2014. június 11., szerda

2014.06.11. szerda



Evangelii Gaudium – az evangélium öröme!

2014.06.11. szerda

Jézus harminc évesen abbahagyta az építőmesterek munkáját, mert azt sokan gyakorolják, hogy legyen minden embernek kényelmes otthona a földi élet folyamán. Nem hívta magával munkatársnak Keresztelő Jánost, csak bemutatkozott neki, megmutatta a Szentháromság tanúságtételét,majd ünnepélyesen tanúságot tett mellette rá mutatva:„Nézzétek, az Isten Báránya! Ő veszi el a világ bűneit.Róla mondtam: a nyomomba lép valaki, aki nagyobb nálam, mert előbb volt mint én”(Jn 1,29-30) Ezek a János-tanítványok most már ott vannak vele a nyolc boldogság hegyén, és a többi apostoljelölt is, de ott tolonganak olyanok is, akiket a kegyelem ösztönzött. Azok, akik már találkoztak vele a zsinagógákban, tanúi voltak a betegek gyógyításának.„Híre elterjedt egész Szíriában”(Mt 4,24)„Csapatostul kísérték Galileából, Dekapoliszból, Jeruzsálemből, Júdeából és a Jordánon túlról”(25) A tömeg láttára fölment a hegyre és leült. Tanítványai köréje gyűltek, ő pedig szólásra nyitotta ajkát”. (5,1-2) Előbb országa nyolc boldogságát hirdeti meg, utána az apostolok fő feladatairól szól: ti vagytok a föld sója és a világ világossága.(5,13-16) Ezután az üdvtörténet egyik legkényesebb pontját említi és tisztázza a lényegét. „Ne gondoljátok, hogy megszüntetni jöttem a törvényt vagy a prófétákat. Nem megszüntetni jöttem, hanem teljessé tenni” (17) Ábrahám meghívásakor Isten áldását kapta: „Vonulj ki földedről, rokonságod köréből és atyád házából arra a földre, amelyet majd mutatok neked. Nagy néppé teszlek. Megáldalak és naggyá teszem nevedet, s te magad is áldás leszel. Megáldom azokat, akik áldanak téged, de akik átkoznak téged, azokat én is megátkozom. Általad nyer áldást a föld minden nemzetsége” (Ter 12,1-3) Ezt az áldást adja tovább az Isten Izsáknak, akit a felesége, Sára szült neki. Ehhez az áldáshoz fűződik Melkizedek áldása: „Áldott legyen Ábrám a magasságbeli Isten előtt, aki az eget és a földet teremtette”. (14,20) Földet is ígér neki örökségül, amelyet majd később kapnak meg egyik unokájának. Jákobnak (Izrael) leszármazottjai (15,7-16) . (27,27-29) Jákob (Izrael) ezt az áldást negyedik szülöttének, Júdának adja (49,8-10) Az ünnepélyes szövetségkötés Isten és Izrael népe között a Sínai hegy lábánál Mózes közvetítésével (Kiv 24,1-8): „Ez annak a szövetségnek a vére, amelyet az Úr ezen feltétek mellett kötött veletek” Dávid király kapja a nagy ígéretet öreg korában az Úrtól: „Ezt közöld tehát szolgámmal, Dáviddal: Ezt mondja a Seregek Ura: „Én hoztalak el a legelőről, a juhok mögül, hogy népem fejedelme légy. Veled voltam minden vállalkozásodban, és megsemmisítettem előtted minden ellenségedet Olyan hírnevet adok neked, amely fölér a legnagyobbakéval a földön. Lakóhelyet adok népemnek, Izraelnek, letelepítem, hogy azon a helyen lakjék, s ne hányódjék tovább. Leigázom minden ellenségét, téged pedig naggyá teszlek. Az Úr házat épít neked, s ha majd betöltöd napjaidat, és atyáidhoz térsz, megőrzöm utánad ivadékodat: Egyik fiad lesz az, s én megerősítem királyságát. Ő épít majd nekem házat, s én örökre megszilárdítom trónját. Atyja leszek, ő pedig fiam lesz, s nem vonom meg tőle kegyelmemet, mint ahogy megvontam elődödtől. Megtartom mindörökre házamban, országomban, és trónja szilárd lesz örökre” (1Krón 17,7—14) A végső pontot az Újszövetség teszi rá a legszentebb történetre: „Az angyal ezt mondta neki: „Ne félj, Mária! Kegyelmet találtál Istennél. Gyermeket fogansz, fiút szülsz, és Jézusnak fogod elnevezni. Nagy lesz ő, és a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úr Isten neki adja atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán örökké, s országának nem lesz vége. A Szentlélek száll rád, s a Magasságbeli ereje borít be árnyékával. Ezért a születendő Szentet is az Isten Fiának fogják hívni”-(Lk 1,30.35) A feltett kérdés megoldása: „Igen, jönnek napok,mondja az Úr, amikor új szövetséget kötök Izrael házával és Júda házával. De nem olyan szövetséget, amilyet atyáikkal kötöttem: Bensejükbe adom törvényemet és a szívükbe írom”(Jer 31,31-32)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése