2013. március 4., hétfő

145. nap a Hit Évében.



Katekézis a Hit Évében

2013.03.04. hétfő

Isten intuitív víziója abszolút természetfeletti

Bajus és követői az intuitív istenlátást természetesnek mondják. Szerintük a világ berendezése nem képzelhető el másként, csak ebben a formában, ahogyan ténylegesen van. Ha ez igaz, akkor a teremtés legfelsőbb fokán álló teremtmények csak azzal a végcéllal rendelkezhetnek, hogy az emberek földi életük befejeztével, az angyalok pedig mindjárt megteremtésük és próbatételük megtörténte után rögtön lássák az Isteni természetet úgy, ahogy most, tehát intuitíve. Már pedig akkor ez a természetükhöz tartozik. Ami pedig valamilyen természethez hozzátartozik, az annak a lénynek természetes. Bajus és követői tévednek, amikor azt tételezik föl, Isten mostani világa tökéletes, tehát ennél szebbet, jobbat nem is tudna teremteni. Pedig ha az ember a maga korlátozott testi és szellemi erőivel ki tud gondolni egy egészen más fajta teremtményekből álló világot (a mesék világát jó tündérekkel, gonosz krampuszokkal, újabban ufókkal, akik a fénynél nagyobb sebességgel közlekednek, a világűr mérhetetlen távolságait csak úgy átugorják), akkor Isten a maga végtelen eszével és hatalmával velük szemben lemaradna? Hitünk tanítja: Isten nemcsak tudna más fajta világot kigondolni és megteremteni, hanem ezt állandóan is produkálhatná.

Az Egyház tanítása

Az Egyház elítélte Bajus tévedéseit. „Az örök élet ígéretét a jótettekre való tekintettel kapta az ember a bűnbeesés előtt, és az angyal is; a természeti törvény jótettei önmagukban elégségesek annak elnyerésére” (D 1004)A tétel a hitletéteménybe tartozik.

Közvetlen érvelés.

„És senki nem ismeri az Fiút, csak az Atya; sem az Atyát nem ismei senki, csak a Fiú, és akinek a Fiú ki akarja nyilatkoztatni” (Mt 11,27) Krisztus olyan istenismeretről beszél, amely mással is közölhető éppenséggel, de csak az isteni Személyeknek sajátja. Az ilyen ismeret nem lehet közvetett ismeret, mert ilyen ismeretet állítani isteni személyek között abszurdum. Nem is kell közölni a teremtményekkel, mert az az isteni személyeknek természetesen megvan. Nem lehet testi szemek által nyújtott közvetlen ismeret sem, mert ez isteni Személyek esetében lehetetlenség.

A Szentírás azt állítja, hogy az igaz ember az isteni természet részese, Isten fogadott fia, Isten örököse, Krisztus társörököse. Az örökség pedig az a mennyei boldogság, amely Isten színe látásában áll. Az örökség azonban csak a természetes fiúnak jár ki. Aki nem természetes fiú, annak önmagában nincs joga sem a fiúvá fogadáshoz, sem az örökséghez. Ha tehát minden örökbefogadás önmagában ingyenesnek fogható fel, még sokkal inkább az isteni örökbefogadás. Ha viszont az isteni örökbefogadás semmi teremtménynek nem jár ki, akkor az örökség (vizió) sem, vagyis a vízió nem természetes.Senki a teremtmények közül saját természeténél fogva nem Isten fia, semelyik teremtmény nem kapja természetesen az örökséget.Isten közvetlen látása tehát senki teremtmény számára nem természetes”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése