Evangelii Gaudium - IV. Az Egyház missziós átalakulása (nr.
19–49)
November 26-án a Szentszék sajtótermében bemutatták
Ferenc pápaEvangelii Gaudium kezdetű
apostoli buzdítását, melynek ismertetésére dr. Török Csabát, az Esztergomi
Hittudományi Főiskola oktatóját kértük meg. Elemzését napi folytatásokban adjuk
közre.
Az Evangelii Gaudium első fejezete megfogalmazza az
egész buzdítás központi gondolatát: az Egyháznak át kell alakulnia, missziós
jellegűvé kell válnia. Itt feltárul előttünk Jorge Mario Bergoglio lelkipásztori
programja, amelyet Argentínában már oly sokszor kifejtett papjai és hívei
előtt: az Egyháznak „ki kell lépnie”. Mit is jelent ez a gyakorlatban?
„…mindannyian meghívást kaptunk arra, hogy elfogadjuk [az Úr] hívását: lépjünk
ki kényelmességünkből, és legyen bátorságunk eljutni az összes perifériára,
ahol szükség van az Evangélium fényére” (nr. 20). Lehet, hogy eközben az „utca
sara összepiszkol minket” (nr. 45). Ugyanakkor, ha nem vállaljuk fel ennek
veszélyét, abba belebetegszünk. „Menjünk ki, menjünk ki, hogy mindenkinek
felkínáljuk Jézus Krisztus életét. Az egész Egyház számára elismétlem itt azt,
amit sokszor elmondtam a Buenos Aires-i papoknak és híveknek: jobban szeretek
egy, az utcára lépéstől balesetet szenvedett, sebesült és bepiszkolódott
Egyházat, mint egy a bezártsága és az önnön bizonyosságaiba való kapaszkodása
miatt megbetegedett Egyházat” (nr. 49).
Ez a látásmód szükségszerű hatással van a
keresztény–katolikus létezés minden vetületére. Nem hihetjük, hogy itt
elsősorban a struktúrák valamiféle „missziós kulcsban” megvalósuló átszabása
lenne az elsődleges feladat. Vannak ugyan szerkezetek és szervezetek, amelyek
megkönnyítik a missziót, de „megújult élet és hiteles evangéliumi szellem
nélkül, »az Egyház saját hivatásához való hűsége« nélkül az összes új struktúra
igen hamar megromlik” (nr. 26). Ezért a lényeg a lelkület megújításában áll,
amit a pápa a következő szavakkal ír le: „kezdeményezni, bevonódni, kísérni,
gyümölcsöt hozni és ünnepelni” (nr. 24). Egy mozgásban lévő, a történéseket nem
szomorkodva elviselő, azokhoz így-úgy alkalmazkodó, hanem lendületes és virágzó
Egyház képe áll elénk. A pápa megteremt egy neologizmust is a spanyolban:
primerear – „elsősködni”, vagyis magunkhoz ragadni a kezdeményezést, örömmel
venni a változást, mert abban felfedezhetjük az új, a kreatív és spontán
cselekvés lehetőségeit.
Hatalmas kihívás ez a lelkipásztorkodás számára, amely túl gyakran „szimpla adminisztráció” (nr. 25). Itt érhető tetten a „reform” igazi kiterjedése és távlata: meg kell változtatni „a szokásokat, a stílusokat, az időbeosztást, a nyelvezetet és minden egyházi struktúrát”, hogy így „a mai világ evangelizálásának alkalmas csatornái legyenek” (nr. 27). A plébánián fel kell fedezni annak értékét, hogy ott testközelben lehet lenni a valósághoz (nr. 28), a helyi egyházaknak pedig tudatosítaniuk kell magukban, milyen rendkívüli fontosságuk van a misszióban, hisz ők „az evangelizáció alanyai”, hiszen bennük „jelenik meg konkrét módon az egyetlen Egyház” (nr. 30).
Mindez kihat a pápaság intézményére is. Ferenc utal II. János Pál felhívására (Ut unum sint, nr. 95), amelyben segítséget kért ahhoz, hogy a primátus gyakorlásában az új helyzetekre nyitott formákat találjon. „Keveset haladtunk előre ezen a téren” (nr. 32) – írja Ferenc, majd hozzáteszi: „A pápaságnak s az egyetemes Egyház központi szervezeteinek is meg kell hallaniuk a lelkipásztori megtérésre szóló felhívást”. Ennek központi eleme az, hogy a püspöki konferenciák „konkrét jogkörök alanyai legyenek, beleértve ebbe egy bizonyos tanításbeli valódi tekintélyt”. Ez azért fontos, mert „a túlzó centralizáció ahelyett, hogy segítene, csak megnehezíti az Egyház életét és missziós dinamikáját” (uo.)
Hatalmas kihívás ez a lelkipásztorkodás számára, amely túl gyakran „szimpla adminisztráció” (nr. 25). Itt érhető tetten a „reform” igazi kiterjedése és távlata: meg kell változtatni „a szokásokat, a stílusokat, az időbeosztást, a nyelvezetet és minden egyházi struktúrát”, hogy így „a mai világ evangelizálásának alkalmas csatornái legyenek” (nr. 27). A plébánián fel kell fedezni annak értékét, hogy ott testközelben lehet lenni a valósághoz (nr. 28), a helyi egyházaknak pedig tudatosítaniuk kell magukban, milyen rendkívüli fontosságuk van a misszióban, hisz ők „az evangelizáció alanyai”, hiszen bennük „jelenik meg konkrét módon az egyetlen Egyház” (nr. 30).
Mindez kihat a pápaság intézményére is. Ferenc utal II. János Pál felhívására (Ut unum sint, nr. 95), amelyben segítséget kért ahhoz, hogy a primátus gyakorlásában az új helyzetekre nyitott formákat találjon. „Keveset haladtunk előre ezen a téren” (nr. 32) – írja Ferenc, majd hozzáteszi: „A pápaságnak s az egyetemes Egyház központi szervezeteinek is meg kell hallaniuk a lelkipásztori megtérésre szóló felhívást”. Ennek központi eleme az, hogy a püspöki konferenciák „konkrét jogkörök alanyai legyenek, beleértve ebbe egy bizonyos tanításbeli valódi tekintélyt”. Ez azért fontos, mert „a túlzó centralizáció ahelyett, hogy segítene, csak megnehezíti az Egyház életét és missziós dinamikáját” (uo.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése