2014. augusztus 12., kedd

2014.08.12. kedd



Evangelii Gaudium – az evangélium öröme!

2014.08.12. kedd

Ezekielt a hazájából kényszerintézkedéssel Babilon közelébe elhurcolt fiatal zsidó papot Isten a Kobár folyó mellett otthonnal fogadta. Amikor szétnézett a környéken, nem láthatta az Isten jeruzsálemi templomát, nem jelentkezhetett papi szolgálatra, de az Úr a természet óriási boltíve, egy csodálatos kupola alatt megmutatta a teremtett világ gyönyörű templomát, és azt, hogy ez a csodálatos boltív az Él elijon a Magasságbeli Isten háza. Megmutatta, hogy a mennybolt felett ott van az az ország, amelyet Isten fogadott gyermekeinek szánt örökös hazául. Bemutatta a látomásban, hogy az angyalvilág hűséges része csodálatos alázattal és szünet nélkül szolgál neki, de érzékeltette vele, hogy fogadott gyermekeinek szánta a titokzatos felső világot. Látta az Urat, aki prófétái által már sokféle módon elmondta, le is íratta velük üzeneteit. Kerubjai között Őt magát lája: „Láttam s arccal a földre borultam, s valakinek a hangját is hallottam, aki beszélt. Így szólt hozzám: Emberfia, állj, felbeszélni akarok veled. Amikor ezt mondta, eltöltött a lélek, felállított, és hallottam, hogy beszélt hozzám. Ezt mondta nekem: Emberfia, elküldelek Izrael fiaihoz, a lázadókhoz, akik fellázadtak ellenem. Ők és atyáik lázadoztak ellenem mind a mai napig. Fiaiknak kemény a fejük és megátalkodott a szívük. Hozzájuk küldelek, hogy mondd meg nekik: Ezt mondja az Úr, az Isten. Akár meghallgatják, akár nem hallgatják, mert hiszen lázongó nemzedék ez, megtudják, hogy próféta van köztük. Ami meg téged illet, emberfia, ne félj tőlük, nem remegj, amikor ezt mondják: Tövisek vesznek körül, és skorpiókon ülsz. Ne félj szavaiktól, és ne remegj arcuktól, mert hiszen lázongó nemzedék. Mondd el üzenetemet, akár meghallgatják, akár nem hallgatják, mert hiszen lázongó nemzedék ez”(Ez 1,28c-2,7) a fiatal pap prófétai küldetést kap. Mint papnak, legfontosabb tennivalója az volt, hogy a hívő ember áldozatát és kéréseit az áldozati ajándékkal együtt Isten elé vigye. Most más a helyzet: Prófétává avatta az Úr. Isten üzenetét kell tolmácsolnia a nép felé. Ez kemény állásfoglalás, mert a prófétát az addig ismeretlen igazság közlése köti: „Te meg, emberfia, ne légy lázadozó, mint ez a lázongó nemzedék. Nyisd ki a szád és edd meg, amit adok neked”(8) Ha egy költő érdekes élménybe részesül, és azt leírja: az a költő igazsága. Ha valaki történelmi tényt közöl, azt a tény igazsága köti, a történésznek nincs joga a saját vagy valaki más elképzelésével felülírni az eseményeket. Ha mégis az átírás domborodik ki, jelezni kell, hogy ez a részlet nem a közismert szerző igazsága, hanem másé. „Igaz az, ami megfelel a fogalmának” mondja a filozófia. A próféta mit tegyen? „Nyisd ki a szád, és edd meg, amit adok neked! Akkor láttam, hogy egy kéz nyúl felém, és lám, egy könyvtekercs volt benne. Kigöngyölte előttem és kívül is, belül is tele volt írva. Ez volt ráírva: „Siralom, panasz és jajszó” (8c-10) Ez minden bizonnyal címnek volt ráírva, hogy félreértés ne essék.„így szólt hozzám: Emberfia, amit itt találsz, azt edd meg, edd meg ezt a tekercset és menj, szólj Izrael házához. Kinyitottam a számat, megetette velem a tekercset, és azt mondta nekem: Emberfia, gyomrod eméssze meg, és egész belső részed teljen el ezzel a tekerccsel, amit adok neked. Megettem, és olyan édes volt a számban, mint a méz. Akkor ezt mondta nekem: Emberfia, indulj és menj el Izrael házához és hirdesd nekik a szavaimat” (3,1-4) Kezdődjék új korszak a száműzetésben. Géza magyar fejedelemnek Jézus Édesanyja nagy és tekintélyes kíséretével az égből jött eligazításokat adni: „Nyugodjál meg, Géza! Fiad születik a feleségedtől. Királyként kormányozza majd a népedet. Mivel a te fiad az én Fiam kedvéért sok jót tesz, megígérem neked, hogy én a te nemzetednek mindig különös pátronája leszek” (Schwandtner, Scriptores rerum Hung. Tomus I.583-584 oldal) „Asszonyunknak nagy a nemessége, dicsőséges királyi felsége. Mindeneket felülmúl szépsége, mint csillagot a nap fényessége” (Ho 167,7)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése