A év április 12.
A várakozás ideje, a böjt, lassan
kiteljesedéséhez ér. A borzalom, az ember legborzalmasabb ítéletének ideje jön
el. Nem véletlen, hogy Jézus arra próbál figyelmeztetni, hogy „ne ítélkezzetek,
hogy fölöttetek se ítélkezzenek!” [Mt 7,1]
Vajon, elmondhatjuk, hogy képesek
vagyunk hibáinkból tanulni? Amit úgy is feltehetek magamnak, hogy mások
hibájából; vagy, hogy magamat is ott látom, felismerem Jézus elítélésében?
Megint csak az a kérdés kerül elő, hogy mennyire engedem, hogy hasson rám a tömeghatás,
mások véleménye által sodortatva, mert az kényelmesebb, mint a magam
felelősségét felismerni, elvállalni. Persze, kénytelen vagyok rá, hogy ilyen
módon engedjek a külső kényszereknek, ha személyes, Istennel való kapcsolatom
hiánya miatt, nem hallom meg azt a belső hangot, ami csak, és kizárólagosan
akkor fog felszisszenni, felsóhajtani bennem, ha érzékennyé teszem magam a
Lélek rezonanciájára.
Rezgések és rezonálások, hullámok
és hullámzó impulzusok rengetegében élünk. Talán napról napra, egyre több
impulzus ér bennünket, és ebből a rengetegből kell nekem magamnak kiválasztani
melyik az, amelyikre szükségem van. Sokszor ezek az impulzusok úgy hatnak rám,
hogy már csak akkor veszem észre, amikor már megtörtént az, amire rávenni
próbált az az impulzus.
Isten, az egész szentírásból azt
az üzenetet próbálja az emberhez eljuttatni, azt az impulzust, hogy „ember,
legyél éber”, óvakodj azoktól az impulzusoktól, melyek tőlem az Istentől, aki
minden jó birtokosa, őrzője, és gondviselője, elszakítani, eltávolítani próbál.
E világból érkező impulzusok, melyek nélkülözik Isten szándékát, akaratát, de,
mert valamilyen szűkebb kör szándékából valók, nem tartanak meg bennünket, és
elterelik figyelmünket – akarva, akaratlanul is – attól, ami számunkra - úgy,
ahogy nekem, úgy mindenki számára - a legteljesebb jó. Márpedig Isten minden
egyes teremtménye számára az egyedüli, számára „jót” akarja.
Ezt olvasom az éberségről: „Az
éberség erény, melynek tárgya a felénk irányuló megszólítás és veszedelem. Az
éberség az okosság, a tisztánlátás, a jóban való megmaradás egyik föltétele.
Rendes ideje a nappal, az éjszakai éberség különösen a veszedelmek és várakozás
idején fontos (virrasztás). - A Szentírásban Isten őrködik, virraszt az ember
fölött (vö. Mt 6,32; 2Tesz 3,3; 2Pt 2,5; Júd 24). A keresztény közösség
elöljárójának fő erénye az éberség, mellyel őrködik a rábízottak fölött (ApCsel
20,31; vö. Zsid 13,17). - Az éberségre vonatkozó figyelmeztetésekben (vö. Mk
13,33-37; Mt 24,42-51; 25,1-13; Lk 12,35-46; 1Tesz 5,6-10; 1Kor 16,13-14) az
erkölcsi kötelezettségek foglalata található (vö. még Mt 5,3; 18,3-10; Róm 13,8
stb.), de az éberség normája már nem a Törvény, hanem az eljövendő, ill.
rejtetten jelen levő Úr. Ezért az éberség az Úrra várakozó imádság része (Mt
26,41;Mk 14,38; Ef 6,18; Kol 4,2). - Az éberség és virrasztás, az „álmatlan
lélek” a keresztény ember jellemzője: a keresztség vize „lelki (szellemi)
szemet” ajándékoz. Az éberség hiányában az ember hajlamos arra, hogy elbújjon
az élet valóságai és a teljesítendő követelmények elől, s illúziók, ideológiák
és kábítószerek segédletével elszakadjon a valóságtól.” [Katolikus lexikon]
A készület, a böjt is valami
ilyen célt szolgál, éberségre akar figyelmeztetni. Egy nagyon bölcs gondolatot
olvastam az interneten: „A böjtnek a lényege, hogy az embert semmi ne zavarja
az Istennel való beszélgetésben, az Istennel való közösségben, Isten
megismerésében. Ami ezt segíti, az jó, viszont ami ezt akadályozza, az nem jó”
– nyomatékosított Szatmári Ingrid. Elmondta, sok minden zavarhatja az Isten és
az ember kapcsolatát, és e zavaró tényezők eloszlatásának egyik módja lehet az
önfegyelem, önmegtartóztatás az étkezés és az élet bármely más területét
illetően, vagy a különös igyekezet a hálából fakadó jócselekedetek
gyakorlására, áldozathozatalra. Az egyiket passzív böjtnek, a másikat aktív
böjtnek nevezhetjük, de mindig imádságos lelkülettel gyakoroljuk. „A húsvét
előtti böjti időszak a keresztény alázatra nevelésünk ideje, azért mert Isten
»a gőgösöknek ellenáll, az alázatosaknak pedig kegyelmet ad« (1Pt. 5,5).
Jelentsenek böjti napjaink egy útvonalat, amelyen a nagypénteki kereszt alá
felkészült lélekkel jutunk” – fogalmazta meg nagyböjti intelmét a csíkszeredai
református egyházközség lelkésze.” [http://www.szekelyhon.ro/aktualis/csikszek/reformatus-nagybojt-a-hit-elmelyitesenek-idoszaka]
»Áldjad én lelkem az Urat, és
egész bensőm az ő szent nevét.
Azokon,
akik megtartják az ő szövetségét és megemlékeznek az ő parancsolatjairól, hogy
azokat megcselekedjék.
Áldjátok
az Urat ő angyalai, ti hatalmas erejűek, akik teljesítitek az ő rendeletét,
hallgatván az ő rendeletének szavára.
Áldjátok az Urat minden ő
teremtményei, az ő uralkodásának minden helyén! Áldjad én lelkem az Urat!«
[Zsolt 103] Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése