B év 27. hét keddje
Aeropagita Szent Dénes vértanú
Dénes (Dionysius) azt jelenti: ‚hevesen
menekülő’, vagy származtathatjuk a dyo, azaz ‚kettő’ és a nisus,
azaz ‚felemelés’ szavakból, mintegy ‚két dologban felemeltetett’, tudniillik
testében és lelkében. Avagy a Dyana, azaz Venus, a szépség istennője, és
a syos, azaz ‚isten’ szavakból, mintegy ‚istennek tetsző’. Vagy miként
néhányan vélik, a dionysia szóból, mely Isidorus szerint részegség ellen
hathatós fekete drágakő. Dénes tehát hevesen menekült a világtól, tökéletes
lemondással; felemeltetett a belső világ szemlélése által; Istennek tetsző volt
ékes erényében, és hathatós volt a bűnösök számára a vétkek részegsége ellen.
Megtérése előtt sok névvel illették. Nevezték Areopagitának arról a faluról,
ahol lakott, de mondták Theosophusnak, azaz Isten bölcsének. A görög bölcsek a
mai napig pterugion tou ouranounak mondják, ami azt jelenti: ‚az ég
szárnya’, mert a szellemi megértés szárnyán csodálatosan szárnyalt az ég felé.
Mondják Macariusnak is, azaz boldognak. Hazájáról Iónnak, az ión pedig –
mint Papias mondja – egy görög nyelvjárás, ión az oszloprendek egy fajtája,
vagy – mint ugyanő mondja – egy versláb, amiben két rövid és két hosszú szótag
található. Ez azt jelenti, hogy az Úr bölcse volt, a titkos dolgok
vizsgálatával, az ég szárnya volt az égiek szemlélése által, és boldog az örök
dolgok birtoklásával. A többi neve azt mutatja, hogy nagyszerű szónok volt
ékesszólásával, az Egyház támasza tanításával, „rövid” volt önmagával szemben
alázatosságában, „hosszú” volt mások iránt szeretete nagyságában. Ágoston Az
Isten városa VIII. könyvében mondja, hogy az ión a filozófusok egyik
iskolája. Itt ugyanis a filozófusok két fajtáját különböztette meg, az
itáliait, akik Itáliából, és az iónt, akik Görögországból valók. Mivel Dénes
igen kiváló filozófus volt, antonomáziával*
iónnak nevezhető. Szenvedéseit és életét Konstantinápolyi Metód írta meg
görögül, latinul pedig Anastasius, az Apostoli Szék könyvtárosa, mint Hincmar
reimsi püspök mondja.
Dionysius
Areopagitát Szent Pál apostol térítette Krisztus hitére. Azt tartják, hogy
Areopagitának arról a városrészről nevezték el, ahol lakott. Areopagus ugyanis Mars
isten városrésze volt, mert ott állt Mars temploma. Az athéniek ugyanis az
egyes városrészeket azokról az istenekről nevezték el, akiket ott tiszteltek,
így azt a negyedet, ahol Marsot tisztelték, Areopagusnak hívták, mivel Marsot
görögül Aresnek mondják. A negyed, ahol Pánt tisztelték, Panopagus, és így, az
egyes istenekről nevezték el az egyes városrészeket. Areopagus jelentősebb
negyed volt, mert itt állt a nemesek tanácskozóhelye és a szabad művészetek
iskolája. Itt élt Dénes is, a kiváló filozófus, akit a bölcsesség teljessége és
az isteni nevek ismerete miatt Theosophusnak, Istenben bölcsnek neveztek. Vele
volt filozófustársa, Apollophanes is. Éltek itt még epikureusok, akik az emberi
boldogságot egyedül a testi gyönyörökben, és sztoikusok, akik az emberi
boldogságot pusztán a lélek erényességében keresték.
Az Úr kínszenvedésének napján sötétség lőn az egész
földön (Mt 27,45), amit az athéni filozófusok természetes okokkal nem
tudtak megmagyarázni. Nem volt ugyanis természetes napfogyatkozás, mivel a Hold
a Nappal átellenben volt, napfogyatkozás pedig csak a Nap és Hold
együttállásakor szokott lenni. A holdhónap tizenötödik napja volt, és így
legmesszebb állt a Naptól. A fogyatkozás továbbá nem fosztja meg a Föld egészét
a fénytől, s nem tarthat három órán át. Hogy azonban ez a napfogyatkozás a Föld
minden részéről elvonta a fényt, nyilvánvaló abból, amit Lukács evangélista
mond, és abból, hogy a mindenség Ura szenvedett, s hogy ezt észlelték az
egyiptomi Helipolisban, Rómában, Görögországban és Kis-Ázsiában. Hogy Rómában
így történt, Orosius tanúsítja, azt írván:*
„Amikor az Urat keresztre feszítették, a földkerekséget hatalmas földrengés
rázta meg, a hegyekben meghasadtak a sziklák, hatalmas városok több negyede omlott
össze éktelen robajjal, a nap hatodik órájában teljesen elsötétült a világ,
hirtelen sűrű éjszaka borult a földre, sőt azt is mondják, hogy ezekben a
nappali órákban, vagy inkább rémisztő éjszakában, csillagokat láttak szerte az
égbolton.” Eddig Orosius.
Egyiptomban is így történt, mint Dénes említi
Apollophanesnek egy levelében: „Az egész földkerekséget sűrű sötétség
borította. Amikor azonban a napkorong újból teljes fényében megjelent az
égbolton, fogtuk Philippus Arrhidaeus szabályát, s mikor úgy találtuk, mint
nyilvánvaló is volt, hogy semmi ok a napfogyatkozásra, azt mondom neked: »Nagy
tudomány szentélye, íme egy titok, aminek még te sem ismered a nyitját. Te, aki
minden tudás tüköre vagy, Apollophanes, minek tulajdonítod e rejtélyt?« Mire te
isteni ihletéssel és emberfeletti értelemmel ezt válaszoltad nekem: »Jó
Dénesem, ezek az isteni dolgok változásai.« Végül, miután felismertem, hogy
annak a jeles hírnek napja és éve, amelyet Pál apostol figyelmes fülünkbe
mennydörgött, ama kiáltó jelekkel egybeesik, kitártam karomat az igazság
befogadására, és megszabadultam a tévelygés béklyóitól.” Így Dénes. Ugyanő
megemlékezik erről Polikárphoz írott levelében, így szólva magáról és
Apollophanesról: „Akkor mindketten Heliopolisban voltunk, s egymás mellett állva
figyeltük, hogy a Hold váratlanul eltakarja a Napot. Ehhez az időpont nem volt
megfelelő. A kilencedik órától alkonyatig ismét megfigyeltük, hogy
természetfeletti módon újra átellenben helyezkedett el vele. Láttuk, hogy a
napfogyatkozás keleten kezdődött, eljutott a Nap túlsó széléig, majd
visszafordult, s a fogyatkozás és növekedés nem ugyanazon, hanem az egymással
szemközti oldalon történt.” Akkoriban ugyanis Dénes Apollophanesszel az
asztrológia tudományának kedvéért időzött az egyiptomi Heliopolisban, s később
onnan visszatért.
Ami Ázsiában történt, azt Eusebius tanúsítja,
megjegyezve krónikájában, hogy a pogányok írásai között olvasta, hogy akkor
Bithyniában, a kis-ázsiai provinciában nagy földrengés volt, és olyan
napfogyatkozás, mint még soha. A nappal a hatodik órában sötét éjszakára
változott, az égen csillagokat láttak. Niceában, egy bithymai városban a
földrengés az összes házat romba döntötte. Végül, mint a Historia
scholasticában olvashatjuk, a filozófusok arra a következtetésre jutottak,
hogy a természet istene szenved. Másutt pedig azt olvashatjuk, úgy mondták,
hogy a természet rendje bomlik meg, vagy az elemek rászednek bennünket, esetleg
a természet istene szenved, és az elemek vele szenvednek. Mások – így Dénes is
– azt állítják, hogy ez az éj, amit mint újat csodálunk, az egész világ számára
az igazi világosság eljövetelét jelképezi.
Akkor az athéniek oltárt állítottak ennek az istennek,
és feliratot helyeztek el rajta: „Az Ismeretlen Istennek”. Az egyes oltárokra
ugyanis feliratokat szoktak elhelyezni, jelezve, hogy kinek szentelték. Amikor
égő és véres áldozatot akartak bemutatni neki, a filozófusok azt mondták:
„Nincsen szüksége a mi javainkra, hajtsatok azonban térdet oltára előtt, és
fohászkodjatok őhozzá, mert nem barmok felajánlását várja, hanem a lelkek
feláldozását.”
Mikor Pál Athénbe jött, az epikureus és sztoikus
filozófusok vitába szálltak vele. Némelyek azt mondták: „Mit akar ez a
szószaporító mondani?” Mások azt mondták: „Új ördögök hirdetőjének
látszik” (ApCsel 17,18). Elvezették tehát a filozófusok negyedébe, hogy
próbára tegyék az új tanítást. Azt mondták: „Mert valami újszerűt beszélsz
fülünkbe, akarjuk tehát tudni, mik lehetnek ezek.” Az athéniek ugyanis semmi
egyébbel nem foglalkoztak, csak azzal, hogy valami újat mondjanak vagy
halljanak (uo. 17,20–21). Miután Pál megszemlélte az istenek oltárait, és
meglátta közöttük az Ismeretlen Istenét, így szólt a filozófusokhoz: „Akit
azért nem ismervén tiszteltek, azt az igazi Istenként hirdetem én néktek, aki
megalkotta az eget és a földet (uo. 23–24). Ezután Déneshez fordult, akit
az isteni dolgokban a többieknél tudósabbnak talált. „Dénes, ki ez az
Ismeretlen Isten?” – kérdezte. Erre Dénes: „Maga az igaz Isten, aki nem
mutatkozott meg úgy, mint a többi isten, hanem számunkra felfoghatatlan és
ismeretlen, eljön majd a következő világkorszakban, és mindörökké uralkodni
fog.” Mire Pál: „Ember ő, vagy csak lélek?” Dénes így válaszol: „Isten és
ember, de azért ismeretlen, mert csak az égben lakozik.” Mire Pál: „Ő az, akit
hirdetek néktek. Leszállt a mennyekből, megtestesült, vállalta a halált és
harmadnapra feltámadott.”
Miközben Dénes Pállal beszélt, éppen egy vak ember
kelt át előttük az úton, Dénes erre így szólt: „Ha azt mondod ennek a vaknak:
»Istened nevében láss!« – és lát, rögtön hiszek. De kerüld a varázsszavakat,
mert esetleg ismersz olyan igéket, melyeknek hatásuk van. Előírom neked a
szavak sorrendjét. Ebben a formában szólj hozzá: »A Szűztől született,
keresztre feszíttetett, meghalt, feltámadott és mennybe ment Jézus Krisztus
nevében, láss!«” Pál, hogy még a gyanú árnyéka se vetődhessék rá, megkérte
Dénest, hogy ő maga mondja el ezeket a szavakat. Dénes a mondott formában
parancsolta meg a vaknak, hogy lásson, s az rögtön visszanyerte látását. Dénes
feleségével, Damarisszal és egész háza népével nyomban megkeresztelkedett, és
hívő lett. Pál három éven át oktatta, majd Athén püspökévé szentelték, ahol
állhatatosan prédikálva, a várost és vidékének nagy részét Krisztus hitére
vezette. Azt tartják, hogy Pál felfedte Dénesnek, amit a harmadik égig való
elragadtatásában látott, mint erre Dénes számos helyen utal is. Ezért van az,
hogy Dénes az angyalok hierarchiáját, rendjeit, felosztásukat és szolgálataikat
áttekinthetően és világosan tárgyalta. Ki mástól is tanulhatta volna, mint
attól, aki elragadtatott egészen a harmadik égig, és ott mindezt maga látta?
A prófétaság lelkével ékeskedett, mint ez kiderül a
Patmos szigetére száműzött János evangélistához írott leveléből, melyben
megjövendölte neki, hogy visszatér. Így írt: „Örvendj, igazán kedves,
szeretetre méltó és szeretett, szerelmes barátom!” Majd alább: „Patmosi
őrizetedből elbocsátanak, és visszatérsz Ázsia földjére, és ott a Jóisten
példája szerint cselekedsz majd, és átadod a tanítást az utánad jövőknek.”
Jelen volt Szűz Mária elszenderülésénél, mint erre Az isteni nevekről
írott könyvében utal.* Meghallván,
hogy Nero Pétert és Pált Rómában börtönbe záratta, püspököt állított maga
helyett, és elindult, hogy felkeresse őket. Ők azonban már boldogan az Úrhoz
tértek, és Kelemen állt az egyház élén.
Kis idő multával Szent Kelemen a frankok földjére
küldte Dénest, és társul Rusticust és Eleutheriust adta mellé. Küldetését
teljesítve Párizsba jutott el, és sokakat megtérített, számos egyházat emelt,
és különböző rendű klerikusokat telepített le. Olyan kegyelem sugárzott rá az
égből, hogy bár a bálványpapok gyakran népfelkelést szítottak ellene, és a nép
többször összesereglett, hogy elveszejtse, de ahogy meglátták, minden
vadságukat levetkezve a lábához vetették magukat, vagy nagy félelem fogta el
őket, s elmenekültek a színe elől.
Az ördög látva, hogy napról napra csökken híveinek
száma, és megirigyelve, hogy a keresztények szaporodásával az Egyház
győzedelmeskedik, Domitianus császárt akkora kegyetlenségre indította, hogy
parancsot adott: „Aki keresztényt talál, vagy kényszerítse áldozat
bemutatására, vagy válogatott kínzásoknak vesse alá!” Fescenninus prefektus,
akit Rómából irányítottak a párizsi keresztények ellen, rátalált Dénesre, midőn
a népnek prédikált. Rögtön elfogták, ütlegelték, leköpdösték, gúnyt űztek
belőle, és a legvastagabb szíjakkal megkötözve, Szent Rusticusszal és
Eleutheriusszal együtt Fescenninus előállíttatta. A szentek állhatatosan
kitartottak Isten megvallásában. Ekkor egy nemes matróna lépett elő, és azt
állította, hogy ezek rútul rászedték férjét, Lubiust. Hamarjában el is küldtek
a férfiért, akit, mikor kitartott Krisztus megvallásában, gonoszul megöltek, a
szenteket pedig tizenkét katona megkorbácsolta. Ezután súlyos láncokkal
megbéklyózva börtönbe vettettek. Másnap Dénest mezítelenül izzó vasrostélyra
feszítették, ahol így énekelt az Úrhoz: „Fölötte tüzes a te beszéded, és a
te szolgád szerette azt” (Zsolt 118,140).
Innen leemelve, kiéheztetett vadállatok elé vetették
őt, de amikor azok rárontottak, a kereszt jelét vetette rájuk, és
megszelídítette őket. Ezután kemencébe dobták, de a tűz kialudt, és mit sem
ártott neki. Keresztre feszítették, és ott sokáig kínozták, innen levéve
társaival és sok más hívővel együtt börtönbe zárták. Mialatt a börtönben
misézett, és a népet megáldoztatta, az Úr Jézus hatalmas fénnyel megjelent
neki, és vette a kenyeret, e szavakat szólván: „Vedd ezt a kenyeret, kedvesem,
mivel nálam van a legnagyobb jutalmad.”
Ezután ismét a bíró elé állították, s újabb
büntetésekkel sújtották őket, majd Mercurius szobra mellett a Szentháromságot
hirdető három fej bárd által lehullik. Szent Dénes teste azonban rögtön
fölegyenesedett, és egy angyal vezetésével – előttük mennyei fény, a feje az
angyal kezében – kétmérföldnyire mentek attól a helytől, amelyet ma Mártírok
hegyének mondanak, addig, ahol most saját választása miatt és isteni
gondoskodásból nyugszik. Az angyalok éneke olyan erővel zengett, hogy sokan
azok közül, akik hallották, megtértek, köztük Lubius prefektus felesége,
Laertia is fennhangon vallotta meg, hogy keresztény. A gonoszok azon mód
lefejezték, és úgy rogyott le, hogy saját vérében keresztelkedett meg. Fia, név
szerint Virbius Rómában három császár alatt katonáskodott, míg végül visszatért
Párizsba, megkeresztelkedett, és szerzetes lett.
Mivel a hitetlenek féltek, hogy Szent Rusticus és
Eleutherius tetemét a keresztények eltemetik, parancsot adtak, hogy vessék őket
a Szajnába. Egy nemes matróna azonban a halottvivőket asztalához invitálta, és miközben
azok lakmároztak, ellopta a tetemeket, és kertjében, titokban eltemette. Az
üldözés csitultával azután kiemelte, és ünnepélyesen Szent Dénes teste mellé
helyezte őket. A vértanúságot Domitianus alatt szenvedték el, az Úr 96. évében,
amikor Szent Dénes 90 éves volt.
Az Úr 815. éve táján, Lajos idejében, Mihály,
konstantinápolyi császár követei más ajándékokkal együtt elhozták Lajosnak,
Nagy Károly fiának, Dénes könyvét a Hierarchiáról, görögből latinra
fordítva. Az ajándékot örömmel fogadták, és még azon az éjjelen 19 beteg
gyógyult meg Dénes templomában.
Mikor Arles-ban Szent Regulus püspök misét celebrált,
a misekánonban elsorolt apostolokhoz hozzácsatolta: „és a szent mártírokkal,
Dénessel, Rusticusszal, Eleutheriusszal.” Mikor nevüket kiejtette, igen
elcsodálkozott, hogy akaratlanul felsorolta őket a kánonban, hiszen úgy tudta,
hogy még élnek. És lám, a csodálkozó püspök előtt három galamb jelent meg,
megülve az oltár keresztjén, s mellükre vérrel volt írva a három szent neve.
Figyelmesen szemügyre vette őket, s megértette, hogy a szentek lelke elhagyta
testüket.
Az Úr 644. éve táján – amint egy bizonyos krónikában
olvasható – Dagobert, a frankok királya, aki jóval Pipin előtt uralkodott, már
gyermekkorától kezdve nagy tiszteletben tartotta Dénest. Atyjának, Clotharnak
haragját félve, egyenesen Szent Dénes templomába menekült. Mikor mint király
meghalt, egy szent férfiúnak az a látomása támadt, hogy a király lelkét
ítélőszék elé vitték, és a szentek közül sokan vádolták őt templomuk
kifosztásával, Amikor a gonosz angyalok már azon voltak, hogy magukkal viszik a
pokolba, megjelent Szent Dénes, akinek közbenjárására megszabadult, és
elkerülte büntetését. Lelke ugyanis visszatért testébe, és bűnbánatot tartott.
Chlodvig király, kitakarván Szent Dénes testét,
kegyeletsértő módon letörte karcsontját, és azt kapzsiságból elrabolta. Később
őrület kerítette hatalmába.
Megjegyzendő, hogy Hincmar, reimsi püspök Károlynak küldött levelében
írja, hogy a Galliába rendelt Dénes maga az Areopagita volt, mint fentebb
mondottuk. Ugyanezt tanúsítja Johannes Scotus Károlyhoz írt levele, s ennek még
esetleges időrendi meggondolások sem mondanak ellent, mint ezt néhányan
felvetik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése