Az
előbbi elmélkedésben az Atya úgy mutatkozik be, amint öröktől fogva
birtokolja az isteni lényeget. Az istenség örökös és egyedüli birtokosa.
Az 1932.július elsejei üzenetében tovább fejtegeti, hogy nem akar
egyedül maradni végtelen gazdagságával, mert természete szerint, nemcsak
névleg Atya. Öröktől fogva meg akarja osztani végtelen gazdagságát,
hogy végtelen boldogságot árasszon maga köré. Ezt két síkon teheti meg: a
Szentháromság titkában és a teremtésben. A szó szerinti közlésben előbb
részletezi az emberteremtést, mint a Szentháromságot, hisz a
Szentháromság titkát 1900 éve ismertette a megtestesült Fiúisten,
viszont az ember teremtésének ilyen mélyen az örökkévalóságba
gyökerezését még nem hirdette meg. A sorrendet mi is ennek megfelelően
tartjuk, amit a logika is megenged ebben az esetben: az Atya ebben a
beszélgetésben előbb említi az emberi világot teremtő örök
elhatározását. A nicea-konstantinápolyi egyetemes zsinat (325)
hitvallása így kezdődik: „Hiszek az egy Istenben, mindenható Atyában,
mennynek és földnek, minden láthatónak és láthatatlannak Teremtőjében.
Hiszek az egy Úrban: Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában, Aki az
Atyától született az idő kezdete előtt. Isten az Istentől, Világosság a
Világosságtól, valóságos Isten a valóságos Istentől. Született, de nem
teremtmény: az Atyával egylényegű és minden általa lett. Értünk
emberekért, a mi üdvösségünkért leszállott a Mennyből” A zsinati atyák
precízen megfogalmazzák a második Isteni Személynek a származását:
„Isten egyszülött Fia, aki az Atyától született az idő kezdete előtt.” A
közelmúltban egy templomi szentbeszédemben elmondtam ezt a fontos
tanítást. Láttam a megrökönyödött tekintetekből, hogy megdöbbent a hívő
közösség: az Atyától született? Megmagyaráztam, többször szó szerint el
is mondtam a születés filozófiai meghatározását: Élő jön ki élőből a
természet hasonlóságára. Hangsúlyoztam: ezt a meghatározást mindenfajta
igazi születésre alkalmazni lehet. Istennél is érvényesen alkalmazzuk,
azzal a megfontolással, hogy Istennél is fennáll az önismeret, amint azt
önmagunkon tapasztaljuk. Az ember az önismeret kialakításánál mintegy
kilép önmagából, hogy kívülről figyelje meg, önkritikusan ellenőrizze
saját magáról alkotott véleményt (igazságot). Így próbálkozunk mi pontos
önismeretet kialakítani.Istennél is feltételezzük ezt a folyamatot, ami
nála mindig abszolút biztos megállapítás, tökéletes az önismerete.
Istenben csak két féle létmód létezik: lényeg és személy. Itt az
önismeret csak személyes lehet, tehát egy új Személy jelenik meg.Az
isteni Személynek is megfelelő lényegre, Isteni substantiára van
szüksége, mert a személy csak megfelelő lényegben élhet. Isteni
substantia csak az egyetlen, végtelen, mindentudó és mindenható
istenség, az újonnan született Isteni Személy ezt igényli. Itt van az
Atya végtelen szeretetének titka: az abszolút egyszerű isteni lényeget
az Atya odaadja megszülető Fiának, és Ő az elmondottakat teljesen
tisztán tudva elfogadja, de vissza is ajándékozza az Atyának. Ez az
ajándékozás a végtelen Szeretet műve, ugyanígy az azonnali
visszaajándékozás is pillanatról pillanatra. (Sőt hozzá kell fűznöm,
hogy tisztán álljon mindenki előtt az egész titok, aki ezt a legszentebb
titkot ismeri: „Hiszek a Szentlélekben, Urunkban és éltetőnkben, aki az
Atyától és a Fiútól származik. Akit épp úgy imádunk és dicsőítünk, mint
az Atyát és a Fiút. Ő szólt a próféták szavával”) A Szentlélek is
megkapja az Isteni lényeget egyetlen lehelettel az Atyától és a Fiútól,
és ugyanígy leheli vissza egyetlen lehelettel az első két Személynek) Az
Atya pedig azt kérte a Fiútól, hogy a fentebb leírt teremtmények
megteremtéséhez járuljon hozzá azzal, hogy majd egykoron az anyagból és
szellemből álló emberek közé testesüljön meg, de elvben engedje meg,
hogy felveendő emberi természete szellemi lelke lehessen már előre
ősmintája az angyalok és az emberi lelkeknek, emberi teste pedig
ősmintája az emberek testének. Így beavatja ezeket a lényeket önmagán
keresztül a mennyek egykori lakói közé.
2015. november 28., szombat
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése