A Megszentelt Élet Éve
VITA
CONSECRATA
Szent Ferenc a
ferences életforma alapértékei között másodiknak ezt írja: „A Kisebb Testvérek
éljenek tulajdon nélkül”. Az emberek szeretnek biztonságban élni. A biztonságot
abban érzik, hogy van egy kis vagy nagyobb és egyre nagyobb anyagi tartalékuk
arra az esetre, ha netán valami baj érné őket. Ez emberileg érthető, hiszen
gyakran előfordul, hogy váratlan nehézség adódik és akinek nincs tartaléka, az
komoly bajba kerül. Ez a normális zsidó gondolkodás Jézus példabeszédében is
szerepel, mint a család fenntartásának egyik módja. Amikor rámutat arra, hogy a
családfők reggel 6-kor, 9-kor, 12-kor, 15-kor sőt 17-kor keresnek még munkát,
ezt természetesnek nevezi. A szőlősgazda jóindulatúan megegyezik a napszámban
az első csoporttal, a későbbieket is felfogadja, de nem ígér fix összeget, csak
jóindulatát mutatja. Amikor este 6-kor fizetésre kerül sor, a vincellérjének
ezt parancsolja: a délután 5-kor munkába álltakkal kezdje a fizetést, és
bármikor kezdték a munkát, mindegyik családfenntartó kapja meg az egy dénárt,
amit kora reggel az elsőknek ígért. Örültek a későn jöttek, bizakodtak a
korán belépők, hogy ők meg többet kapnak. Jézus megmagyarázza a munkaadó
gondolkodását: az első csoport megkapta a kialkudott bért, mert ez az igazságos
eljárás. A többit pedig irgalomból juttatja hozzá az egy dénárhoz, mert ott is
az egész család éhes, és a gazda ezt veszi alapul. Jézus itt nem emberi, hanem
istenatyai jóságról beszél. (Mt 20,1-15) Egy másik valódi eseményt is
rögzíttet az Úr: „Amikor útnak indult, odasietett hozzá valaki, térdre
borult előtte, és úgy kérdezte:Jó Mester! Mit tegyek, hogy
elnyerjem az örök életet? Miért mondasz engem jónak? kérdezte Jézus. Senki sem
jó, csak egy: az Isten. Ismered a parancsokat: Ne ölj! Ne törj házasságot! Ne
lopj! Ne tanúskodjál hamisan! Ne csalj! Tiszteld apádat és anyádat!
Mester,válaszolta,ezeket mind megtartottam kora ifjúságomtól fogva. Jézus
ránézett és megkedvelte. Valami hiányzik még belőled mondta neki. Menj
el, add el, amid van, oszd szét a szegények közt, és így kincsed lesz az
égben, aztán gyere és kövess engem!’ Ennek hallatára az
elszomorodott, és leverten távozott, mert nagy vagyona volt.(Mk 10,17-22) Jézus
ezt a lehetőséget nemcsak annak az ifjúnak ajánlotta fel, hogy szeretet-gyakorlással
váltsa át a földi vagyont mennyeire, hanem ez az általános isteni
törvény: amit itt a földön szeretetből teszek, azt a mennyben az Úr mind
összegyűjti, és ezek összege jelenti majd a mennyei dicsőségem nagyságát.
Erről szól a ferences regulában a Rendalapító:Ez az engedelmesség után, a
második alapja az Istennek szentelt életnek. Ezt a XIII. század pénzszerző
mohóságában Francesco vidám szívvel vette tudomásul, merte III. Ince elé
terjeszteni, és a nagy pápa egyik legnagyobb érdeme, hogy ezt felismerte,
és a tanácsosai előtt ki is jelentette: ez a gazdag ifjú lemondott pompás
örökségéről, apja elvárásai ellenére mert Jézusnak engedelmeskedni.
A mi korunk pápái sorban próbálkoztak más világvallások vezetőivel is megértetni,hogy
a világ romlottságának egyik igen veszedelmes oka ez a gondolkodás:
akinek sok pénze van, az a világ ura. Valószínűleg ezért
hívta meg egy koldulórend alapítójának a sírjához a vallások
fő képviselőit, hogy ott, a koporsója előtt kérjék közösen ezt az isteni
bölcsességet. Sok-sok dúsgazdag közösség és milliárdos egyén dicsekszik
azzal nyíltan, hogy a pénz az övék, vele a hatalom is, és a pénzükkel még az
Istent is legyőzik. Készpénznek veszik, hogy a világ már a markukban van. A
megszentelt élet a mi számunkra csak jézusi és szent ferenci
alapokon állhat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése