumot, hogy elnyerjétek Istentől az üdvösséget!
© Horváth István Sándor
Szent Pál apostol ezt írta egykor a korintusi keresztény közösség tagjainak: „Figyelmetekbe ajánlom az evangéliumot, amelyet hirdettem nektek. Elfogadtátok, és szilárdan kitartotok benne. Általa elnyeritek az üdvösséget, ha megtartjátok úgy, ahogy hirdettem nektek” (1Kor 15,1-2). A holnap kezdődő új egyházi évben is olvassátok, éljétek és hirdessétek az evangéliumot, hogy elnyerjétek Istentől az üdvösséget!
© Horváth István Sándor
Imádság:
Jézusom, add, hogy mindig úgy légy szemem előtt, mintha csak látnálak! Add, hogy mindig úgy légy szemem előtt, mintha valóságban és érzékelhetően előttem állanál. Engedd, hogy élő közösségben legyek veled, állandóan a rejtett, de mégis oly élő Istennel. Szívem legbensejébentartózkodol, életem élete vagy. Értelmem minden gondolata, szívem minden jó törekvése láthatatlan jelenléted eredménye. Kegyelmed él bennem, s lelkiismeretem mélyén tisztán hallom hangodat. Jó Mesterem, légy mindig így velem!
Boldog John Henry Newman
Jézusom, add, hogy mindig úgy légy szemem előtt, mintha csak látnálak! Add, hogy mindig úgy légy szemem előtt, mintha valóságban és érzékelhetően előttem állanál. Engedd, hogy élő közösségben legyek veled, állandóan a rejtett, de mégis oly élő Istennel. Szívem legbensejébentartózkodol, életem élete vagy. Értelmem minden gondolata, szívem minden jó törekvése láthatatlan jelenléted eredménye. Kegyelmed él bennem, s lelkiismeretem mélyén tisztán hallom hangodat. Jó Mesterem, légy mindig így velem!
Boldog John Henry Newman
2015. november 27., péntek
Zsolozsma CCCLXII.
Szent Péter apostol második leveléből
3, 1-18
Buzdítás Krisztus végső eljövetelének városára
Szeretteim! Ez már a második levelem, amelyet nektek írok. Arra
törekszem, hogy bennük emlékeztesselek benneteket, és így ébren tartsam
bennetek a tiszta lelkületet, hogy jussanak eszetekbe, amiket a szent próféták
előre megmondtak, továbbá Urunk és Megváltónk parancsa, amelyet apostolaitok
közöltek veletek. Először is értsétek meg, hogy az utolsó napokban csúfondáros
gúnyolódók fognak fellépni, akik saját vágyaik szerint élnek, és azt mondják:
„No, hol van (Krisztus) megígért eljövetele? Amióta atyáink meghaltak, minden
marad úgy, ahogy a teremtés kezdetén volt.”
De ezek szándékosan tagadják maguk előtt, hogy az ég ősidőktől fogva volt, és a föld is azóta, hogy az Isten szavára a vízből és a víz által létrejött, így pusztult el vízözönnel az akkori világ is. De a mostani eget és földet ez a szó megmentette, hogy az ítéletnek és az istentelen emberek pusztulásának napjára megmaradjon a tűznek.
Szeretteim, főképp egy dolog ne kerülje el figyelmeteket, az, hogy egy nap az Úr előtt annyi, mint ezer év, ezer év pedig annyi, mint egy nap. Az Úr nem késik ígéretét teljesíteni, ahogy némelyek késedelmeskedésnek tartják, hogy türelemmel viseltetik irántatok, mert nem akarja, hogy valaki is elvesszen, hanem hogy mindenki bűnbánatot tartson. Mint a tolvaj, úgy jön el az Úr napja. Ezen a napon az egek nagy robajjal megszakadnak, az elemek a tűz hevétől felbomlanak, a föld és ami rajta van, elenyészik.
Mivel így minden elpusztul, minden tekintetben szentül és vallásosan kell élnetek, hiszen várjátok és siettetitek az Isten napjának eljövetelét, amikor is az egek lángba borulnak és felbomlanak, az elemek a tűz hevétől megolvadnak. Mi ígérete alapján új eget és új földet várunk, az igazságosság hazáját.
Szeretteim, minthogy ezt várjuk, legyetek rajta, hogy békességben, tisztán és feddhetetlenül találjon benneteket. Urunk türelmét tartsátok üdvösségnek, ahogy szeretett testvérünk, Pál írta nektek ajándékul kapott bölcsességében minden olyan levélben, amelyben ezekről a dolgokról beszél. Vannak bennük nehezen érthető dolgok, ezeket a tanulatlan és állhatatlan emberek kicsavarják a saját vesztükre, akárcsak a többi írást is.
Szeretteim, mivel már eleve tudtok erről, vigyázzatok, nehogy a gonoszok tévedése elsodorjon benneteket, és elveszítsétek biztonságotokat. Gyarapodjatok Urunk és Megváltónk, Jézus Krisztus kegyelmében és ismeretében. Neki legyen dicsőség most és az örökkévalóság napján! Ámen.
De ezek szándékosan tagadják maguk előtt, hogy az ég ősidőktől fogva volt, és a föld is azóta, hogy az Isten szavára a vízből és a víz által létrejött, így pusztult el vízözönnel az akkori világ is. De a mostani eget és földet ez a szó megmentette, hogy az ítéletnek és az istentelen emberek pusztulásának napjára megmaradjon a tűznek.
Szeretteim, főképp egy dolog ne kerülje el figyelmeteket, az, hogy egy nap az Úr előtt annyi, mint ezer év, ezer év pedig annyi, mint egy nap. Az Úr nem késik ígéretét teljesíteni, ahogy némelyek késedelmeskedésnek tartják, hogy türelemmel viseltetik irántatok, mert nem akarja, hogy valaki is elvesszen, hanem hogy mindenki bűnbánatot tartson. Mint a tolvaj, úgy jön el az Úr napja. Ezen a napon az egek nagy robajjal megszakadnak, az elemek a tűz hevétől felbomlanak, a föld és ami rajta van, elenyészik.
Mivel így minden elpusztul, minden tekintetben szentül és vallásosan kell élnetek, hiszen várjátok és siettetitek az Isten napjának eljövetelét, amikor is az egek lángba borulnak és felbomlanak, az elemek a tűz hevétől megolvadnak. Mi ígérete alapján új eget és új földet várunk, az igazságosság hazáját.
Szeretteim, minthogy ezt várjuk, legyetek rajta, hogy békességben, tisztán és feddhetetlenül találjon benneteket. Urunk türelmét tartsátok üdvösségnek, ahogy szeretett testvérünk, Pál írta nektek ajándékul kapott bölcsességében minden olyan levélben, amelyben ezekről a dolgokról beszél. Vannak bennük nehezen érthető dolgok, ezeket a tanulatlan és állhatatlan emberek kicsavarják a saját vesztükre, akárcsak a többi írást is.
Szeretteim, mivel már eleve tudtok erről, vigyázzatok, nehogy a gonoszok tévedése elsodorjon benneteket, és elveszítsétek biztonságotokat. Gyarapodjatok Urunk és Megváltónk, Jézus Krisztus kegyelmében és ismeretében. Neki legyen dicsőség most és az örökkévalóság napján! Ámen.
A pápa beszéde a nairobi ENSZ székházban: ne az önzés győzzön a közjó felett
A pápa beszéde a nairobi ENSZ székházban: ne az önzés győzzön a közjó felett
Ferenc
pápa fát ültetett az ENSZ központ kertjében, Nairobi - AFP
A
Szentatya kenyai látogatásának második napján utolsó hivatalos programjaként
látogatást tett az ENSZ központban, amely a világszervezet környezetvédelmi
tevékenységével foglalkozik. Ferenc pápa megérkezésekor elültetett egy fát az
intézmény kertjében, majd beszédet intézett az ENSZ munkatársaihoz. Többször
kifejezte reményét, hogy az államok félre tudják tenni az önző érdekeket a
klímaváltozás kezelése és a jelenlegi fejlődési modell torzulásainak
helyreigazítása érdekében.
Folytassuk
a küzdelmet az erdőirtás és az elsivatagosodás ellen
A pápa
a faültetés jelentőségteljes gesztusából indult ki beszédében. Ez arra hív
minket, hogy folytassuk a küzdelmet az erdőirtás és az elsivatagosodás ellen.
Továbbá arra ösztönöz, hogy bizakodjunk és konkrétan vállaljunk
elkötelezettséget az igazságtalanság és a pusztulás átalakítása iránt.
Párizsi
ENSZ klímacsúcs: katasztrofális lenne, ha a magánérdekek kerülnének előtérbe a
közjóval szemben
A
közelgő párizsi ENSZ klímacsúcs kapcsán a Szentatya hangsúlyozta:
katasztrofális lenne, ha a magánérdekek kerülnének előtérbe a közjóval szemben
és, ha a résztvevők manipulálnák az információkat, hogy saját terveiket
védelmezzék. A tanácskozás fontos lépés egy új energetikai rendszer
kifejlesztése folyamatában a széndioxidot kibocsátó gázok minimumra
csökkentése, az energetikai hatékonyság célkitűzése terén. Nagy politikai és
gazdasági feladat előtt állunk, hogy helyrehozzuk a jelenlegi fejlődési modell
működési zavarait és torzulásait.
Az
irányvonal megváltoztatásához alapvető elkötelezettségre van szükség a nevelés
és a képzés terén
A pápa
annak a reményének adott hangot, hogy a párizsi csúcson globális és átalakító
jellegű egyezmény születik a szolidaritás, az igazságosság, az egyenlőség és a
részvétel alapelveire épülve. Az egyezmény három célt tűzzön ki: a
klímaváltozás hatásainak csökkenését, a szegénység elleni küzdelmet és az
emberi méltóság tiszteletben tartását. Őszinte és nyitott párbeszédre van ehhez
szükség minden felelős közreműködésével: a hatóságok, a tudományos közösség, a
vállalatok és a civil társadalom bevonásával. A népek szolgálatába kell
állítani a gazdaságot és a politikát. Az irányvonal megváltoztatásához alapvető
elkötelezettségre van szükség a nevelés és a képzés terén. A magunkról,
másokról, a környezetről való gondoskodás kultúráját kell felvállalni a
pusztulás és a kiselejtezés kultúrája helyett. Nem nyugodhatunk bele a kiselejtezés
és a társadalmi kirekesztés szélsőséges és botrányos formáiba, amelyek a
rabszolgaság új formái.
Elő
kell segíteni olyan kezdeményezéseket, amelyek a városrendezésre, a közterek
gondozására és a helyi lakosság részvételére alapulnak. Ezek célja legyen a
számos egyenlőtlenség és a városi szegénység felszámolása nemcsak gazdasági,
hanem elsősorban társadalmi és környezeti téren.
Afrika
és az emberiség természeti gazdagságát és szépségét a pusztulás állandó
veszélye fenyegeti
Ferenc
pápa utalt a Világkereskedelmi Szervezet közelgő miniszteri konferenciájára,
amelynek Nairobi ad otthont. A Szentatya rámutatott, hogy nem sikerült elérni
egyenlő nemzetközi kereskedelmi rendszert, amely a szegénység és a kirekesztés
elleni küzdelem szolgálatában állna. A tanácskozás legyen igazi szolgálat a
közös otthonunk gondozása és a személyek, elsősorban az elhagyatottak átfogó
fejlődés érdekében. Afrika és az emberiség természeti gazdagságát és szépségét
a pusztulás állandó veszélye fenyegeti az emberi önzés, a szegénység és a
kirekesztés helyzeteivel való visszaélés miatt. Az illegális kereskedelmi
tevékenység politikai instabilitást gerjeszt, elősegíti a szervezett bűnözést
és a terrorizmust.
Beszéde végén Ferenc pápa biztosította az ENSZ munkatársait a katolikus
egyház elkötelezettségéről és együttműködéséről annak érdekében, hogy a
regionális együttműködés gyümölcsöket hozzon és, hogy az afrikai kereskedelmi
egyezményeket szigorúan betartsák és mindig szem előtt tartsák a közjót.Évközi harmincnegyedik hét péntekje
Évközi harmincnegyedik hét péntekje
A
Szentírásban többször esik szó a végső időkről. Az egykori tanítványokat
ugyanaz a kérdés foglalkoztatta, mint minden kor bármely emberét: mikor fog
mindez bekövetkezni? De még ennél is fontosabb a kérdés: milyen előjelei,
előzményei lesznek, hogy hamarosan eljönnek a végső idők? Lám, az ember
mennyire óvatos! Szeretné előre tudni, hogy mikor várhatóak ezek az események
és szeretne rájuk felkészülni. Jézus tanítása azt erősíti meg bennünk, hogy ne
találgassunk az időpont tekintetében, hanem legyünk felkészülve arra, hogy
bármikor bekövetkezhetnek a végső idők.
Ez a világ mulandó. Minden, aminek kezdete van, egyszer véget ér. Az emberi lét mulandó. Elkezdődik és egyszer véget ér a halállal. A mulandóságot, az elmúlást megtapasztalva az ember keresi azt, ami örök, meg nem szűnő, maradandó. Jézus ezt tanítja: „Ég és föld elmúlnak, de az én igéim el nem múlnak” (Lk 21,33). Jézus tanítása örök, azaz minden korban újra és újra elhangzó igazság. Jézus tanítása örökérvényű, azaz minden kor embere számára megmutatja az igazság útját, az üdvösség útját. Jézus tanítása igaz, azaz hihetünk abban, hogy valóra fog válni. Jézus tanítása reménykeltő, azaz bízhatunk abban, hogy a próbatételek idején mellettünk áll Isten. Jézus tanítása az örök életet jelenti számunkra.
© Horváth István Sándor
Imádság: Ez a világ mulandó. Minden, aminek kezdete van, egyszer véget ér. Az emberi lét mulandó. Elkezdődik és egyszer véget ér a halállal. A mulandóságot, az elmúlást megtapasztalva az ember keresi azt, ami örök, meg nem szűnő, maradandó. Jézus ezt tanítja: „Ég és föld elmúlnak, de az én igéim el nem múlnak” (Lk 21,33). Jézus tanítása örök, azaz minden korban újra és újra elhangzó igazság. Jézus tanítása örökérvényű, azaz minden kor embere számára megmutatja az igazság útját, az üdvösség útját. Jézus tanítása igaz, azaz hihetünk abban, hogy valóra fog válni. Jézus tanítása reménykeltő, azaz bízhatunk abban, hogy a próbatételek idején mellettünk áll Isten. Jézus tanítása az örök életet jelenti számunkra.
© Horváth István Sándor
Uram, nézd nyomorúságomat. Ki máshoz menekülhetnék, mint hozzád? Hogyan viselhetném el magamat, ha nem azzal a gondolattal, hogy te elviselsz engem, ha nem annak megtapasztalásával, hogy te még mindig jó vagy hozzám? Nézz rám, Istenem: nem nagy bűnöst látsz bennem, hanem csak egy kicsit. Olyan bűnöst látsz, akinek még a bűnei is kicsinyesek, szegényesek és hétköznapiak. De az én középszerűségem nem álcázó takaró-e, amely mögött a legrosszabb rejtőzik: az önző és gyáva, a hanyag és érzéketlen szív; olyan szív, mely képtelen nagylelkűségre és távlatokra? Könyörülj az én szerencsétlen szívemen, Uram, te a nagylelkűség és szeretet Istene! Add ennek a szegény, kiszikkadt szívnek Szentlelkedet, hogy ő alakítson újjá!
K. Rahner
2015. november 26., csütörtök
Zsolozsma CCCLXI.
Szent Péter apostol második leveléből
2, 9-22
A tévtanítók sorsa
Vakmerők, önhittek, nem félnek káromolni (az égi) hatalmasságokat, noha a náluknál erősebb és hatalmasabb angyalok nem vádolják őket az Úr előtt. De ezek – mint az oktalan állatok, amelyek természetüknél fogva megfogásra és levágásra valók – azt káromolják, amit nem ismernek. Mint azok, ezek is elpusztulnak. Megkapják gonoszságukért a bért. Élvezetnek tartják világos nappal a dőzsölést, szenny- és piszokfoltok ők, kéjelegnek az élvezetekben, amikor veletek együtt lakmároznak. Szemük tele van azzal, akivel házasságot törnek, és éhes a bűnre. Csábítgatják az állhatatlan lelkeket, szívük hozzá van szokva a kapzsisághoz: átkozottak! Az egyenes utat elhagyták, és eltévelyedtek, Boszor fiának, Bileámnak útjain járnak, aki igazságtalan bérre vágyott, de bűne miatt rendreutasították: a néma teherhordó állat emberi hangon szólalt meg, és megakadályozta a próféta esztelenségét.
Kiszáradt források, szélvész kergette fellegek, akikre a sötétség homálya vár. Mert nagyhangú, üres szólamokkal buja testi vágyakra csábítják azokat, akik éppen csak hogy kiszabadultak azok közül, akik tévúton járnak. Szabadságot ígérnek nekik, jóllehet a romlottság rabjai, hisz mindenki annak a rabja, aki legyőzte.
Mert akik a világ romlottságából kimenekültek az Úrnak és Megváltónak, Jézus Krisztusnak megismerése útján, aztán újra belemerültek, és hatalmába estek, azoknak ez az utóbbi állapotuk rosszabb, mint az azelőtti volt. Mert jobb lett volna nekik, ha nem ismerték volna a nekik adott szent parancsokat, mint hogy aztán hűtlenek lettek hozzájuk. Illik rájuk, amit a közmondás mond: „Visszatért a kutya a hányadékához” és: „A megfürdött disznó pocsolyában hentereg.”
A pápa homíliája a nairobi egyetemen: a család értékeivel építsetek országot
A pápa homíliája a nairobi egyetemen: a család értékeivel építsetek országot
Ferenc
pápa Nairobiban a szentmise előtt a hívek körében - REUTERS
Ferenc
pápa csütörtök délelőtt negyed tizenegykor szentmisét mutatott be a népek
evangelizálásáért Nairobi egyetemi kampuszán több százezer hívő, jórészt
fiatalok jelenlétében. Homíliájában az Istentől ránk bízott küldetés
betöltéséről és annak befogadásáról szólt.
Az
evangélium hirdetése révén ti is Isten nagy családjának részesei lettetek
„Mindannyian
Istenhez tartozunk, az ő családja vagyunk” - kezdte beszédét a pápa. „Az
Úr azt üzeni, hogy a pusztában, a szomjas földön vizet fakaszt és így népének
fiai mint a fű és mint a fűzfa kisarjadnak. Tudjuk, mindez Pünkösdkor
beteljesedett, de mindig újból megvalósul, amikor az evangélium hirdetése révén
új népek válnak Isten népe, az egyház családjaivá. Ma azért örvendezünk, mert
ez valósággá lett ezen a földön, az evangélium hirdetése révén ti is Isten nagy
családjának részesei lettetek”.
Álljunk
ellen a gyakorlatnak, mely elbizakodottságában megsebzi vagy megveti a nőket és
ártatlanok életét fenyegeti
„Izajás
próféta arra hív bennünket – folytatta a pápa – hogy családjainkat szemlélve
vegyük számba, milyen fontosak is vagyunk az Isten számára. Kenya társadalmát
régóta megáldotta szilárd családi élettel, az idősek bölcsessége iránti
tisztelettel és a gyermekek felé irányuló szeretettel. Minden nép egészsége
családjaik egészségétől függ. Az Isten Szavában való hitünk arra szólít, hogy
támogassuk a családokat társadalmi küldetésükben, hogy a gyermekeket áldásként
fogadják a világ javára, védelmezzék minden férfi és nő jogát, mert mindnyájan
egyazon emberi család tagjai vagyunk. Másfelől Isten Szava iránti
engedelmességben álljunk ellen minden olyan gyakorlatnak, mely az
elbizakodottságot táplálja az emberekben, és melyek megsebzik vagy megvetik a
nőket,nem gondozzák az időseket és fenyegetik a meg nem született ártatlanok
életét. A keresztény családok feladata, hogy Isten szeretetét szétsugározzák és
Lelkének éltető vizét hintsék a világra. Ez ma különösen is fontos –
hangsúlyozta a pápa – amikor új pusztaságok terjednek az egoizmus kultúrája és
az egymás iránti közömbösség jegyében”.
A
pápa felhívása a nemzet fiataljaihoz
Ferenc
pápa a nairobi egyetem kampuszán, „ahol fiatal nemzedékek szellemét és szívét
formálják, felhívással fordult a fiatalokhoz. Utalt az afrikai hagyományok
nagyszerűségére, Isten Szavának bölcsességére és igazságára, a fiatalok
nagylelkű eszményeire, melyek arra indítják őket, hogy egy mind igazabb
társadalmat teremtsenek, mely tiszteletben tartja az emberi méltóságot. A
szegények szükségét azonban mindig hordjátok a szívetekben” – buzdította őket a
pápa.
Legyetek
missziós tanítványokká!
Beszéde végén a pápa arra emlékeztette a híveket, hogy „Krisztus a
szikla, ő kapott minden hatalmat a mennyben és a földön. Ennek a jegyében küldi
a tanítványait szerte a világba. Menjetek…, tanítsatok és kereszteljetek! Ti is
legyetek missziós tanítványokká, kérte a pápa, akik az evangélium igazságát,
hatalmát és szépségét sugározzátok szét, mint Isten kegyelmének közvetítői. Így
épül ki egy olyan tűzhely, családi fészek, ahol testvérek és nővérek együtt
élhetnek békés harmóniában és kölcsönös tiszteletben!” Végül szuahéli
nyelven köszönt el tőlük: Ne féljetek, mert az Úrhoz tartoztok! Mungu
awabariki! Az Úr áldjon meg benneteket! Mungu abariki Kenya! Az Úr áldja meg
Kenyát!A Megszentelt Élet Éve 328.
november 26.
Kalazanci Szent József pártfogásának ünnepe (november
27.)
Imádkozzunk
a piaristákért!
- Piarista Rend Magyar Tartománya
Alapítójuk: Kalazanci Szent József
A „nevelés által evangelizálni” kalazanciusi eszme
számunkra ma azt jelenti, hogy olyan együttműködő közösségeket szeretnénk
létrehozni, amelyek fejlesztő közeget alkotva hatékony segítséget nyújtanak a
ránk bízottaknak, és a hozzánk fordulóknak abban, hogy kibontakoztathassák
teljes emberségüket, és érett személyiséggé váljanak.
Lelkiségünkből:
„Rómában megtaláltam Krisztus szolgálatának számomra
legjobb módját a szegény gyerekek szolgálatában, és ezt el nem hagynám semmiért
a világon.” Kalazanci Szent József
Évközi harmincnegyedik hét csütörtökje
Évközi harmincnegyedik hét csütörtökje
Jézus
továbbra is a jeruzsálemi templomban tanít, itt mondja el beszédét a város és a
templom pusztulásáról. Máté és Márk evangélistához képest Lukács könnyebb
helyzetben van, hiszen művének keletkezésekor már bekövetkeztek az Úr szavai,
ezért konkrétabban tudja leírni az eseményeket.
Könnyen elképzelhetjük, hogy az egykori hallgatóságban milyen érzéseket kelthettek Jézus szavai, s milyen gondolatok járhattak a fejükben. A templom esetében legszentebb helyükről, Isten házáról, Isten jelenlétének helyéről van szó. Miért engedné meg Isten, hogy azt a helyet, amelyet ő választott lakóhelyéül, s amely évszázadok óta az istentisztelet helye volt, pogány népek lerombolják? Ő, aki a történelem és a népek Ura, s aki a korábbi időkben választott népe számára többször kinyilvánította erejét, nem tudja ezt megakadályozni? Nemde Isten gyengeségének, tehetetlenségének volna a jele az, ha elpusztulna a város és a templom?
A templom pusztulására tulajdonképpen egyetlen magyarázat marad: Isten helyteleníti a vallásosságnak azt a módját és formáját, amelynek megszűnését megengedi, hogy helyette újat alkosson, új szövetséget kössön az emberekkel. Ilyen módon a történelemben és a világban érvényre jut Isten szándéka, aki mindig megadja a népeknek és a személyeknek az újrakezdés lehetőségét.
© Horváth István Sándor
Könnyen elképzelhetjük, hogy az egykori hallgatóságban milyen érzéseket kelthettek Jézus szavai, s milyen gondolatok járhattak a fejükben. A templom esetében legszentebb helyükről, Isten házáról, Isten jelenlétének helyéről van szó. Miért engedné meg Isten, hogy azt a helyet, amelyet ő választott lakóhelyéül, s amely évszázadok óta az istentisztelet helye volt, pogány népek lerombolják? Ő, aki a történelem és a népek Ura, s aki a korábbi időkben választott népe számára többször kinyilvánította erejét, nem tudja ezt megakadályozni? Nemde Isten gyengeségének, tehetetlenségének volna a jele az, ha elpusztulna a város és a templom?
A templom pusztulására tulajdonképpen egyetlen magyarázat marad: Isten helyteleníti a vallásosságnak azt a módját és formáját, amelynek megszűnését megengedi, hogy helyette újat alkosson, új szövetséget kössön az emberekkel. Ilyen módon a történelemben és a világban érvényre jut Isten szándéka, aki mindig megadja a népeknek és a személyeknek az újrakezdés lehetőségét.
© Horváth István Sándor
Imádság:
Jézusunk! Jól tudod, mily szörnyű érzés a bizonytalanság, hiszen emberségedben hordoztad annak aggodalmát. Néhanap még nekem is, aki hiszek a világban és az emberben, szörnyűségesnek tűnik a világ: hatalmas, vak, brutális. Közönyösen lökdös minket ide-oda. Az biztos, hogy az ember hősiesen eljutott már oda, ahol lakható zónát teremtett magának. De mily kezdetleges ez a mi otthonunk! Csak vékonyka fal választ el a szörnyűségestől: tűz, pestis, vihar, földrengés, sötét erkölcsi erők. Mindez téged is levert az olajfák hegyén. De te semmit le nem tagadtál és mindent legyőztél, és a vihar harsogásán át is halljuk szavadat: „Kicsinyhitű emberek, miért kételkedtek?”
Teilhard De Chardin
Jézusunk! Jól tudod, mily szörnyű érzés a bizonytalanság, hiszen emberségedben hordoztad annak aggodalmát. Néhanap még nekem is, aki hiszek a világban és az emberben, szörnyűségesnek tűnik a világ: hatalmas, vak, brutális. Közönyösen lökdös minket ide-oda. Az biztos, hogy az ember hősiesen eljutott már oda, ahol lakható zónát teremtett magának. De mily kezdetleges ez a mi otthonunk! Csak vékonyka fal választ el a szörnyűségestől: tűz, pestis, vihar, földrengés, sötét erkölcsi erők. Mindez téged is levert az olajfák hegyén. De te semmit le nem tagadtál és mindent legyőztél, és a vihar harsogásán át is halljuk szavadat: „Kicsinyhitű emberek, miért kételkedtek?”
Teilhard De Chardin
2015. november 25., szerda
Zsolozsma CCCLX.
Szent Péter apostol második leveléből
2, 1-9
A tévtanítók
A tévtanítók
Szeretteim! Akadtak a nép körében hamis próféták is, ahogy a ti körötökben is föllépnek majd hamis tanítók, akik veszélyes tévtanokat terjesztenek, s még megváltó Urukat is tagadják, s ezzel gyors pusztulást vonnak magukra. Sokan követik majd őket erkölcstelenségükben, s miattuk szidni fogják az igazi vallást. Kapzsiságukban megkísérlik, hogy hízelgő szavakkal becsapjanak majd titeket. De már rég kimondatott az ítélet, s pusztulásukat nem kerülik el. Mert az Isten az angyaloknak sem kegyelmezett, amikor vétkeztek, hanem az alvilág sötét mélyébe taszította őket, hogy maradjanak őrizetben az ítéletre, és a régi világnak sem kegyelmezett, hanem csak Noét, az igazság hírnökét mentette meg nyolcadmagával, amikor az istentelen világra rázúdította a vízözönt, vagy amikor Szodoma és Gomorra városát elhamvasztotta és végpusztulással büntette, hogy példát adjon a későbbi korok bűnöseinek. Ugyanakkor megmentette az igaz Lótot, aki ezeknek a gonoszoknak kicsapongó életmódja miatt annyira szenvedett; az igaznak ugyanis, aki köztük élt, napról napra látnia és hallania kellett a törvénysértő tetteket, s ez vallásos lelkének nagy gyötrelmet okozott. Ért hozzá az Úr, hogy az Isten szerint élőket kiragadja a kísértésből, a gonoszok büntetésével pedig várjon az ítélet napjáig.
A pápa beszéde a kenyai hatóságokhoz és a diplomáciai testülethez
A pápa beszéde a kenyai hatóságokhoz és a diplomáciai testülethez
Ferenc
pápa a kenyai államfővel az elnöki palota előtt - REUTERS
Ferenc
pápa november 25-én, szerdán délután megérkezett Kenya fővárosába, Nairobiba.
Első útja az elnöki palotába vezetett, ahol udvariassági látogatást tett Uhuru
Kenyatta államfőnél.
Uhuru
Kenyatta 1961-ben született, Kenya története első elnökének, a haza atyjának
tekintett államfő fia, az ország egyik legnagyobb hatalommal rendelkező és
leggazdagabb családjának sarja. Az Egyesült Államokban végzett közgazdaságtant.
A 90-es évek óta részt vesz a politikában. 2002-ben az elnökválasztáson
vereséget szenvedett. 2008-ban miniszterelnök-helyettes, majd pénzügyminiszter.
A Nemzetközi Büntetőbíróság vádat emelt ellene, mint a 2008-as választások utáni
összeütközések felbujtója. Az összecsapásokban több mint ezren életüket
vesztették és 600 ezer volt a kitelepítettek száma. 2013-ban köztársasági
elnökké választották. A Nemzetközi Büntetőbíróság 2014 végén visszavonta az
emberiség ellen elkövetett bűntények vádját ellene. Házas, három gyermek
édesapja.
Az
elnöki palota kertjében megtartott találkozón jelen voltak a politikai, a
gazdasági és a kulturális élet kiemelkedő képviselői és a diplomáciai testület
tagjai.
Kenya
egy fiatal és élettel teli nemzet, sokszínűségben gazdag társadalom
Ferenc
pápa beszédében rámutatott, hogy Kenya egy fiatal és élettel teli nemzet,
sokszínűségben gazdag társadalom, amely jelentős szerepet játszik a régióban. A
demokrácia kialakításában szerzett tapasztalataiban osztoznak más afrikai
nemzetek is. Mindannyian azon munkálkodnak, hogy a kölcsönös tisztelet, a
párbeszéd és az együttműködés szilárd alapjaira építsék a sok etnikai
csoportból álló társadalmat, amely harmonikus, igazságos és befogadó.
A pápa
nagy várakozásokkal tekint a fiatalokkal való találkozásra, beszélgetésre.
Buzdítást akar nekik adni a jövő iránti reményeik és törekvéseik terén. A
fiatalok minden nemzet legnagyobb erőforrásai. Védelmezni kell őket, be kell
fektetni az ifjúságba és segítő kezet kell nyújtani nekik. Ez a legjobb módja,
hogy biztosítsuk az értékes jövőt, amelyet az időseknek kedves bölcsesség és
spirituális értékek jellemeznek. Ezek jelentik ugyanis egy nép szívét és
lelkét.
Felelősséggel
tartozunk azért, hogy teljességében adjuk át a természet szépségét a jövőbeli
nemzedékeknek
A
Szentatya kiemelte beszédében az ország gazdagságát természeti erőforrásokban.
Elismeréssel szólt a kenyaiak tiszteletéről az Istentől kapott kincsek iránt.
Arról ismert a kultúrájuk, hogy megőrzi e kincseket. A súlyos környezeti
válság, amely a világot sújtja, arra ösztönöz, hogy nagyobb érzékenységet
mutassunk az ember és a természet közötti kapcsolat iránt. Felelősséggel
tartozunk azért, hogy teljességében adjuk át a természet szépségét a jövőbeli
nemzedékeknek és kötelességünk, hogy igazságosan gazdálkodjunk a kapott
ajándékokkal. Ezek az értékek mélyen gyökereznek az afrikai lélekben – mutatott
rá a pápa. Egy olyan világban, amely továbbra is inkább kihasználja, minthogy
védelmezné közös otthonunkat, ezek az értékek ösztönözzék a nemzeti vezetőket a
gazdasági fejlődés felelős modelljeinek előmozdítására.
Legyen
elsődleges cél az összetartás és az integráció, a tolerancia és a mások iránti
tisztelet megerősítése, valamint a közjó keresése
Valójában
komoly kötelék áll fenn a természet védelme és az igazságos és egyenlő
társadalmi rend építése között. A természettel való kapcsolatunk megújulására
nem kerülhet sor az emberiség megújulása nélkül (vö. Laudato si, 118). Az
etnikai, vallási vagy gazdasági megosztottságot megélő társadalmaink miatt
minden jóakaratú ember arra kapott meghívást, hogy a kiengesztelődésen, a
békén, a megbocsátáson és a sebek begyógyításán munkálkodjon. Egy szilárd
demokratikus rend építése során legyen elsődleges cél az összetartás és az
integráció, a tolerancia és a mások iránti tisztelet megerősítése, valamint a
közjó keresése. A gyakorlat azt mutatja, hogy az erőszak, a konfliktus és a
terrorizmus a félelemből, a bizalmatlanságból és a szegénységből, a
frusztrációból fakadó elkeseredettségből táplálkozik. A béke és a jólét
ellenségei elleni küzdelmet olyan emberek folytassák, akik rettenthetetlenül
hisznek a nagy spirituális és politikai értékekben, amelyek a nemzet
megszületését ösztönözték és tanúságot is tesznek ezekről.
Az
ország vezetői feddhetetlenül és átláthatóan dolgozzanak a közjó érdekében
Az
ország politikai, kulturális és gazdasági életének vezetőire van bízva ezeknek
az értékeknek az előmozdítása és megőrzése. Ez nagy felelősség, igazi hivatás
az egész kenyai társadalom szolgálatában. Ferenc pápa arra buzdította őket,
hogy feddhetetlenül és átláthatóan dolgozzanak a közjó érdekében, segítsék elő
a szolidaritás lelkületét az egész társadalomban. Kérte, hogy őszinte
aggodalommal forduljanak a szegények szükségletei és a fiatalok törekvései
felé. A Teremtő által az országot megáldott természeti és az emberi
erőforrásokat pedig igazságosan osszák meg. A katolikus közösség a nevelés és a
jótékonysági tevékenység által hozzájárul ehhez.
Végül
a Szentatya utalt egy kenyai hagyományra, hogy a kisiskolások fát ültetnek a
jólét érdekében. A jövőbe vetett reménynek ez az előkelő jele és az Isten adta
növekedésbe vetett bizalom támogassa az ország vezetőinek erőfeszítéseit a
szolidaritás, az igazságosság és a béke társadalmának építésében Kenyában és az
afrikai kontinensen – zárta beszédét a pápa a hatóságok képviselőivel és a
diplomáciai testülettel való találkozása során Nairobiban.
A Megszentelt Élet Éve 327.
november 25.
A Szent Orsolya Rend alapítása
Imádkozzunk
az orsolyita nővérekért!
- Római Unióhoz Tartozó Szent Orsolya Rend Magyar Tartománya
Alapítójuk: Merici Szent Angéla
A Szent Orsolya Rend pápai jogú nemzetközi szerzetesi
intézmény, amelyben a szemlélődés és az apostoli életmód egymást kölcsönösen
áthatja és élteti. A közösségi élet az orsolyita hivatás lényegéhez tartozik.
Szent Angéla karizmájához hűen Isten és az emberek szolgálatában akarjuk élni a
kettős és egyetlen szeretetet: „Mindent az Isteni Felség dicséretére és a
lelkek javára irányítva.” Az Egyház a nevelés küldetését bízza ránk, amelyet
különböző formákban az evangelizáció szolgálatában végzünk. Iskolát,
kollégiumot, idősek otthonát tartunk fenn Magyarországon. Rendünk az egész világon
elterjedt. Éppen a különbözőségben tudjuk kinyilvánítani az egységet.
Lelkiségünkből:
„Kapcsolódjatok egymáshoz a szeretet kötelékével, megbecsülve, segítve,
elviselve egymást Jézus Krisztusban.” Merici Szent AngélaÉvközi harmincnegyedik hét szerdája
Évközi harmincnegyedik hét szerdája
A
végső időkre vonatkozó jézusi beszéd folytatódik a mai evangéliumban. E
részletben az Úr felhívja követői és a későbbi idők tanítványai figyelmét arra,
hogy hitük miatt támadások érik majd, és Jézushoz való tartozásuk miatt
gyűlölni fogják őket. Zaklatásról, üldözésről, menekülésre kényszerítésről
beszél Jézus, amely a politikai vagy vallási hatóságok részéről érik a közösség
tagjait, az igehirdetőket és a hit terjesztőit. Itt is megfigyelhető, hogy a
tanítványok sorsa megegyezik Krisztus sorsával. Miként a különböző hatalmi ágak
képviselői összefogtak egykor Jézus ellen és közös erővel okozták halálát,
ugyanúgy tanítványai ellen is összefognak a hit ellenzői, ellenségei.
A keresztény embernek tudnia kell, hogy az ellene irányuló támadások Jézus Krisztus miatt történnek, és az a szándékuk, hogy a hittől és az Isten iránti szeretettől eltérítsék őt. Ugyanakkor tudnia kell azt is, hogy mindenkor bízhat Isten gondoskodásában, segítségében. A tét az, hogy az ember megőrzi-e hitét, közösségben marad-e Istennel és az Egyházzal. Jézus bátorítása így hangzik: „Állhatatossággal őrzitek meg lelketeket.” Az állhatatosság a hitben való kitartást jelenti. Ha a veszélyek, üldözések és fenyegetések ellenére is hűséges maradok hitemhez és Jézushoz, akkor elnyerem lelkem üdvösségét.
© Horváth István Sándor
A keresztény embernek tudnia kell, hogy az ellene irányuló támadások Jézus Krisztus miatt történnek, és az a szándékuk, hogy a hittől és az Isten iránti szeretettől eltérítsék őt. Ugyanakkor tudnia kell azt is, hogy mindenkor bízhat Isten gondoskodásában, segítségében. A tét az, hogy az ember megőrzi-e hitét, közösségben marad-e Istennel és az Egyházzal. Jézus bátorítása így hangzik: „Állhatatossággal őrzitek meg lelketeket.” Az állhatatosság a hitben való kitartást jelenti. Ha a veszélyek, üldözések és fenyegetések ellenére is hűséges maradok hitemhez és Jézushoz, akkor elnyerem lelkem üdvösségét.
© Horváth István Sándor
Imádság:
Urunk, újítsd meg vallásosságunkat. Lásd, mi oly sokszor észre sem vesszük, milyen elavult és roskatag a keresztény élet mibennünk. Te működj hát újból bennünk. Te hozd létre az újjászületést lelkünkben. Mi nem vagyunk képesek arra, hogy újjászülessünk, de te megvalósíthatod ezt, Urunk. Te jobban tudod, mint mi, hogy mitől kell megváltani minket, hogy mitől kell elszakítani szívünket, hogy belső világunknak milyen eldurvulásait és sérüléseit kell meggyógyítani, hogy új üzenetedre kész új emberekké válhassunk. Válts meg minket, szabadíts meg minket, gyógyíts meg minket!
P. Giesen
Urunk, újítsd meg vallásosságunkat. Lásd, mi oly sokszor észre sem vesszük, milyen elavult és roskatag a keresztény élet mibennünk. Te működj hát újból bennünk. Te hozd létre az újjászületést lelkünkben. Mi nem vagyunk képesek arra, hogy újjászülessünk, de te megvalósíthatod ezt, Urunk. Te jobban tudod, mint mi, hogy mitől kell megváltani minket, hogy mitől kell elszakítani szívünket, hogy belső világunknak milyen eldurvulásait és sérüléseit kell meggyógyítani, hogy új üzenetedre kész új emberekké válhassunk. Válts meg minket, szabadíts meg minket, gyógyíts meg minket!
P. Giesen
2015. november 24., kedd
Zsolozsma CCCLIX.
Szent Péter apostol második
leveléből
1, 12-21
Az apostolok és a próféták tanúságtétele
Az apostolok és a próféták tanúságtétele
Szeretteim!
Folyton rajta leszek, hogy
emlékeztesselek benneteket ezekre, ha ismeritek is, és biztosak vagytok is a
most felfogható igazságban. Kötelességemnek tartom ugyanis, hogy amíg élek,
buzdítsalak és ösztönözzelek benneteket, mert tudom, hogy közel van életem
vége, hisz Urunk, Jézus Krisztus is tudtomra adta. De igyekszem, hogy ezekről
halálom után is mindig megemlékezhessetek. Mert nem kieszelt meséket vettünk
alapul, amikor tudtul adtuk nektek Jézus Krisztus hatalmát és megjelenését,
mert hiszen szemlélői voltunk nagyságának. Amikor ugyanis az Atyaisten
tiszteletet nyilvánított iránta, és megdicsőítette, ez a szózat hallatszott rá
vonatkozóan a fölséges dicsőség hazájából: „Ez az én szeretett Fiam, akiben
kedvem telik.” Ezt az égből jövő szózatot mi is hallottuk, amikor ott voltunk
vele a szent hegyen. Így a prófétai jövendöléseket még jobban hisszük. Jól
teszitek, ha figyeltek rájuk, mint sötétben világító lámpásra, amíg a nappal
fel nem virrad, és a hajnalcsillag fel nem ragyog a szívetekben. Először is azt
értsétek meg, hogy az Írásnak egyetlenegy jövendölése sem származik önkényes
értelmezésből. Hisz sohasem keletkezett jövendölés emberi akaratból, hanem
mindig csak a Szentlélektől sugalmazva beszéltek – Isten megbízottaiként – a
szent emberek.
Lengyel püspökök üzenete országuk kereszténnyé válásának 1050. évfordulójára
Lengyel püspökök üzenete országuk kereszténnyé válásának 1050. évfordulójára
„1050 évvel ezelőtt állították fel lengyel földön az első keresztet mint a bűn és a halál feletti győzelem jelét” – írják a lengyel püspökök Mieszko fejedelem 966-ban történt megkeresztelkedésére emlékezve, amivel Lengyelország keresztény állammá vált.
A hit tapasztalata erkölcsi és látható cselekedetekben valósult meg a gazdasági, politikai és kulturális szférában – írják a lengyel főpásztorok, és a lengyel kereszténység gyümölcsei között említik meg az Európa nemzetei közösségéhez való csatlakozást. Az üzenet – melyet november 22-én, vasárnap minden templomban felolvastak Lengyelország-szerte – kiemeli, hogy a kereszténység felvételének 1050. évfordulóját az Irgalmasság szentévével egy időben ünneplik meg, ami elővételezi az egész lengyel nép Krisztusnak, a mindenség Királyának történő felajánlását, melyre 2016. november 19-én kerül sor a krakkói Łagiewniki kerület Isteni Irgalmasság-kegyhelyén. A lengyel püspökök azt kívánják, hogy az évfordulós megemlékezés legyen alkalom arra, hogy megerősödjön a Szűzanyával, az egyház Anyjával való kapcsolat, ami a 2016-os krakkói Ifjúsági Világtalálkozón részt vevő fiatalok számára az örömteli reménység jele lesz.
A Megszentelt Élet Éve 326.
november 24.
Imádkozzunk
napközit, játszóházat, családsegítő és gyermekjóléti szolgálatot fenntartó,
valamint étel és ruhaosztást, szegénygondozást végző szerzetesekért!
Idézet az imaszándékhoz:
„Megadván
a testből és lélekből álló emberi természetnek gyöngéd és kegyes tapintattal az
égit is, a földit is.” P. Bíró Ferenc SJ
„A
monostoroknak, közösségeknek, lelkiségi központoknak, „kisvárosoknak”,
iskoláknak, kórházaknak, családbefogadó házaknak és mindazoknak a helyeknek,
amelyeket a karizmatikus szeretet és képzelőerő hívott életre – és még fog is
életre hívni –, egyre jobban egy olyan társadalom kovászává kell lenniük, amely
az evangéliumon tájékozódik, „hegyre épült várossá” kell lenniük, amely
igazsággal és erővel hirdeti Jézus szavait.” Részlet Ferenc pápa leveléből a
megszentelt élet évére
Évközi harmincnegyedik hét keddje
Évközi harmincnegyedik hét keddje
Még
mindig a jeruzsálemi templomban játszódnak az evangélium eseményei. Tanításának
végén Jézus egy meglehetősen hosszú beszédet mond, amely a végső időkre
vonatkozik. Nem annak pontos időpontjára, hanem annak mikéntjére. A templomot
díszítő fogadalmi ajándékok, amelyek a gazdagok nagyobb összegű adományaiból és
a szegény özvegyek két fillérjeiből kerültek ide, most értékesnek tűnnek, de
egyszer el fogják veszíteni értéküket, miként minden, ami kincsnek számít ezen
a világon. Jézus ajkáról határozott kijelentés hangzik el a templom sorsára
vonatkozóan: „Jönnek majd napok, amikor abból, amit most itt láttok, kő kövön
nem marad, mindent lerombolnak” (Lk 21,6). Nem szabad elfelejtenünk, hogy
Lukács evangélista bátran leírhatta e szavakat, hiszen evangéliumának megírása
idején már túl vagyunk Jeruzsálem pusztulásán és a templom lerombolásán, amely
70-ben következett be.
Az evangélista ugyanakkor már abban a helyzetben van, hogy a város pusztulására vonatkozó állításokat határozottan elkülönítse a végső időkről szóló tanítástól. A végső időkben hamis próféták fognak fellépni, akik megtévesztik az embereket. A keresztény közösség tagjának fel kell ismernie a hamis tanítókat, nem szabad kétségbe esnie a katasztrófák láttán, hanem ki kell tartania hitében, hűségesen ragaszkodnia kell a krisztusi tanításhoz és meg kell őriznie az Egyházzal való egységét.
© Horváth István Sándor
Imádság: Az evangélista ugyanakkor már abban a helyzetben van, hogy a város pusztulására vonatkozó állításokat határozottan elkülönítse a végső időkről szóló tanítástól. A végső időkben hamis próféták fognak fellépni, akik megtévesztik az embereket. A keresztény közösség tagjának fel kell ismernie a hamis tanítókat, nem szabad kétségbe esnie a katasztrófák láttán, hanem ki kell tartania hitében, hűségesen ragaszkodnia kell a krisztusi tanításhoz és meg kell őriznie az Egyházzal való egységét.
© Horváth István Sándor
Urunk, Istenünk, e kor és napjaink egyik jelszava: meg kell változnia a világnak és meg kell változnia az emberiségnek. Mássá, jobbá kell lennünk! S ha körülnézünk, mit látunk? A lényegtelent helyezzük a lényeges és szükséges elé; a szándék, hogy mindent megváltoztassunk, a reformok hulláma mintha nem tudna lehatolni a mélységekig, az emberi gyökerekig és a társadalmi alapokig. Vagy tán már túlzottan is megszoktuk a békétlenséget, az igazságtalanságot és a gyűlölködést?
K. E. Piller
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)