Vedd le rólam a leprát!
Názáretben hitetlenkedve fogadják
Jézust, aki a zsinagógában tanítja őket. A városból való eltávozása előtt,
odamegy hozzá egy férfi:
– Köszönöm, Mester, hogy
meggyógyítottad anyámat.
– Megérdemelted, mert tudtál
hinni. Itt nem tehetek semmit, mert itt nincs hit.
(4-756)
A galileai Betlehem előtt
beszélget Jézus az ottani pásztorok egy csoportjával, akik felajánlották neki
és tanítványainak karámjukat szállásként.
A poros úton egy kis fegyveres
csapat közeledik: hat férfi, lármázó emberekkel. A pásztorok odanéznek, és
halkan beszélgetnek egymással. Utána Máriára és Jézusra tekintenek. A
legidősebb így szól:
– Nagyon jó, hogy nem mész be ma
este Betlehembe.
– Miért?
– Mert azok az emberek, akik most
mentek el itt, és vonulnak be a városba, azért mennek, hogy egy fiút elszakítsanak
anyjától.
– Ó, de miért?
– Hogy megöljék.
– Ó, ne! Mit követett
el?
Jézus is ezt kérdi, az
apostolok pedig közelebb mennek, hogy hallják.
– A hegyen átvezető úton
megölve találták a gazdag Joelt. Szikaminonból volt hazatérőben, tele pénzzel.
De nem rablók ölték meg, mert a pénzt ott hagyták. Az őt kísérő szolga azt
mondta, hogy gazdája kérte, siessen előre, és jelentse be hazaérkeztét, és az
úton, amely a gyilkosság helye felé vezet, csak azt az ifjút látta, akit most
meg fognak ölni. Különben, két falubeli ember is esküszik rá, hogy látták,
amint nekiesett Joelnek. Most a halott hozzátartozói követelik halálát. És ha
gyilkos...
– Nem hiszed, hogy az?
– Szerintem lehetetlen.
Az ifjú alig több egy gyermeknél, állandóan anyjával él, akinek egyetlen fia. Az
asszony özvegy, méghozzá szent özvegy. A fiú nincs híjával az anyagiaknak. Nőkre
sem gondol. Nem kötekedő természetű. Nem bolond. Akkor miért ölt?
– De talán vannak
ellenségei?
– Kinek? Joelnek, a
halottnak, vagy Ábelnek, a megvádoltnak?
– A megvádoltnak.
– Ah! Nem tudom... De... Nem
tudom.
– Légy őszinte, ember.
– Uram, ez olyan dolog, amit csak
gondolok, és Izsák azt mondta nekünk, hogy a felebarátról nem szabad rosszat
gondolnunk.
– De legyen bátorsága az embernek,
hogy beszéljen, s ezzel megmentsen egy ártatlant.
– Ha beszélek, akár igazam van,
akár nincs, menekülnöm kell innen, mert Ászer és Jákob nagyon hatalmas.
– Beszélj, és ne félj!
Nem kell menekülnöd.
– Uram, Ábel anyja fiatal, szép és
okos. Ászer ellenben nem okos, és Jákob sem az. Az elsőnek tetszik az özvegy, a
másodiknak pedig... a falu tudja, hogy a második egy kakukk Joel hitvesi
ágyában. Én azt gondolom, hogy...
– Megértettem. Menjünk,
barátaim! Ti, asszonyok csak maradjatok a pásztorokkal! Hamar visszajövök.
– Nem, Fiam! Én veled
megyek!
Jézus már sietve halad a
város belseje felé. A pásztorok eleinte tétováznak, majd rábízzák a nyájat a
legfiatalabbakra, akik az asszonyokkal maradnak. Az Anya és Mária, Alfeus
felesége, követik Jézust, és igyekeznek utolérni az apostolok csoportját.
A Betlehem főutcáját
keresztező harmadik utcánál találkoznak a Keriótival, Simonnal, Péterrel és
Jánossal, akik hadonászva és kiáltozva jönnek feléjük.
– Micsoda eset, Mester!
Micsoda eset! És
milyen fájdalom! – mondja Péter, magából kikelve.
– Egy fiút erőszakkal vesznek el
anyjától, hogy megöljék, az anya pedig úgy védi, mint egy hiéna. De csak egy
asszony a fegyveresekkel szemben – teszi hozzá a zelóta Simon.
– Már sok helyen vérzik – mondja a
Kerióti.
– Benyomták az ajtaját, mert
eltorlaszolta magát a házban – fejezi be Jakab, Zebedeus fia.
– Megyek hozzá.
– Ó, igen! Te meg tudod őt
vigasztalni.
Jobbra kanyarodnak, majd balra, a
falu központja felé. Már idelátszik a lármázó sokaság, amely Ábel házánál
háborog és tolong, és ide hallatszik az asszony szívettépő, nem is emberi, vad,
de egyben szánalmat keltő sikoltozása.
Jézus meggyorsítja lépteit, és
arra a kis térre ér – ami nem is annyira tér, mint csak az út kiszélesedése, a
kanyarban – ahol a kavarodás a tetőfokán van. Az asszony elkeseredetten
védelmezi fiát a katonák ellen, egyik kezével, amely vaskarommá válva
kapaszkodik a kitépett ajtó maradványaiba, másik kezével pedig fia övét
szorítja, és ha valaki megpróbálja elszakítani őt onnan, vadul beleharap, mit
sem törődve a kapott ütlegekkel, s azzal sem, hogy a haját cibálják, amit olyan
vadul tesznek, hogy fejét egészen hátrahúzzák. Amikor nem harap, üvölt:
– Engedjétek el! Gyilkosok! Ő
ártatlan! Azon az éjszakán, amikor Joelt megölték, ő ágyban volt, énmellettem!
Gyilkosok! Gyilkosok! Rágalmazók! Tisztátalanok! Hamisan esküvők!
Az ifjú pedig, akit vállánál
ragadtak meg, és karjainál fogva húznak, feldúlt arccal, hátra fordulva
kiáltja:
– Mama! Mama! Miért kell
meghalnom, ha semmit sem tettem?
Szép, magas növésű, karcsú ifjú, a
szeme sötét és szelíd, feketésbarna haja kissé leng. Összeszaggatott ruhája
alól, hajlékony, ifjú test látszik ki, amely szinte egy kisfiúé.
Jézus, kísérői segítségével,
kettéválasztja a sűrű Tömeget, amely olyan kemény, mint egy sziklatömb, és utat
tör a szánnivaló csoporthoz, pontosan abban a pillanatban, amikor a kimerült
asszonyt elszakítják az ajtótól, és vonszolják, mint egy, a fia testéhez kötött
zsákot; végig a köves úton. De ez csak néhány méteren át tart. Egy még
dühösebb, heves rándítás eltépi az anya kezét fia övétől, és az asszony,
lezuhanva, erősen beveri arcát a kövezetbe, s így még jobban vérzik. De rögtön
föltérdel, karjait széttárja, miközben fiát elviszik, olyan gyorsan, ahogyan a
nehezen szétváló tömeg lehetővé teszi. A fiú pedig, kiszabadított bal karját
lengetve, hátrafelé fordult testtel kiáltozik:
– Mama! Isten veled! Legalább te
ne feledd el, hogy ártatlan vagyok!
Az asszony egy őrült szemével
nézi, majd ájultan zuhan a földre.
Jézus az elfogatást végzők csapata
elé áll:
– Álljatok meg egy pillanatra!
Parancsolom nektek! – s arca nem tűr ellenkezést.
– Ki vagy? – szól támadóan a
csoporthoz tartozó egyik városbeli. – Nem ismerünk. Menj el utunkból, és hagyj
minket is menni, hogy megölhessük az est beállta előtt!
– Rabbi vagyok. A legnagyobb.
Jahvé nevében, álljatok meg, vagy Ő sújt le rátok villámaival! – s közben úgy
tűnik, hogy Ő szór villámokat. – Ki tanúskodik a fiú ellen?
– Én, ő, meg ő – feleli az, aki az
imént beszélt.
– A ti tanúskodástok nem érvényes,
mert hamis!
– Hogyan mondhatod ezt? Mi készek
vagyunk rá meg is esküdni!
– Eskütök bűn!
– Mi vétkezünk? Mi?
– Ti. Ahogyan
paráznaságot hordoztok magatokban, ahogyan gyűlöletet tápláltok, ahogyan a
vagyonra áhítoztok, ahogyan gyilkosok vagytok, ugyanúgy hamisan esküdtök.
Eladtátok magatokat a Tisztátalanságnak. El tudtok követni bármilyen
ocsmányságot.
– Vigyázz, hogy
beszélsz! Én Ászer vagyok...
– Én pedig Jézus vagyok!
– Nem vagy idevalósi,
nem vagy se pap, se bíró! Semmi se vagy! Idegen vagy!
– Igen, az Idegen
vagyok, mert a föld nem az én országom. De Bíró és Pap vagyok! Nemcsak Izrael e kis
részéé, hanem egész Izraelé és az egész világé!
– Menjünk, menjünk! Semmi dolgunk
egy bolonddal! – mondja a másik tanú, és meglöki Jézust, hogy álljon félre az
útból.
– Te egyetlen újabb lépést se
teszel! – mennydörgi Jézus, és azzal a csodatevő kifejezéssel tekint rá, amely
lenyűgöz és megbénít, de amivel visszaadja az életet és a boldogságot is,
amikor akarja. – Te egyetlen újabb lépést se teszel! Nem hiszel abban, amit
mondok? Nos, akkor lásd! Itt nincs a Templom pora, se onnan való víz, és
nincsenek itt tintával írott szavak sem, hogy annak belemosásával keserűvé
tegyem a vizet, amely átokvíz ítéletként szolgál a féltékenység és a
házasságtörés ellen, de itt vagyok én. És én ítélek! – Jézus hangja oly erős,
mint a harsona zengése.
Az emberek egymást nyomják, hogy
lássanak. Csak a Legszentebb Mária, és Mária, Alfeus felesége marad az ájult
anya mellett, hogy segítsék őt.
– És én így hozok ítéletet:
adjatok nekem egy csipetnyit az út porából, és egy kortynyi vizet egy korsóban.
És amíg ezeket idehozzák, ti, akik vádoltok, és te, akit vádolnak,
válaszoljatok nekem. Ártatlan vagy te, fiú? Őszintén mondd meg annak, aki a
Szabadítód!
– Az vagyok, Uram!
– Ászer, esküszöl-e, hogy csak az
igazat mondtad?
– Esküszöm! Nincs rá okom, hogy
hazudjam. Esküszöm az oltárra! Szálljon le az égből egy láng, és égessen össze,
ha nem az igazat mondom.
– Jákob, te esküszöl-e, hogy
őszinte a vádad, és nincs titkos indítékod, ami hazugságra késztetne?
– A Jáhvéra esküszöm! Csak megölt
barátom iránti szeretetem késztet beszédre. Ezzel a fiúval nincs személyes
bajom.
– És te, szolga, esküszöl-e, hogy
az igazat mondtad?
– Ezerszer is
megesküszöm rá, ha kell! Gazdám, az én szegény gazdám! – és fejét betakarva
köpenyével, sír.
– Jól van. Itt a víz és itt van a
por. A szó pedig ez: „Szent Atyám és Fölséges Isten. Te tégy igazságos ítéletet
általam, hogy az ártatlan és a kétségbeesett anya visszakapja életét és
becsületét, és méltó büntetést kapjon az, aki bűnös. De arra a kegyes
jóindulatra kérlek, amellyel irántam viseltetsz, hogy ne láng, se halál, hanem
hosszú vezeklés jöjjön azokra, akik ezt a bűnt elkövették”.
Ezeket a szavakat úgy
mondja ki, hogy közben kezeit kinyújtva tartja a korsó fölött, ahogyan a pap
teszi a mise alatt. Ezután jobb kezét a korsóba dugja, és vízbemártott kezével
meghinti a négy ítélet alá esőt, és egy-egy kortyot is itat velük abból a
vízből. Először az ifjúval, utána a másik hárommal.
Ezután keresztbe teszi
karját a mellén, és nézi őket. A tömeg is néz, és pár pillanat múltán felordít, és arccal a földre
borul. Ekkor a négy személy, akik egy sorban álltak, szintén egymásra néz, és
szintén felordít. Először az ifjú, az ámulattól, utána a többiek, a rémülettől.
Mert látják, hogy arcukat nyomban lepra borította el, míg az ifjúé sértetlen.
A szolga Jézus lábaihoz borul.
Jézus félreáll, mint mindenki, a katonákat is beleértve, és úgy áll félre, hogy
kézen fogja az ifjú Ábelt is, nehogy az megfertőzze magát a három leprás
mellett. A szolga így kiált fel:
– Ne! Ne! Bocsáss meg! Leprás
vagyok! Ők fizettek nekem azért, hogy estig késleltessem gazdámat, hogy
leüthessék a kihalt úton. Ezért vétették le velem a patkót is öszvéremről. Ők
tanítottak meg, hogy azt hazudjam, hogy előre jöttem. Pedig velük voltam, hogy
megöljük őt. És azt is megmondom, miért tették. Mert Joel észrevette, hogy
Jákob szereti az ő fiatal feleségét, Ászer pedig ennek a fiúnak az anyját
akarta, de az elutasította. Erre megegyeztek, hogy egyszerre szabadulnak meg
Joeltől és Ábeltől, s így élvezik az asszonyokat. Elmondtam. Vedd le rólam a
leprát, vedd le rólam! Ábel, te jó vagy, te kérleld Őt értem!
– Te menj anyádhoz! Hogy az
aléltságból magához térve lássa arcodat, és újra derűs legyen az élete. Ti
pedig... Nektek ezt kellene mondanom: „Azt tegyék veletek is, amit ti
tettetek!” És ez lenne az igazságos emberi ítélet. Én azonban emberfölötti
vezeklésre bízlak titeket. A lepra, amelytől irtóztok, megment titeket attól,
hogy megragadjanak és megöljenek titeket, amint megérdemlitek. Betlehem népe,
állj félre, válj ketté, mint a tenger vize, és hagyjátok elindulni ezeket
hosszú kínjukba. Iszonyú kín! Kegyetlenebb, mint a hirtelen halál. Mégis isteni
könyörület ez, hogy módot adjon nekik a megtérésre, ha ők is akarják. Menjetek!
A tömeg a falhoz húzódik, szabadon
hagyva az út közepét, s a három ember – akiket úgy elborított a lepra, mintha
évek óta volnának betegek – egymás mögött haladva megy a hegy felé. A csendben
és a leszálló alkonyatban – amikor elhal minden madár és négylábú hangja – csak
az ő sírásuk hallatszik.
– Tisztítsátok meg az utat bőséges
vízzel, miután tüzet gyújtottatok rajta. Ti pedig, katonák, menjetek, és
jelentsétek, hogy igazság tétetett, a legtökéletesebb mózesi törvény szerint.
Ezzel Jézus készül oda menni, ahol
Édesanyja és Mária, Alfeus felesége tovább ápolgatják az asszonyt, aki kezd
magához térni, miközben fia simogatja és csókolgatja jéghideg kezeit. De
Betlehem népe, szinte rémült tisztelettel, így kérleli:
– Uram, beszélj nekünk! Te valóban
nagyhatalmú vagy! Biztosan te vagy az, akiről az az ember beszélt, aki erre
járt, és hirdette a Messiást.
– Beszélni fogok éjszaka, a
pásztorok akla mellett. Most megyek, és megvigasztalom az anyát.
Odamegy az asszonyhoz, aki Mária,
Alfeus felesége ölében ül, és egyre jobban magához tér, és Mária szerető arcát
nézi, aki rámosolyog. De nem igazodik ki. Végre tekintete rátéved fia
sötétbarna hajára. Fia anyja remegő kezére hajtja fejét. Az anya megkérdi:
– Én is meghaltam? Ez a limbus?
– Nem asszony. Ez a föld, és ez a
fiad, aki megmenekült a haláltól. Ez pedig Jézus, a Fiam, a Megmentő.
Az asszony először összeszedi
minden erejét, és előre hajlik, hogy megfogja fiának lehajtott fejét, és látva,
hogy az él és egészséges, szenvedélyesen megcsókolja, sírva, nevetve, s
elhalmozza a sok-sok, bölcsőjénél használt névvel, hogy így fejezze ki örömét.
– Igen, mama, igen. De
most ne énrám nézz, hanem Őrá, aki megmentett engem! Áldd az Urat!
Az asszony, aki még túl
gyenge ahhoz, hogy felálljon, vagy térdre ereszkedjék, kinyújtja még mindig
remegő és vérző kezeit, megfogja Jézus kezét, és elborítja csókokkal és
könnyekkel.
Jézus az anya fejére
teszi bal kezét, és azt mondja:
– Légy boldog! Békében.
És légy mindig jó. Te is, Ábel.
– Nem, Uram. Az én
életem és fiam élete a tied, mert ezeket te mentetted meg. Engedd, hogy a
tanítványokkal menjen, ahogyan kívánta, mióta itt jártak. Neked adom őt, nagy
örömmel, és kérlek, engedd meg, hogy én is kövessem, hogy szolgáljam őt, és
szolgáljam Isten szolgáit.
– És a házad?
– Ó, Uram! Egy halálból
föltámadtnak lehetnek-e ugyanolyan kedvtelései, mint halála előtt voltak? Mirta
általad jött elő a halálból és az alvilágból. Ebben a faluban végül oda jutnék,
hogy gyűlölném azokat, akik megkínoztak engem gyermekemben. Te pedig a
szeretetet hirdeted. Tudom. Engedd meg tehát, hogy a szegény Mirta azt az
Egyetlent szeresse, aki szeretetet érdemel, s az Ő küldetését és szolgáit. Most
még erőtlen vagyok, és nem tudnálak követni. De mihelyt megtehetem, engedd meg
ezt nekem, Uram! Kíséretedben leszek és Ábelem mellett.
– Követni fogod fiadat, és vele
engem. Légy boldog! Nyugodj meg most már! Az én békémmel. Isten veled!
És mialatt a fiától és a néhány,
szánakozó embertől támogatva, az asszony visszatér házába, Jézus, a
pásztorokkal, az apostolokkal, Édesanyjával, és Máriával, Alfeus feleségével,
kimegy a faluból, és utána a juhakolhoz indul, amely egy út végén van.
Nagy örömtüzet raktak, hogy
megvilágítsák az összegyűlteket. A mezőn, félkörökben ülve, sokan várakoznak,
hogy Jézus jöjjön, és beszéljen. Addig is megtárgyalják a nap eseményeit. Jelen
van Ábel is, akinek sokan kifejezik jókívánságaikat, mondván, hogy mindenki
hitt ártatlanságában.
– De azért készek
voltatok megölni engem! Te is, aki házam ajtajánál üdvözöltél engem, pontosan
abban az órában, amikor Joelt megölték – feleli az ifjú, mivel nem tudja
megállni, hogy ne feleljen. És hozzáteszi: – De én megbocsátok neked, Jézus
nevében.
Már itt is van Jézus,
aki a juhakoltól jön feléjük. Magas termetével, fehér öltözékben, körülvéve az
apostoloktól, követve a pásztoroktól és az asszonyoktól.
– Békesség
mindnyájatoknak!
Ha idejövetelem arra
volt jó, hogy megteremtse köztetek Isten Országát, legyen áldott az Úr. Ha
idejövetelem arra volt jó, hogy fényt derítsek egy ártatlanságra, legyen áldott
az Úr! Ha időben való érkezésem – hogy megakadályozzak egy gonosztettet – arra
is jó, hogy három vétkes embernek módot adjak a megtérésre, legyen áldott az
Úr!
Mert a sok minden közül,
ami arra indít, hogy elgondolkozzunk ezen a napon, s amelyről akkor
elmélkedjünk, mialatt leszáll az éj, hogy sötétséggel vegye körül két szív
örömét és három ember lelkiismeret furdalását – és sötétségében úgy rejti el,
mint szemérmes fátyol alatt, az első kettő örömkönnyeit és a többiek égető
könnyeit, amelyeket azonban lát az Isten – álljon előttünk az a tény, amely
megmutatja, hogy semmi sem hiábavaló, amit Isten adott törvényként.
Jézus beszédének
folytatását lásd Jd 4,156-159. oldalán és M 9,362-363. oldalán.
(4-763)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése