Hívom a családokat 2013 májusában – Bíró László püspök levele
Levél
a családokhoz, a házaspárokhoz, a jegyesekhez és a szerelmesekhez, a családokat
szerető szerzetesekhez és paptestvérekhez és mindenkihez, aki a család és az
élet mellett áll.
Ha
közvélemény-kutatást végeznénk a munkáról, sokan azt mondanák, hogy nem szeretnek
dolgozni, munka közben nem érzik jól magukat, alig várják, hogy nyugdíjba
mehessenek, és többet ne kelljen dolgozniuk. Egy kellemesen töltött hétvége
után rosszul esik bemenniük munkahelyükre. Vannak, akik úgy gondolják: dolgozni
azért kell, mert a nélkül a pénz nélkül, amelyet munkájuk ellenértékeként
kapnak, éhen halnának. Tény, hogy a munkából származó jövedelem nélkül a
családok nem tölthetnék be feladatukat, nem válhatnának a társadalom
alapsejtjévé. Sőt, nem nevelhetnék gyermekeiket úgy, hogy azokból tisztességes,
dolgos emberek legyenek. Szükséges és nagyon fontos a viszonzás, a fizetség
vagy egyéb elismerés, amelyet munkánkért viszonzásképpen kapunk, de hogy
munkánkat jól végezzük, hogy abban szívünket-lelkünket beleadva örömet
találjunk, és ezáltal jó lelkiismerettel dolgozhassunk, nem a fizetségtől függ.
„Bármit tesztek, szívből tegyétek, mintha az Úrnak, és nem embernek tennétek!”
(Kol 3,23) – tanítja Szent Pál. Ezen az elven alapszik a keresztény
munkaerkölcs: a keresztény ember munkáját – legyen az bárhol és bármilyen munka
– a tőle telhető legjobban végzi, függetlenül attól, hogy hogyan viszonozzák
fáradságát.
A
20. század közepén az élvonalbeli magyar labdarúgók kevesellték gázsijukat, és
kijelentették: ilyen kis pénzért csak kis erőbedobásra hajlandók, meghirdették
a „kis pénz – kis foci” elvet. Gondoljátok meg: milyen következményei lettek
ennek! Mondjatok példákat arra is, amikor a jól elvégzett munka öröme nagyobb
jutalom volt, mint a kapott fizetség!
Az
európai városok, a katedrálisok, virágzó kereskedelmük és pezsgő vásáraik az
iparosok, kereskedők, tisztviselők, tanítók, orvosok és rendfenntartók
keresztény erkölcsi alapon álló munkálkodásának gyümölcsei.
Ma a
meghatározó kapitalista gazdasági kultúra és annak elmélete és gyakorlata
szerint a pénz a munkavégzés elsődleges és egyetlen okává vált. Pénzzel
motiválják a dolgozót a céghez való hűségre, a munka és termék minőségének
biztosítására, és a mennyiség fokozására. Az ösztönzésnek ez a módja rohamosan
terjed a hagyományosan nem gazdasági területeken is, például az egészségügyben
és az oktatásban. A társadalom széteséséhez vezet, ha a tanító vagy az orvos
munkáját annak megfelelően végzi, hogy mennyi pénzt kap érte, vagy, hogy kik,
mennyire és mikor ellenőrzik. Aki fizet, nem csak a szolgáltatást, hanem az
emberek motivációját, tehát a szabadságukat is megvásárolja. Ez pedig az embert
közelíti a bérrabszolgához.
Idézzétek
fel olyan élményeiteket, amikor az önzetlen jóakarat segített benneteket
valamilyen nehéz helyzetben! Hogyan tudjátok ilyenkor az ajándékozás kultúráját
nem sértve megköszönni annak szolgálatát, aki segített?
Amikor
megkérdezték a szobrászt, miért faragja oly nagy gonddal a gótikus katedrális
magas tornyára kerülő szobrot, hiszen sem lentről a földről, sem a templom
belsejéből nem lesz látható, tehát senki nem fogja méltányolni fáradságát, így
válaszolt: „Az Úristen fogja látni, hogy’ állhatnék meg előtte, ha tökéletlen
munkát adnék ki a kezemből!” A jól végzett munka, akármennyit fizetnek is érte,
önbecsülést ad. Az ember ugyanis az egyetlen tudatosan dolgozó, szabad akaratú
teremtmény, aki munkájával részt vehet Isten teremtő tevékenységében. Ez pedig
hozzájárul méltóságához. Azok, akik munkatáborokban rabként dolgoztak,
beszámoltak arról, hogy a munkájukat teljes odaadással végzők könnyebben
vészelték át a rabságot, mert meg tudták őrizni önbecsülésüket, emberi
méltóságukat.
Nem
mindenkinek adatik meg, hogy olyan munkával keresse meg kenyerét, amelyben
örömét leli, amelybe szívét-lelkét beleadhatja. Hogyan lehet ilyen helyzetben
mégis úgy dolgozni, „mintha az Úrnak tennétek”?
Mi a
helyzet a családon belül végzett munkával? Hogyan lehet rávezetni a gyerekeket,
hogy nekik maguknak okoz örömet, erősíti önbecsülésüket, ha önként, önzetlenül
és legjobb tudásuk szerint veszik ki részüket az otthoni munkából? Fontos ez
azért is, hogy felnőttként a társadalom hasznos és tisztességes dolgozóivá
váljanak. Nem szerencsés a családon belüli tevékenységek érdekében az anyagi
ösztönzéshez folyamodni. A pénzt a családban a gyerekek, sőt, bármely családtag
munkájával kapcsolatban nagyon kevéssé szabad használni, ha mégis, jutalomnak
vagy elismerésnek, és soha nem valami árának vagy ösztönzésnek kell lennie. Ha
például a szülők fizetnek egy gyereknek azért, mert először életében leszedte
az asztalt, vagy levágta a füvet a kertben, rövid időn belül a gyerek elkezd
pénzt kérni más hasonló munkákért is (pl. mosogatásért, az ágy bevetéséért,
stb.). Ha pedig a szülők megállapodnak vele: ezt és ezt a munkát ennyiért és
ennyiért lehet elvégezni, akkor ez már „szerződéses munkavégzés” lesz, a gyerek
már csak azt és úgy végzi el, amit és ahogyan a megállapodás előír. A családban
végzett munkára pedig fokozottan igaz, hogy az teszi igazán értékessé, amit nem
lehet sem megállapodásban rögzíteni, sem megfizetni: az apró figyelmességek, a
másoknak való öröm okozásának szándéka, a rendelkezésre állás, a család
egészének szolgálata. Ezekre pénzzel nem lehet motiválni, a szeretet az igazán
hatékony ösztönző. Ha egy kapcsolatba beférkőzik a pénz, nem tud többé onnan
kiszabadulni, rátelepszik és megmérgezi azt. A család egyik alapfeladata, hogy
a személyeket ráébressze a jól végzett munka örömére, arra tanítsa, hogy
önmagában tiszteletet érdemel, ha valaki munkáját elhivatottan, teljes
odaadással végzi akkor is, amikor senki nem látja, ünnepli, bünteti, jutalmazza
érte. Az ágyat jól kell bevetni, mert önmagában jó dolog jól bevetni, nem pedig
a jutalomért, amelyet ugyan alkalmanként elismerésként jó adni, de sohasem
motivációként.
Az
elismerés és a köszönet minden munkáért megillet minden családtagot. Sok
családban még ma is él az a szép, régi szokás, hogy étkezés után a családtagok
mind az édesanyához, aki a konyhában sokat dolgozott, mind az édesapához, aki
munkájával lehetővé tette a közös étkezést egyenként odajárulnak, hogy
megköszönjék és megdicsérjék a kapott finomságokat.
Vannak,
akik nem tudják elfogadni mások önzetlen segítségét, mondván: ha nem fizetem
meg, akkor lekötelezettje leszek. Miért vezet tévútra ez a szemlélet és mért
rontja ez az emberi kapcsolatokat?Bíró László
az MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése