2014. november 7., péntek

2014.11.07. Péntek



Evangelii Gaudium - az Evangélium öröme

2014.11.07. Péntek

Pál apostol a megtéréséről az idézett nyilatkozatában ezt írta szent büszkeséggel: „Ám amit akkor (a damaszkuszi látomásig) előnynek tartottam, azt Krisztusért hátránynak tekintem.Sőt Uramnak, Krisztus Jézusnak fönséges ismeretéhez mérten mindent szemétnek tartok. Érte mindent elvetettem, sőt szemétnek tekintettem, csakhogy Krisztust elnyerhessem, és hozzá tatozzam. Hiszen nem a törvény útján váltam igazzá, hanem a Jézus Krisztusba vetett hit révén. Isten ugyanis a hit által tett igazzá, hogy megismerjem őt és feltámadásának erejét, de a szenvedésben is vállaltam vele a közösséget. Így hozzá hasonulok a halálban, hogy eljuthassak a halálból a feltámadásra is. Nem mintha már elértem volna, vagy már célba értem volna, de futok utána, hogy magamhoz ragadjam, ahogy Krisztus is magához ragadott engem. Testvérek, nem gondolom, hogy máris magamhoz ragadtam, de azt igen, hogy elfelejtem, ami mögöttem van, és nekilendülök annak, ami előttem van. Futok a kitűzött cél felé, az égi hivatás jutalmáért, amelyre Isten meghívott Krisztusban. Mi, a tökéletesek, gondolkodjunk így! Ha valamiben még másképpen gondolkodtok, Isten majd megvilágosít benneteket, de amit már elértünk, abban tartsunk ki” (Fil 3,7-15) Az apostol magyarázatot akar adni a megtéréséről. Mi volt a döntő mozzanat, amely arra késztette, hogy hagyja el az ősi vallást? A magam és sok más iskolatársam példájából tudom, hogy tanáraink felfogása egyszerű vagy életre szóló döntésre ösztönzött bennünket. Páter Bozsoki Gerő már neves történész volt, amikor elmesélte, hogy a segesdi elemi iskolában az osztálytanítója kivezette az osztályt a régi várdombra. Akkor már legalább négyszáz éve romokban hevert falunk vára. A mohácsi csatavesztés után foglalták el a törökök és lerombolták. Az 1930-as években még a bástya téglái kipiroslottak a domboldalból. A falunk és hazánk történelméről olyan lelkesen beszélt nekik a tanító, hogy ott és akkor határozta el, hogy történész lesz. Pál apostol –eredeti nevén Saul—szülővárosából, Tarzusz-ból került Jeruzsálembe a híres rabbi képző iskolába. A zsidók tudós rabbit és lelkes törvénytisztelőt neveltek belőle. Aztán a Jézus halála utáni nagy viták idején a tanárainak hitt, akik szerint Jézus „Isten Fiává tette magát”, ezt káromkodásnak minősítette Kaifás főpap. Ítélet hozatalra szólította fel a főtanács tagjait, akik „Méltó a halálra” közfelkiáltással halálra ítélték Jézust.( Lk 22,66-71) Pilátus előtt a nép hozzájárult, hogy feszítsék keresztre. Saul hallott ezekről a történetekről. Később István diakónus kivégzésénél lelkesen vállalta a fő tanú tisztségét, (ApCsel 6,8-7,60) majd a leglelkesebb keresztényüldözők között tartották számon a damaszkuszi látomásig.(9,1-9) Ezeket nevezi (Fil 3,4b-8) szemétnek. Megtérése okaként azt vallja, hogy Damaszkusz előtt a feltámadt és élő Jézust látva tárult fel előtte a bibliai próféciák sora, ott tért meg és lett Jézus rajongó és tudós tanúságtevője (Fil 3,7-11) Ebben a meggyőződésben él, így is akar meghalni. Erre buzdítja tanítványait is: „Testvérek, kövessétek a példámat mindnyájan! Nézzétek azokat, akik úgy élnek, ahogy példámon látjátok. Hiszen –mint már többször mondtam, most meg könnyek közt mondom sokan úgy élnek, mint Krisztus keresztjének ellenségei. Végük a pusztulás, istenük a hasuk, azzal dicsekszenek, ami gyalázatukra válik, s eszüket földi dolgokon járatják. A mi hazánk azonban a mennyben van. Onnan várjuk az Üdvözítőt is, Urunkat, Jézus Krisztust. Ő azzal az erővel, amellyel mindent hatalma alá vethet, átalakítja gyarló testünket, és hasonlóvá teszi megdicsőült testéhez. Ezért szeretett testvéreim, akik után vágyódom, örömöm és koronám, így álljatok helyt az Úrban, szeretteim!” (17-4,1) Aki pedig nem ilyen megrázó, ellentétes életet kapott az Úrtól, az legyen legalább ennyire boldog, és igyekezzék odaadóan szeretni Jézust, aki a kemény szenvedésével sokunkat megóvott a szélsőségektől. Kemény munkával és szeretettel készíti a hazavezető utat számunkra is.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése