2014. február 26., szerda

2014.02.26. szerda



Evangelii Gaudium – az evangélium öröme!

2014.02.26. szerda

A „rendetlen kívánságok” alcímmel sok nagyon fontos tanácsot és útmutatást adott Jakab apostol, amihez még egy fontos tanács tartozik:„Ne rágalmazzátok egymást, testvérek. Aki testvérét megrágalmazza, vagy ítélkezik testvére fölött, az a törvényt rágalmazza, és a törvény fölött ítélkezik. Ha a törvény fölött ítélkezel, a törvénynek ahelyett, hogy megtartanád, a bírája vagy. Egy a törvényhozó és a bíró, aki megmenthet vagy elveszíthet. Ki vagy te, hogy ítélkezel felebarátod fölött?” (Jak 4,11-12)

Ezt a jézusi parancsot az evangéliumokban is megtaláljuk.
Jó, ha a hitet hirdető apostol is szól róla. Jézus kapta a törvényhozó és a törvényt számon kérő hatalmat a Mennyei Atyjától, mind a halált azonnal követő külön-ítéletre, mind pedig a világtörténelmet lezáró végítéletre.Ő lesz az egyedül ítélő bíró.(Mt 24,29-31) Mint Emberfia ítélkezik mindkét ítéleten, rangját az Atyától kapta. Ez igazságos megfizetés lesz minden jóért és minden bűnért. Az irgalom ideje lejárt. Jézus emberi értelme mindent tud arról,amit valaki megtett, mert Isten akaratát kellett megtennie. Ezért jár az igazságos jutalom mindörökké. Ismeri a bűnöket, a gonosz gondolatokat és tetteket. Amit ezek közül meggyónt és megbánt valaki, azt a bűnt nem kéri számon, mert a feloldozáskor a gyóntató pap azt eltörölte.Minden meg nem bánt és fel nem oldozott bűn azonban
„közszemlére lesz téve” mindenki láthatja. Jézusnak nincs szüksége sem vádlóra, sem védőre. Emberi értelmével is tud mindent rólunk és így ítélkezik. A halálos és bocsánatos bűnökért is jár büntetés. A szentgyónásban Isten ezekből is engedhet el, a gyóntatótól kapott elégtétel is, imáink és vezekléseink is csökkentik. Ami még ezek után is fenn marad a büntetésekből, az Egyház által engedélyezett búcsúkkal tovább csökkenthető.Ha a halálakor marad még valakinek érvényes büntetése, azt a tisztítótűzben kell levezekelnie. A teljes tisztulás után azonnal nyílik a tisztítótűzből egy ajtó a mennyei boldogságba. Ezek után talán könnyebben értjük, miért tiltja az Egyház apostola is keményen, ha valaki rossz indulattal kotnyeleskedik Jézus dolgába„Ki vagy, hogy ítélkezel felebarátod fölött?”Isten a világot egyetlen pillanat alatt tervezte meg és indította útjára művét. A sok-ezer esztendős történelme sem több Isten előtt egyetlen pillanatnál. Ezért tűnik mulatságosnak az itt következő emberi tervezetés: „Rajta, kik mondjátok: Ma vagy holnap elmegyünk abba a városba, és ott maradunk egy évig, kereskedünk és nyerészkedünk, ti, akik nem tudjátok, mit hoz a holnap. Mert mi a ti életetek? Pára vagytok csak, amely egy kis ideig látszik, aztán ismét eloszlik. Ahelyett, hogy ezt mondanátok: Ha az Úr akarja és élünk, ezt, vagy azt fogjuk tenni!De most nagyravágyástokban dicsekedtek tetteitekkel. Minden ilyen dicsekvés gonoszságszámba megy. Aki tehát tudna jót tenni, de nem tesz, bűnt követ el”(4,13-17)Nyolcvan éve kis barátaimmal minden alkalmat megragadtunk a közös játékra. Egyikünk sem azért, hogy majd évek múlva a labdarúgással legyünk nagyok. Mi nemcsak játszottunk, hanem imádkoztunk ministráltunk, dolgozni is megtanultunk és még élni is tudunk. Jöttek olyanok, akiknek csak dicsekvésre állt a szájuk, ima helyett is ezt gyakorolták, házainkat és az utcánkat is lenyelték, kiárusították, a munkát, főleg az imádságot kilopták szívünkből, szánkból. Most higgyünk újra Szent Jakabnak, Mesterének,Jézusunknak. Építsük fel az ősi házat, foglaljuk el utcánkat sok gyerekkel, öregekkel, földszerető magyarokkal. Zengje népünk az ősi búcsús éneket bizalommal: „Nagyasszonyunk, hazánk Reménye, Bús nemzeted zokogva esd. Nyújtsd irgalom- karod feléje, Botlásiért óh, meg ne vesd! Mi lesz belőlünk, hogyha elhagysz? Bús árvaságunk sírba hervaszt. Minden reményünk csak Te vagy! Ó, Szűzanyánk, Szent Szűzanyánk, Ó, el ne hagyj!”


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése